انسان‌های باستانی یک میلیون سال پیش آتش را مهار کرده بودند

جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که انسان‌های اولیه آتش را بیش از یک میلیون سال قبل به خدمت خود در آورده بودند.
تبلیغات

آتش همواره از دوران‌های باستان تا همین حالا برای ما انسان‌ها عنصر ضروری بوده است. درحالی‌که آتش برای روشنایی، پخت و پز و گرما در زندگی ما حیاتی است، آتش‌سوزی‌های طبیعی هم منجر به بلایای طبیعی مختلفی از جمله نابودی اراضی و جنگل‌ها می‌شوند.

اگر بخواهیم نحوه و زمان کشف آتش را ردگیری کنیم، احتمالاً در زمان گم می‌شویم و ممکن است آن را یک رویداد یا پدیده بدانیم؛ اما به‌گزارش Science Alert، محققانی که اخیراً مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند، کاملاً نظر دیگری دارند. براساس مطالعه جدید، کشف آتش احتمالاً مجموعه‌ای از فرایندها بوده که در دوره‌ طولانی رخ داده و نهایت در رفتار ما انسان‌ها نهادینه شده است. با بالا رفتن استفاده از آتش، شاهد تأثیرات فرهنگی و زیست‌شناختی عمیق آن روی انسان بوده‌ایم.

در باستان‌شناسی شواهد سرراست از آتش‌های اولیه بسیار نادر هستند" اما چند تکه از مواد باستانی از دوران پارینه‌سنگی زیرین نشان می‌دهد، انسان‌های باستان در زمانی تا حداکثر ۱٫۵ میلیون سال قبل شعله‌های آتش را مهار کرده بودند.

محققان برای شناسایی شواهد آتش در مواد باستانی معمولاً از علائم دیداری مانند سرخی و سایر تغییرات رنگ یا به‌هم‌ریختگی و جمع‌شدگی استفاده می‌کنند. در همین حال، زمانی که تاریخ کشفی مانند شواهد روشن‌ کردن آتش را به یک میلیون سال قبل برگردانید، می‌توانید تقریباً با اطمینان زمان کشف آن را به زمانی قبل از آن نسبت دهید.

برخی از ابزارهای سنگی که در مطالعه اخیر بررسی شدند

برخی از ابزارهای سنگی که در مطالعه اخیر بررسی شدند.

محققان در مطالعه جدید از یک دماسنج تابشی مجهز به هوش مصنوعی برای تشخیص تغییرات شیمیایی و برآورد مدت زمان مواجهه سنگ‌ها و فسیل‌ها با آتش استفاده کردند. آثاری که در این مطالعه بررسی شدند برخی مصنوعات باستانی از جنس سنگ‌ چخماق بودند که در کنار فسیل‌های حیوانات کشف شده بودند.

مقاله‌های مرتبط:

هر چند هیچ نشانه‌ واضحی در محوطه وجود نداشت که نشان دهد آتشی در آنجا روشن شده است؛ اما دماسنج پیشرفته‌ محققان به آن‌ها امکان تشخیص علائم ظریفی از گرمایش حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را در تعدادی از ابزارها و تکه‌های عاج داد. علاوه بر این، تعدد ابزارهای سنگی و استخوان‌هایی که در فضای باز کشف شدند حاکی از آن است که انسان‌های اولیه واقعا آتش را مهار کرده بودند و به دلخواه خود از آن استفاده می‌کردند.

محققان مطالعه اخیر اعلام کرده‌اند، روش جدید احتمالاً در آینده به آشکار کردن زمان و نحوه مهار آتش توسط انسان‌های اولیه کمک کند. این محققان در مقاله خود نتیجه‌گیری کردند که بررسی دوباره آثار باستانی که از سایر مکان‌های پارینه‌سنگی زیرین (از جمله مکان‌های باستانی منطقه شام) به دست آمده‌اند، احتمالاً اطلاعات تازه‌ای از زمان و مکان مهار آتش دراختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات