اولین گرگ شبیه‌سازی شده جهان در چین متولد شد

شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
دانشمندان چینی می‌گویند با برداشتن اولین قدم‌ها در شبیه‌سازی حیوانات، راه را برای نجات برخی از گونه‌های در خطر انقراض هموار کرده‌اند.
تبلیغات

مایا گرگ قطبی پشمالو با چشمان درشت شبیه به تمام توله‌های عادی است. بااین‌حال، او در آزمایشگاهی در پکن شبیه‌سازی شد و از یک مادر جایگزین، سگی از نژاد بیگل به دنیا آمد. نشریه تلگراف گزارش می‌دهد،‌ این اولین اقدام علمی است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به نجات گونه‌های در خطر انقراض سراسر جهان کمک زیادی کند. در شبیه‌سازی مایا از روشی شبیه به دالی استفاده شد. دالی گوسفند شبیه‌سازی شده‌ای بود که در سال ۱۹۹۶ در اسکاتلند به دنیا آمد.

دانشمندان سلول‌های پوست یک گرگ ماده ۱۶ ساله را گرفتند و درون تخمک‌های یک سگ بیگل (که پیش از این از محتویاتش تخلیه شده بود) کاشتند. تخمک و سلول‌های اهدایی با هم ترکیب شدند و جنینی را شکل دادند که بعدا به مادر جایگزین منتقل شد.

مایا در ماه ژوئن (خرداد) متولد شد، اما محققان شرکت بیوتکنولوژی سینوژن تصمیم گرفتند ۱۰۰ روز منتظر بمانند تا از سلامت او اطمینان حاصل کنند. حال محققان این شرکت ویدئویی از بازی توله گرگ با مادرش را منتشر کرده‌اند. مه جیدونگ، مدیر عامل شرکت سینوژن در این رابطه گفت که تولد مایا پیشرفت بزرگی در حفاظت و پرورش حیوانات وحشی و در خطر انقراض است.

مایا در قفس.

مایا در قفس.

جیدونگ در ادامه مایا را نخستین مورد شبیه‌سازی شده از نوع خود در جهان دانست و افزود که محققان شرکت سینوژن پس از دو سال تلاش شبانه‌روزی موفق شدند گرگ قطبی را به سلامت شبیه‌سازی کنند. جیدونگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «از شروع پروژه در سال ۲۰۲۰ تا تولد توله گرگ در ژوئن سال جاری بر مشکلات بسیاری فایق آمدیم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌دانیم که ارزشش را داشت.»

گرگ قطبی که به گرگ سفید و گرگ شمالگان نیز مشهور است، زیرگونه‌ای از گرگ خاکستری است که بومی سرددشت‌های نواحی قطبی آمریکای شمالی و گرینلند است. هرچند اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گرگ‌های قطبی را در دسته‌ گونه‌های در خطر انقراض دسته‌بندی نمی‌کند، بااین‌حال، این روش می‌تواند برای کمک به سایر جانوران در خطر انقراض همچون گرگ‌های خاکستری مکزیکی یا گرگ‌های سرخ به کار رود.

تولد مایا پیشرفت بزرگی در حفاظت و پرورش حیوانات وحشی و در خطر انقراض است

محققان با توجه به نبود گرگ‌های ماده کافی در اسارت برای انجام آزمایش، ۸۵ جنین را با استفاده از تخمک‌های سگ و سلول‌های پوست و انتقال آن به ۷ سگ‌ بیگل تهیه کردند.

سگ‌ و گرگ دارای DNA مشترک به حدی هستند که آمیزش بین دو گونه پس‌زده نشود. بااین‌حال، ۶ مورد از بارداری‌ها شکست خورد و تنها مایا با موفقیت متولد شد. توله گرگ حالا به همراه مادر جایگزینش در آزمایشگاه سینوژن در شهر شوژو در شرق چین زندگی می‌کند و قرار است به‌زودی به سایر گرگ‌های قطبی حاضر در پارک هاربین پولارلند ملحق شود. محققان همچنین گفته‌اند که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده دومین گرگ شبیه‌سازی شده نیز به دنیا بیاید.

مایای ۱۰۰ روزه به همراه مادرش.

مایای ۱۰۰ روزه به همراه مادرش.

محققان چینی می‌گویند به دلیل روابط محدود توله مایا با سایر گرگ‌ها، در سنین پایین رها کردن او در طبیعت تقریباً ناممکن است. بااین‌حال، محققان این تیم تقریباً با اطمینان می‌گویند که می‌توان از این روش برای احیای گونه‌های منقرض‌شده یا افزایش جمعیت گونه‌های در خطر انقراض استفاده کرد.

تا به حال چندین پستاندار ازطریق همین روش شبیه‌سازی شده‌اند، هرچند معمولاً از مادران جایگزینی از خود آن‌گونه استفاده شده است. علاوه بر بازگرداندن حیوانات منقرض شده، محققان احتمالات تجاری زیادی را برای این روش نوآورانه پیش‌بینی می‌کنند. ممکن است بسیاری از صاحبان بخواهند حیوانات خانگی مُرده خود را بار دیگر به زندگی بازگردانند. در همین حال، اصطبل‌های مسابقه‌ نیز تصمیم بگیرند که اسب‌های قهرمان را شبیه‌سازی ‌کنند تا بتوانند ژن‌های برنده برای همیشه نزد خود حفظ کنند. تا به حال تنها بزکوهی پیرنه با استفاده از شبیه‌سازی از انقراض بازگردانده شده، هر چند کُره‌بزی که متولد شد تنها ۱۰ دقیقه بعد جان سپرد.

مقاله‌های مرتبط:

    شرکت سینوژن همچنین از همکاری جدید خود با پارک حیات وحش پکن پرده برداشت و اعلام کرد که طی این همکاری ممکن است شبیه‌سازی‌های زیادی انجام گیرد. گائو وی، معاون پارک حیات وحش پکن در همین خصوص به روزنامه چینی گلوبال تایمز گفت که این سرمایه‌گذاری می‌تواند گزینه‌ دیگری برای حفظ گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض برای زمانی باشد که تولید مثل مصنوعی دیگر امکان‌پذیر نیست.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات