مورتی؛ رباتی چهارپا که می‌تواند پس از یک ساعت، راه‌رفتن را «یاد بگیرد»

سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران رباتی ساخته‌اند که مانند کره‌اسب می‌تواند یک ساعت پس از قرارگیری در محیط، نحوه‌ی راه‌رفتن را «یاد بگیرد» و بدون مشکل قدم بزند.
تبلیغات

یک ربات چهارپا، تنها به یک ساعت زمان نیاز داشت تا یاد بگیرد بدون تلوتلو‌خوردن قدم بزند. کره‌اسب‌های تازه‌متولد‌شده نیز تقریباً پس از گذشت مدت‌زمانی مشابه یاد می‌گیرند که بدون زمین‌خوردن راه بروند.

فیلکس راپرت و الکساندر بدری اسپراوتز، از اعضای مؤسسه‌ی سیستم‌های هوشمند مکس پلنک در اشتوتگارت آلمان، ربات جدیدی به نام مورتی (Morti) تولید کرده‌اند که نیم متر از زمین ارتفاع دارد و می‌تواند نحوه‌ی راه‌رفتن را یاد بگیرد. در‌واقع، فیلکس راپرت و الکساندر بدری اسپراوتز به‌جای طراحی نحوه‌ی راه‌رفتن و تزریق کد آن به مورتی، کاری کرده‌اند که این ربات خودش راه‌رفتن را یاد بگیرد.

به‌گزارش نیو ساینتیست، مورتی با الگوریتمی هوش مصنوعی کنترل می‌شود که اطلاعات زیادی درباره‌ی پاهای این ربات ندارد و مثلاً نمی‌داند فرم دقیق هر پا چگونه است. هوش مصنوعی ربات همچون شبکه‌ای از نورون‌ها است که برخی حیوانات در طناب نخاعی خود دارند و به‌لطف این شبکه از نورون‌ها و با انقباض عضلاتشان در ریتمی پیش‌بینی‌شدنی راه می‌روند.

هوش مصنوعی دستورالعمل‌های راه‌رفتن را برای مورتی طراحی می‌کند تا این ربات از آن‌ها پیروی کند. مورتی براساس داده‌هایی که از حسگرهای پاهایش به‌دست می‌آورد، دستورالعمل‌های راه‌رفتن را اصلاح می‌کند. این حسگرها در زمانی که ربات روی زمین بیفتد، سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند.

در آغاز کار، مورتی هنگام راه‌رفتن تلو‌تلو می‌خورد و روی زمین می‌افتد؛ بااین‌حال پس از گذشت حدوداً یک ساعت، هوش مصنوعی مورتی بهترین ریتم را برای راه‌رفتن ایجاد می‌کند و این ربات بدون مشکل راه می‌رود.

تماشای ویدئو در آپارات

هوش مصنوعی مورتی به‌جای محاسبه‌ی جزئیات نحوه‌ی حرکت هر پا، توانایی یادگیری دارد. این رویکرد باعث می‌شود مصرف انرژی ربات به‌شدت کاهش یابد؛ چون محاسبه‌ی حرکات پا به انرژی زیادی نیاز دارد. در پایان روند یادگیری یک‌ساعته، مورتی با ۴۲ درصد مصرف انرژی کمتر درمقایسه‌با حالت اولیه قدم می‌زند. روند یادگیری مورتی عملکرد مشابه حیواناتی دارد که تازه به‌دنیا آمده‌اند. بچه‌های حیوانات نیز در ابتدا به سختی راه می‌روند؛ اما با گذشت زمان بهترین روش راه‌رفتن را یاد می‌گیرند و دیگر تلو‌تلو نمی‌خورند.

راپرت می‌گوید:‌ «صرفاً با یادگیری نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از پاها، اساساً به‌رایگان مصرف انرژی را کاهش می‌دهید.» دریشا کودیتیپودی، از اعضای دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو، نیز می‌گوید هوش‌های مصنوعی در اغلب اوقات می‌توانند وظیفه‌ای مشخص را به‌خوبی یاد بگیرند؛ اما وقتی محیط تغییر کند، نمی‌توانند مجدداً خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.

سیستم هوش مصنوعی مورتی به‌طورمداوم حرکات این ربات را تنظیم می‌کند و احتمالاً با تغییر محیط عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. هیلل چیل، از اعضای دانشگاه کیس وسترن رزرو در اوهایو،‌ می‌گوید مغز حیوانات شامل ساختارهایی است که به آن‌ها برای یادگیری کمک می‌کند. برخی از هوش‌های مصنوعی می‌توانند نحوه‌ی یادگیری حیوانات را تقلید کنند؛ ولی سیستم‌های عصبی مصنوعی آن‌ها به‌اندازه‌ی ساختار مغز حیوانات پیچیده نیست.

فیلکس راپرت می‌گوید او و اعضای تیمش می‌کوشند تا حسگرهای جدیدی به مورتی اضافه کنند و دامنه‌ی حرکات این ربات را افزایش دهند. پژوهشگران قصد دارند مدل‌های بعدی مورتی را بیش‌ا‌زپیش شبیه حیوانات کنند. جزئیات مربوط به ربات مورتی را می‌توانید در مجله‌ی علمی Nature Machine Intelligence مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات