هشت مورد از بزرگ‌ترین بلایای طبیعی تاریخ

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
فاجعه‌های طبیعی می‌توانند مرگ‌و‌میر و ویرانی گسترده‌ای را به دنبال داشته‌ باشند. با ما باشید تا درباره هشت مورد از این رویدادهای ویرانگر بیشتر بدانید.
تبلیغات

بلایای طبیعی رویدادهای ویرانگری هستند که می‌توانند خسارات و مرگ‌و‌میر زیادی به بار آورند. در سطح جهان، سالیانه، حدود ۶۰ هزار نفر درنتیجه‌ی بلایایی مانند خشکسالی، سیل، زلزله و سونامی جان خود را از دست می‌دهند و زندگی ۱۵۰ میلیون نفر نیز تحت‌تأثیر این رویدادها قرار می‌گیرد.

زلزله یا زمین لرزه / earthquake

بلایای طبیعی مانند زمین‌لرزه می‌تواند باعث تخریب گسترده شود

براساس داده‌های دانشگاه آکسفورد، طی دهه‌ی گذشته، بلایای طبیعی جهانی عامل ۰/۱ درصد از کل موارد مرگ‌و‌میر بوده است. درحالی‌که مرگ‌و‌میر ناشی‌از بلایای طبیعی در طول قرن گذشته کاهش پیدا کرده است، این حوادث همچنان موجب خسارت و آسیب قابل‌توجهی می‌شوند. در ادامه به هشت مورد از بزرگ‌ترین، مرگ‌بارترین و زیان‌بارترین بلایای طبیعی در طول تاریخ مدرن اشاره شده است.

فاجعه گالوستون تگزاس / Galveston

لاشه شناور نزدیک شهر تگزاس پس از فاجعه‌ی گالوستون

در ۸ سپتامبر ۱۹۰۰، طوفانی سراسر گالوستون، جزیره‌ای در نزدیکی سواحل تگزاس را درنوردید. در آن زمان، گالوستون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای بندری تگزاس بود، اما توفندی با بادهایی با سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت، آن را از روی نقشه محو کرد. طبق تخمین‌ها، ۳۶۰۰ خانه و ۶۰۰ واحد تجاری در منطقه‌ای به وسعت ۷۷۰ هکتار تخریب شد. اگرچه مشخص نیست دقیقا چند نفر در جریان این توفند جان خود را از دست دادند، طبق برآوردها بین ۶ هزار تا ۸ هزار نفر (یک ششم جمعیت جزیره) بر اثر این رویداد جان باختند.

زلزله سیچوان چین / Sichuan

ساختمانی که در پی زمین‌لرزه سیچوان در میانیانگ چین ویران شد

در سال ۲۰۰۸، زمین‌لرزه مرگبار ۷/۹ ریشتری چندین منطقه از جنوب مرکزی چین را لرزاند. این زمین‌لرزه موجب چندین زمین‌لغزه و فروریختن ساختمان‌ها شد و تقریبا ۷۰ هزار نفر را در سراسر استان سیچوان به کام مرگ فرستاد.

براساس پژوهشی که در مجله‌ی Landslides Hazards, Risks, and Disasters منتشر شد، زمین‌لغزه‌ها موجب ایجاد حداقل ۸۲۸ آب‌بند موقت در سراسر رودخانه‌ها و جریان‌های آب منطقه شدند و این امر موجب سیل گسترده شد. این وضعیت قبل از اینکه سدهای تصادفی توسط پرسنل نظامی برداشته شوند، با بارش باران تشدید شد.

آتش سوزی استرالیا / wildfires

بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، استرالیا برخی از مرگ‌بارترین آتش‌سوزی‌ها تاریخ اخیر خود را تجربه کرد. بنا به گزارش پارلمان استرالیا، ۳۳ نفر به‌طور مستقیم براثر این آتش‌سوزی‌ها جان باختند. به گزارش بی‌بی‌سی، ۴۴۵ نفر دیگر نیز به‌دلیل شرایط مرتبط با استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها جان خود را از دست دادند و ۴ هزار نفر در بیمارستان بستری شدند.

طبق گزارش‌ها، بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰، ۱۹ میلیون هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا در آتش سوخت. به‌طورکلی، تصور می‌شود بیشتر این آتش‌سوزی‌ها براثر صاعقه ایجاد شدند. اگرچه براساس پژوهشی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد، درنتیجه‌ی تغییرات اقلیمی، خطر ایجاد شرایط آب‌و‌هوایی خاصی که موجب آتش‌سوزی شدید می‌شود، در جنوب شرقی استرالیا، از سال ۱۹۰۰ ، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

توفند ماریا / Hurricane Maria

توفند ماریا خسارات سنگینی را در سن خوآن پورتوریکو وارد کرد

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، پورتوریکو مرگ‌بارترین فاجعه طبیعی صد سال گذشته‌ی خود را تجربه کرد. توفند ماریا بالاترین میانگین بارندگی را درمیان ۱۲۹ طوفانی داشت که در طول ۶۰ سال گذشته پورتوریکو را در نوردیده بودند. این توفند حدود ۱۰۴ سانتی‌متر باران روی جزیره ریخت و موجب سیل‌های ویرانگر شد. طبق پژوهش منتشرشده در مجله‌ی New England Journal of Medicine، کل تلفات جانی ناشی از توفند ماریا بیش از ۴۶۰۰ نفر بود.

طبق گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، توفند ماریا همچنین سومین طوفان گرمسیری زیان‌بار در ایالات متحده بود که حدود ۹۸ میلیارد دلار خسارات به بار آورد.

کاسه آتشفشانی / Mount Tambora volcano

نمایی هوایی از کوه تامبورا و کاسه آتشفشانی (فرورفتگی دیگ‌مانند) آتشفشان

وقتی آتشفشان تامبورا در اندونزی در ۱۰ آوریل ۱۸۱۵ فوران کرد، بزرگ‌ترین فوران‌ در تاریخ ثبت‌شده بود. برآورد می‌شود ۱۵۰ کیلومتر مکعب سنگ منفجرشده به اتمسفر پرتاب شد و طبق گزارش ناسا، از فاصله‌ی ۱۳۰۰ کیلومتری قابل‌مشاهده بود. این انفجار آن‌قدر خاکستر آتشفشانی را وارد اتمسفر زمین کرد که مقدار نور خورشیدی که به سطح زمین می‌رسید، کاهش پیدا کرد. در نتیجه، در آن زمان، دما در نیمکره شمالی حدود ۰/۵۶ درجه‌ی سانتیگراد کاهش پیدا کرد و سال ۱۸۱۶ «سال بدون تابستان» نام گرفت.

رکوردهای موجود نشان می‌دهد فوران مذکور موجب مرگ فوری ۱۱ هزار نفر براثر جریان آذرآواری (جریان سریعی از گاز و سنگ داغ) شد و صد هزار نفر نیز در سال‌های بعدی، براثر کمبود مواد غذایی که ناشی از کاهش نور خورشید بود، جان باختند.

دریاچه نیوس / Lake Nyos

نمایی پانوراما از دریاچه نیوس که کمتر از یک ماه پس از فوران کربن‌دی‌اکسید گرفته شده است

در سال ۱۹۸۶، ابرهای مرگ‌بار کربن‌دی‌اکسید از اعماق دریاچه نیوس در شمال غربی کامرون بالا آمدند و موجب مرگ حدود ۱۸۰۰ انسان و ۳ هزار دام شدند.

دریاچه نیوس در بالای اتاقک ماگما قرار دارد و کربن‌دی‌اکسید موجود در اتاقک به آبی که در بالا قرار دارد، نشت می‌کند. در سال ۱۹۸۶، حدود ۱/۵ میلیون تن گاز کربن‌دی‌اکسید به شکل فوران ناگهانی از دریاچه بالا آمد. ابر گاز در دامنه‌های اطراف پایین آمد و روستاهای مجاور را در گاز فرو برد. بنا به گزارش‌ها، ۸۴۵ نفر از این رویداد جان سالم به در بردند اما به بیمارستان منتقل شدند و ۱۹ درصد از آن‌ها به خاطر ضایعات و تاول‌های ناشی از کربن‌دی‌اکسید تحت درمان قرار گرفتند.

بهمن اوآسکاران / Huascaran avalanche

نمایی هوایی از بهمن اوآسکاران در پرو

در ۳۱ می سال ۱۹۷۰، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷/۹ ریشتر موجب یکی از مرگ‌باترین زمین‌لغزه‌های پرو شد. این زمین‌لرزه از حدود ۳۵ کیلومتری کوه اوآسکاران، مرتفع‌ترین کوه پرو منشا گرفت. نیروی زمین‌‌لرزه موجب زمین‌لغزه‌های بزرگی شد که شهرهای اطراف خصوصا یونگای و رانراهیرکا را مدفون کرد. سنگ‌ها و یخ کوهستان به شکل آبشاری با سرعتی حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به سمت پایین حرکت کردند، ازجمله تخته‌سنگی به وزن حدود ۷۰۰ تن که به رانراهیرکا برخورد کرد. درمجموع، ۷۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

زلزله بالاکوت پاکستان / Balakot

تصویر هوایی از شهر بالاکوت پس از زمین‌لرزه بزرگ سال ۲۰۰۵

در ۸ اکتبر ۲۰۰۵، در کشمیر پاکستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷/۶ ریشتر رخ داد. زمین‌لغزه‌های ناشی از زمین‌لرزه‌ی کشمیر چندین شهر و روستا ازجمله بالاکوت و مظفرآباد را مدفون کردند. تقریبا ۹۰ درصد از کل ساختمان‌ها در بالاکوت براثر زلزله تخریب شد. درمجموع، برآورد می‌شود ۳ میلیون خانه در سراسر کشمیر ویران شد و بیش از ۷۵ هزار نفر کشته و ۱۰۰ هزار نفر زخمی شدند. تصور می‌شود آزادشدن ناگهانی و سریع تنش لرزه‌ای بین صفحات تکتونیکی هند و اوراسیا علت این زمین‌لرزه بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات