نکربات؛ وقتی عنکبوت‌های مرده به چنگک رباتیک تبدیل می‌شوند

پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از دانشمندان موفق شده‌اند عنکبوت‌های مرده را به چنگک رباتیک تبدیل کنند؛ دستاورد ترسناکی که در نگاه اول پیچیده به‌نظر می‌رسد اما حقیقت ساده‌ای در پشت آن پنهان شده است.
تبلیغات

مهندسان دانشگاه رایس در پروژه‌ای تحقیقاتی توانسته‌اند با موفقیت عنکبوت‌های مرده را به نوعی چنگک رباتیک تبدیل کنند. دانشمندان این حوزه‌ی تحقیقاتی را اصطلاحا «نکرُباتیک» می‌نامند و می‌گویند با اتکا بر نکرباتیک می‌توان نمونه‌هایی کم‌هزینه، مؤثر و زیست‌تخریب‌پذیر برای جایگزینی با سیستم‌های رباتیک فعلی خلق کرد.

دلیل استفاده از عنکبوت برای این پروژه‌ی جدید چیست؟ براساس آنچه ورج می‌نویسد، انسان برای حرکت دادن اندام‌هایش از جفت‌عضلات متضاد (نظیر عضله‌ی دو سر و سه سر بازو) استفاده می‌کند اما پای عنکبوت تنها یک عضله‌ی فلکسور دارد که پا را به سمت داخل می‌کشد.

در طرف مقابل، عنکبوت دارای نوعی سیستم هیدرولیک است. این سیستم شامل یک محفظه در بخش مرکزی بدن عنکبوت است که پروزوما نام دارد و مایع را بیرون می‌راند تا پا باز شود. پروزوما دارای چندین دریچه است تا عنکبوت بتواند هر اندام را به‌صورت جداگانه کنترل کند. دقیقاً به همین دلیل است که عنکبوت‌ها همیشه به هنگام مردن پاهایشان را جمع می‌کنند. به هنگام مرگ عنکبوت، هیچ فشاری در داخل پروزوما برای مقابله با عضلات فلکسور پا وجود ندارد.

دانشمندان دانشگاه رایس با علم به ساختار بدن عنکبوت، متوجه شدند که پس از مرگ این جانور بی‌مهره می‌توانند به‌سادگی ازطریق وارد کردن یک سوزن به داخل پروزوما، سیستم هیدرولیک بدن را به‌صورت مصنوعی به کار بیاندازند. دانشمندان با وارد و خارج کردن هوا به داخل پروزوما، پاهای عنکبوت را باز و بسته می‌کنند.

در ویدیوی زیر می‌توانید آزمایش دانشمندان دانشگاه رایس را در عمل مشاهده کنید:

تماشای ویدئو در یوتیوب

دنیل پرستون، از اعضای دانشکده‌ی مهندسی جرج براون دانشگاه رایس، می‌گوید:‌ «مشخص شده که عنکبوت پس از مرگ، نمونه‌ای عالی برای ساخت چنگک‌های کوچک طبیعی است.» براساس گفته‌ی دانشمندان، عنکبوت‌ها می‌توانند معادل بیش از ۱۳۰ درصد از وزن بدن‌شان بار حمل کنند و قبل از تحلیل رفتن مفصل‌هایشان هزار بار پاهای خود را باز و بسته کنند.

دانشمندان در مقاله‌ای که برای شرح دستاوردهایشان منتشر کرده‌اند می‌گویند انسان سال‌ها است از باقی‌مانده‌ی موجودات مرده برای اهدافی جدید استفاده می‌کند. برای نمونه ما سال‌ها است از پوست حیوانات به‌عنوان لباس استفاده می‌کنیم. به همین دلیل آن‌طور که دانشمندان دانشگاه رایس می‌گویند، تبدیل کردن عنکبوت مرده به چنگک رباتیک چندان تعجب‌برانگیز نیست.

عنکبوت مرده رباتیک در حال گرفتن یک جسم

به گفته‌ی دانشمندان، فعالان صنعت رباتیک گاهی اوقات برای طراحی ربات‌های جدید از طبیعت الهام می‌گیرند، بااین‌حال وقتی می‌توانیم از آنچه طبیعت خلق کرده مجدداً استفاده کنیم چرا سراغ تولید ربات‌های جدید برویم؟ در بخشی از مقاله می‌خوانیم:‌ «مفهوم نکرباتیک که در این پروژه ارائه شده از طراحی‌های منحصربه‌فردی که طبیعت ساخته است بهره می‌گیرد؛ طراحی‌هایی که بازسازی آن‌ها بسیار مشکل یا حتی غیرممکن است.»

مراحل تبدیل عنکبوت مرده به نکروبات چنگک رباتیک

دانشمندان دانشگاه رایس می‌گویند که قبل از تبدیل کردن عنکبوت‌ها به چنگک رباتیک، مجبور بوده‌اند آن‌ها را به روش اتاتازی معدوم کنند

گیزمودو در گزارشی می‌گوید دانشمندان دانشگاه رایس عنکبوت‌های مورد آزمایش را از یک شرکت تأمین نمونه‌های بیولوژیکی تهیه کرده‌اند. این آزمایش باعث شد مشکلاتی برای افرادی که دارای آراکنوفوبیا (عنکبوت‌هراسی) هستند ایجاد شود. پرستون می‌گوید: «یکی از کارمندانی که در دفتر ما کار می‌کند واقعا از عنکبوت خوشش نمی‌آید. به همین دلیل هر بار قرار بود محموله‌ی جدید عنکبوت از راه برسد، به دفتر زنگ می‌زدیم و به آن‌ها اطلاع می‌دادیم تا آماده باشند.»

مفهوم نکرباتیک فعلاً در حال گذراندن مراحل آزمایشی است؛ اما پرستون می‌گوید که نکربات‌ها می‌توانند در آینده مزایای زیادی نظیر مونتاژ قطعات ریزالکترونیک یا حتی جمع‌آوری نمونه‌ی حیوانات در طبیعت داشته باشند.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی علمی Advanced Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات