ربات ریزر اقیانوس‌ها را از زباله پاک می‌کند

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ریزر، غول دنیای گیمینگ در طرح مشترکی به همراه شرکت کلیربات، قایق هوشمندی ساخته‌ است که زباله‌ها را از سطح اقیانوس‌ها جمع‌آوری می‌کند.
تبلیغات

 وقتی نام ریزر به گوشتان می‌خورد، احتمالا تصویری که در ذهنتان شکل می‌گیرد، تجهیزات گیمینگ مشکی و سبز براق، مجهز به به‌روزترین ویژگی‌ها و البته نورپردازی RGB است؛ اما جدیدترین محصول این شرکت جایی در تصورات رؤیاپردازترین طرفدارانش نیز ندارد.

غول لوازم جانبی گیمینگ چندی‌ پیش از ماسک پروجکت هیزل رونمایی کرده بود. ریزر پیش از عرضه رسمی این ماسک که اکنون زفیِر نام دارد، به‌ دنبال افرادی برای تست بتا است. عرضه این ماسک تا حدودی تعجب‌آور بود؛ ولی ریزر این بار سراغ محصول غیر منتظره‌تری رفته است: قایق هوشمند جمع‌آوری زباله.

کلیِربات (Clearbot) یک قایق خودران خورشیدی کوچک است که می‌تواند زباله‌ها را از سطح آب پاک کند. این ربات به کمک دوربین و هوش مصنوعی، زباله‌ها را تا شعاع دو متری شناسایی و به کمک یک نوار نقاله، آن‌ها را به مخزنش منتقل می‌کند. کلیربات صرفا با هدف کارایی حداکثری طراحی شده بود؛ ولی همکاری با ریزر آن را یک قدم فراتر برده و به محصولی آماده برای عرضه به بازار تبدیل کرده است. کلیِربات به شکل قایقی با دو بدنه طراحی شده است و با رنگ مشکی جت‌بلک و نشان سبزرنگ آشنای ریزر و نورپردازی هماهنگ با آن آراسته شده تا شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی باشد.

هوش مصنوعی کلیربات ریزر

دوربین‌های کلیربات ریزر توانایی تشخیص انواع زباله را دارند و نه‌تنها می‌توانند آنچه جمع‌آوری می‌کنند شناسایی کنند، بلکه ابعاد و وزن تقریبی آن را نیز تخمین می‌زنند. به کمک یک حسگر GPS، این دستگاه می‌تواند اطلاعات مکان جمع‌آوری زباله را ثبت کند و به دانشمندان، پژوهشگران و مسئولان تصمیم‌گیرنده، درباره اینکه چه مقدار از چه زباله‌ای در یک محدوده مشخص انباشته شده است دید بهتری بدهد.

این بخشی از طرح «با ریزر سبز شو» در راستای اقدام برای کاهش ردپای کربنی این شرکت است. امسال ریزر اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به شرکتی با انتشار کربن صفر تبدیل شود.

همکاری ریزر با کلیربات تنها یکی از اقدامات این تولیدکننده سخت‌افزار گیمینگ برای کمک به محیط زیست است. ریزر یک خط تولید برای محصولات اسنِکیاسنِک راه‌اندازی کرده است. اسنکی‌اسنک یک عروسک مار بامزه است که نشان تجاری ریزر را تداعی می‌کند. طرفداران با خرید هر کدام از این محصولات شامل عروسک، بالش پشت‌گردنی، چشم‌بند، زیرانداز و دمپایی، از ۱۰ درخت محافظت می‌کنند. این شرکت در نظر دارد با معرفی هر محصول جدید ۱۰۰ هزار درخت را نجات بدهد تا در نهایت این تعداد حداقل به یک میلیون درخت برسد. تلاش یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های حوزه گیمینگ برای کمک به محیط زیست بسیار دلگرم‌کننده است.

ریزر نقشه راه محصولات اسنکی اسنک

خوشبختانه ریزر در این زمینه تنها نیست. امسال استودیو Moon در کمپینی، بخشی از درآمد حاصل از فروش بازی Ori and the Will of the Wisps را به نجات بیش از ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های بارانی اختصاص داد. باید امیدوار بود که سایر بازیگران این صنعت هم به این مسیر بپیوندند و به ساخت آینده‌ای بهتر برای زمین کمک کنند.

آیا اقدامات دوستدار محیط زیست شرکت‌های بزرگ، شما را به خرید از آن‌ها ترغیب می‌کند؟ نظرتان را در این مورد با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات