ایرباس روی فناوری خودران برای هواپیماهای مسافربری کار می‌کند

یک‌شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هواپیمای ایرباس Airbus روی زمین آسمان آبی
فناوری دراگون‌فلای شرکت ایرباس در تلاش است تیکاف و فرود خودکار را برای هواپیماهای مسافربری امکان‌پذیر کند.
تبلیغات

بر اساس گزارش ورج، ایرباس در حال آزمودن فناوری خودران جدیدی است که به گفته‌ی این شرکت، امنیت و بهره‌وری پرواز را بهبود می‌دهد. فناوری خودران ایرباس که دراگون‌فلای (DragonFly) نام دارد، شامل «انحراف اضطراری خودکار در حالت کروز، فرود خودکار و کمک به هواپیما به هنگام حرکت روی زمین» می‌شود.

عبارت دراگون‌فلای به سنجاقک اشاره ‌می‌کند و ایرباس می‌گوید این فناوری در تلاش است توانایی سنجاقک در شناسایی مناطق خاص را تقلید کند. هدف اصلی این است که هواپیما بتواند پیش از تیکاف، به‌صورت خودکار روی زمین به حرکت دربیاید و در شرایطی که خدمه‌ی پرواز دچار مشکل شده‌اند، حوادث را مدیریت کند. هواپیماهای مجهزبه دراگون‌فلای همچنین خواهند توانست به‌صورت خودکار تیکاف کنند یا روی زمین فرود بیایند.

ایرباس فعلاً فناوری خودران را روی هواپیمای A350-1000 در فرودگاه تولوز–بلانیاک آزمایش می‌کند. این فرودگاه محل آزمایش قابلیت‌های جدید هواپیماهای ایرباس است. ایرباس آزمایش فناوری خودران را از طریق Airbuds UpNext، از زیرمجموعه‌های شرکت مادر، انجام می‌دهد. ایرباس می‌گوید هواپیما به‌لطف دراگون‌فلای می‌تواند مشخصه‌های ناحیه‌های فرود را شناسایی کند و به شیوه‌ای ایمن در اطراف آن مانور دهد.

هواپیمای A350-1000 ایرباس در جریان آزمایش‌های اخیر توانست ناحیه‌های پرواز و آب‌و‌هوای مختلف را تشخیص و بسته به شرایط از خود واکنش نشان دهد. هواپیما به دلیل وضعیت نامناسب جوی توانست مسیر پروازی جدیدی را بسازد و اطلاعات جدید را در دسترس تیم کنترل ترافیک هوایی و سایر اپراتورهای فرودگاه قرار دهد. کل این فرآیند به‌صورت خودکار انجام شد.

ایرباس با بهره‌گیری از داده‌های این آزمایش‌ها در تلاش است نسل بعد الگوریتم‌های مبتنی‌بر بینایی کامپیوتری را برای استفاده در هواپیماها آماده کند. احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید هواپیماهای جدیدی خواهیم بود که قابلیت‌های خودکار بسیار بیشتری نسبت‌به قبل دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات