ویدئوی شگفت‌انگیز 4K رنگی از گرگ تاسمانی منقرض‌شده

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویدئوی ۹۰ ساله سیاه و سفید از آخرین گرگ تاسمانی، توسط بایگانی ملی استرالیا و با همکاری یک استودیوی فرانسوی، رنگی و به کیفیت 4K تبدیل شده است.
تبلیغات

تصاویر ذهنی ما از گونه منقرض‌شده گرگ تاسمانی احتمالا سیاه و سفید هستند؛ زیرا همیشه آن‌ها را در تصاویر سیاه و سفید دیده‌ایم. ولی یکی از معروف‌ترین ویدئو‌های موجود از این جانوران که در سال ۱۹۳۳ ضبط شده، برای اولین بار توسط یک تیم حرفه‌ای رنگی شده است.

گرگ‌های تاسمانی کیسه‌داران گوشت‌خواری بودند که در گذشته به‌طور گسترده در استرالیا زندگی می‌کردند. احتمالا آن‌ها حدود ۳ هزار سال پیش در سرزمین اصلی استرالیا از بین رفته‌اند؛ ولی جمعیتی از آن‌ها تا قرن بیستم میلادی در جزیره تاسمانی به زندگی ادامه دادند. پس از ورود مهاجران اروپایی، این موجودات به‌عنوان آفت شناخته و به‌طور گسترده شکار می‌شدند؛ تا اینکه آخرین گرگ تاسمانی در سال ۱۹۳۶ در باغ وحش هوبارت تلف شد.

آخرین گرگ تاسمانی بنجامین نام داشت که به خاطر حضور در یک ویدئو سیاه و سفید چنددقیقه‌ای برای همه شناخته‌شده است. بایگانی ملی فیلم و صدای استرالیا (NFSA) این ویدئو را به‌صورت حرفه‌ای رنگی کرده است.

NFSA یک اسکن 4K از نگاتیو ۳۳ میلی‌متری ویدئوی ۷۷ ثانیه‌ای اصلی که توسط دیوید فلای (طبیعت‌شناس استرالیایی) در سال ۱۹۳۳ تصویربرداری شده است، ایجاد کرد. این اسکن برای استودیو «کامپوزیت فیلمز» در پاریس ارسال شد تا ساموئل فرانسوا-استینینگر و گروهش آن را با جزئیاتی خیره‌کننده رنگی کنند.

شوربختانه هیچ عکس یا ویدئوی رنگی از گرگ تاسمانی وجود ندارد؛ به همین دلیل این گروه مجبور به بررسی نمونه‌های تاکسیدرمی موجود در موزه‌ها، رسم‌های تشریحی، نقاشی‌ها، طرح‌ها و توصیف‌های علمی قدیمی و رندر‌های سه‌بعدی جدید شدند.

فرانسوا-استینینگر می‌گوید:

به خاطر رزولوشن و کیفیت تصویر، جزئیات زیادی برای تصحیح وجود داشت. خز پوست حیوان متراکم بود و مو‌های زیادی باید اصلاح و متحرک‌سازی می‌شدند.از دیدگاه فنی، ما همه چیز را دیجیتالی انجام دادیم؛ ترکیبی از بازسازی دیجیتال، روتوسکوپی و انیمیشن دوبعدی، نورپردازی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای حرکت و رفع نویز، کامپوزیت تصاویر و سطح‌بندی دیجیتال. بیش از ۲۰۰ ساعت کار برای رسیدن به این نتیجه انجام شد.

نتیجه نهایی شگفت‌انگیز است. گرگ تاسمانی جلوی پس‌زمینه خاکستری کسالت‌بار قفسش با خز‌های قهوه‌ای روشن، شکم روشن‌تر و خطوط قهوه‌ای تیره در پشتش که لقب ببر تاسمانی را برایش به همراه داشته است، دیده می‌شود. بنجامین بیچاره در حال قدم زدن، نشستن، دراز کشیدن زیر آفتاب، خمیازه کشیدن و خاراندن خودش دیده می‌شود.

شاید آن‌ها رفته باشند؛ ولی گرگ تاسمانی هنوز برای دانشمندان و عموم مردم باعث شگفتی است. گزارش‌های جذاب ولی تأییدنشده‌ای از مشاهده آن‌ها برای دهه‌ها وجود داشته است؛ درحالی‌که مطالعات ژنتیکی از وجود مشکلات ژنتیکی در این گونه از هزاران سال پیش خبر می‌دهند.

به‌تازگی NFSA در بایگانی خود ویدیویی از بنجامین متعلق به سال ۱۹۳۵ پیدا کرده است که مدت‌ها مفقود شده بود و تصور می‌شود آخرین تصاویر ثبت‌شده پیش از مرگ این موجود و انقراض گونه‌اش باشد.

دیدن بنجامین که آخرین موجود از گونه خودش است، به‌تنهایی درون قفس و بی‌خبر از اینکه هیچ موجودی مشابه او در دنیای بیرون وجود ندارد، ناراحت‌کننده است. شاید دیدن این ویدئو ما را برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض فعلی هشیارتر کند. دیدگاه خود را در این مورد با زومیت در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات