باستان‌شناسان راهرویی پنهانی را در هرم بزرگ جیزه کشف کردند

شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
باستان‌شناسان راهروی پنهانی را در هرم بزرگ جیزه کشف کردند
باستان‌شناسان اعلام کردند که موفق شدند یک راهروی طویل ۹ متری را درست پشت ورودی اصلی هرم بزرگ جیزه پیدا کنند.
تبلیغات

مقام‌های آثار باستانی مصر اعلام کردند که حالا می‌توانند وجود یک راهروی مخفی را پشت ورودی اصلی هرم بزرگ جیزه اثبات کنند. قدمت این راهرو همچون خود هرم بزرگ به حدود ۴۵۰۰ سال می‌رسد و به‌احتمال زیاد در بررسی‌های آینده می‌تواند به یافته‌های تازه‌ای منجر شود.

به‌نقل از نشریه تایمز، این راهرو که در ضلع شمالی هرم خوفو واقع است، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ هنگام به‌کارگیری تکنیک بسیار پیشرفته‌ی تصویربرداری موسوم به «مووگرافی» شناسایی شد. راهرو یادشده که پشت ورودی اصلی هرم قرار دارد، ۹ متر طول و بیش از ۱٫۸ متر عرض دارد.

هرم بزرگ جیزه مقبره‌ی تاریخی در دوران سلطنت فرعون خوفو بود که ساخت آن در‌حدود سال‌ ۲۵۶۰ قبل از میلاد به‌پایان رسید. هرم جیزه یکی از سه هرمی است که مجموعه‌ی اهرام بزرگ جیزه را تشکیل می‌دهد. همچنین مجموعه‌ی اهرام جیزه، تنها مورد از عجایب هفتگانه‌ی جهان باستان هستند که همچنان تا روزگار ما سالم ماندند.

باستان‌شناسان امیدوارند این کشف به یافته‌های دیگری نیز منجر شود.
باستان‌شناسان امیدوارند این کشف به یافته‌های دیگری نیز منجر شود.

پنجشنبه گذشته کشف اخیر را زاهی حواس، باستان‌شناس مشهور مصری و احمد عیسی، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی این کشور، در مراسمی رسمی بیرون از هرم اعلام کردند. کشف اخیر به‌همت گروهی از دانشمندان انجام گرفت که از تکنیک‌های غیرتهاجمی برای تصویربرداری درون هرم استفاده کردند.

مقام‌های مصری اعلام کردند که این راهرو ممکن است احتمالاً برای کاهش فشارِ وزن هرم در نزدیکی بخش ورودی ساخته شده باشد. دانشمندان سال ۲۰۱۷ نیز اتاقک کاملاً مهروموم‌شده‌ی ۳۰ متری را درون هرم خوفو یافتند.

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، درباره‌ی این کشف مهم گفت: «به بررسی‌های خود ادامه خواهیم داد تا بفهمیم که زیر راهرو یا در انتهای آن قرار است چه کشفی انجام دهیم.»

با اینکه مجموعه‌ی هرم بزرگ جیزه یکی از بناهای بزرگ‌ و قدیمی‌ تاریخی جهان است، همچنان درباره‌ی نحوه‌ی ساختش اتفاق‌نظری وجود ندارد. به‌هر‌حال، کشف اخیر و کشف‌های بعدی می‌تواند اسرار ساخت اهرام بزرگ مصر را آشکار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات