کشف مومیایی ۸۰۰ ساله درون صندوق پیک موتوری در پرو

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
کشف باورنکردنی مومیایی ۸۰۰ ساله درون صندوق پیک موتوری در پرو
پلیس پرو اعلام کرد در اتفاقی غیرمنتظره توانسته است بقایای مومیایی ۸۰۰ ساله‌ای را حین گشت‌زنی‌ در شهر پونو پیدا کند.
تبلیغات

مومیایی ۸۰۰ ساله‌ی باستانی در یکی از شهرهای جنوبی پرو درون صندوق مخصوص حمل غذا پیدا شد. به‌نقل از نیویورک‌پست، مردی که این جسد باستانی را به‌همراه داشت، آن را «دوست‌ دختر معنوی» خودش می‌دانست و نامش را «خوانیتا» گذاشته بود. وزارت فرهنگ پرو نیز تصاویری منتشر کرد که این جسد مومیایی را به حالت جنینی درون صندوق پیک حمل غذا نشان می‌داد. روی این صندوق قرمز رنگ آرم اپلیکیشن محبوب تحویل کالای اروگوئه‌ای، Pedidos Ya به‌چشم می‌خورد.

مأموران پلیس حین گشت‌زنی در محوطه‌‌ای باستانی در شهر پونو این کشف تکان‌دهنده را انجام دادند. شهر پونو در منطقه‌ای کوهستانی در رشته‌های کوه آند و به فاصله‌ی ۱,۳۰۰ کیلومتری جنوب‌شرقی لیما، پایتخت پرو، قرار دارد. در پارک مرد پیک موتوری به‌همراه دوستانش مشغول نوشیدن آب‌جو بودند. این مرد خولیو سزار برمحو نام دارد و ۲۶ ساله است. وی در مصاحبه‌ با یکی از شبکه‌های تلویزیونی محلی فاش کرد که این اسکلت چند‌صد‌ساله را در اتاق خودش نگه‌داری می‌کند. او که به‌اشتباه تصور می‌کرد مومیایی متعلق به یک زن است، او را با نام خوانیتا صدا می‌کرد.

مومیایی باستانی از دوران پیشااستعماری
مومیایی باستانی از دوران پیشااستعماری در وضعیت جنینی و درون صندوق حمل غذا پیدا شد.

برمحو در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «[مومیایی] همراه خودم در اتاقم می‌خوابد. [در اتاقم] تخت‌خوابم و تلویزیون و کنارش هم خوانیتا را می‌گذارم. من از او مراقبت می‌کنم. از این تعبیرم عذرخواهی می‌کنم؛ اما او مثل دوست دختر معنوی‌ام است.»

برمحو گفت که این مومیایی را پدرش حدود ۳۰ سال قبل همراه خودش به خانه آورده بود و از آن زمان تا‌به‌حال در خانواده او باقی‌مانده است. برمحو هیچ توضیحی نداد که پدرش از کجا و چطور این اثر باستانی را به‌دست آورده است.

این پیک موتوری شنبه هفته‌ی گذشته مومیایی را به محوطه‌ی باستانی متروکی در پونو برده بود تا حین نوشیدن آب‌جو به دوستانش نشان دهد. هرچند شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ممکن است برمحو سعی کرده باشد مومیایی را به دلالان عتیقه و آثار باستانی بفروشد، او هرگونه تلاش برای فروش خوانیتا را رد کرد.

مأموران پلیسی که به محل اعزام شده بودند، مومیایی را ضبط کردند و به مقام‌های وزارت فرهنگ پرو تحویل دادند. مومیایی باستانی بلافاصله میراث فرهنگی ملی طبقه‌بندی شد. وزارت فرهنگ پرو اعلام کرد این مومیایی که به دوران پیشاکلمبی تعلق دارد،‌ مردی بالغ با قامت ۱۴۹ سانتی‌متر است که در‌حدود ۴۵ سالگی و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل از دنیا رفته است. یکی از کارشناسان وزارت فرهنگ پرو به کنایه در‌این‌باره گفت: «او خوانیتا نیست؛ ‌بلکه خوان است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات