عریض ترین هواپیمای دنیا دومین پرواز آزمایشی را با موفقیت انجام داد

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استراتولانچ دومین پرواز آزمایشی هواپیمای Roc را پس از دو سال با موفقیت انجام داده است. هواپیمای دوقلوی Roc از لحاظ فاصله‌ی بین دو بال، غول‌پیکرترین هواپیمای دنیا محسوب می‌شود.
تبلیغات

استراتولانچ، شرکت فعال در حوزه‌ی هوافضا که توسط پل آلن، ‌هم‌بنیان‌گذار فقید مایکروسافت تأسیس شده است، پنج‌شنبه‌ی این هفته هواپیمای عظیم خود را که با نام Roc شناخته می‌شود برای دومین بار به پرواز درآورد. این نخستین پرواز یکی از هواپیماهای استراتولانچ تحت مدیریت مالکان جدید محسوب می‌شود. اولین پرواز آزمایشی هواپیمای دوقلوی Roc دو سال قبل انجام شده بود.

به گزارش ورج، زاکاری کرور، مدیر ارشد عملیات استراتولانچ، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد: «پرواز امروز در نگاه اول بسیار موفقیت‌آمیز به‌ نظر می‌رسد. ما تمامی بخش‌های آزمایش را به همان شکلی که می‌خواستیم، اجرا کردیم. هیچ اتفاق غیرعادی‌ را در جریان پرواز مشاهده نکرده‌ایم و از وضعیت هواپیما به هنگام فرود روی زمین بسیار راضی هستیم.»

دومین پرواز هواپیمای غول‌پیکر Roc استراتولانچ بر فراز بیابان موهاوی انجام شد

چرخ‌های Roc در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به‌ وقت محلی بسته شدند و این هواپیما به حداکثر ارتفاع ۲٫۶ مایل (۴٫۱۸ کیلومتر) در بالای بیابان موهاوی کالیفرنیا رسید. استراتولانچ می‌گوید این پرواز که با ۶ موتور انجام شد، به مدت سه ساعت و ۱۴ دقیقه ادامه پیدا کرد تا اینکه Roc در نهایت روی باند پهناور پایگاه هوایی و فضایی موهاوی فرود آمد.

مدت‌زمان پرواز پنج‌شنبه بیشتر از پرواز سال ۲۰۱۹ بود؛ اما Roc در ارتفاع اندکی پایین‌تر از آزمایش سال ۲۰۱۹ پرواز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از طرفین هواپیما در زمان کوتاهی قبل از طرف دیگر روی زمین فرود آمده است. کرور می‌گوید: «خدمه‌ی پرواز کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند و توانستند مطابق انتظاراتی که از جهت وزش باد داشتیم، هواپیما را روی زمین بنشانند.»

استراتولانچ می‌گوید پرواز آزمایشی جدید Roc با این هدف انجام شد که محققان بفهمند این هواپیما چگونه فشار کابین را مدیریت می‌کند. همچنین در این پرواز، قابلیت‌های امنیتی هواپیما مورد آزمایش قرار گرفتند و روی شماری از قطعات سخت‌افزاری جدید Roc نظارت شد.

ویدئوی لحظه‌ی فرود هواپیمای Roc پس از دومین پرواز آزمایشی

فاصله‌ی بین دو بال Roc به ۳۸۵ فوت (۱۱۷٫۳ متر) می‌رسد؛ یعنی تقریبا دو برابر فاصله‌ی بین دو بال هواپیمای بویینگ 747. همین موضوع باعث می‌شود Roc از لحاظ فاصله‌ی بین دو بال غول‌پیکرترین هواپیمای دنیا باشد. این هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده است که در نهایت بتواند وسیله‌ی نقلیه‌ی مافوق صوت Talon-A استراتولانچ را که کاملا خودکار است و امکان استفاده‌ی مجدد از آن وجود دارد حمل کند.

 Talon-A در واقع وسیله‌ای به شکل جت است که انرژی حرکتی خود را از موشک تأمین می‌کند، طولش به ۲۸ فوت (۸٫۵) متر می‌رسد و پهنایی ۱۴ فوتی (۴٫۲ متری) دارد. Talon-A قرار است به‌عنوان بستر آزمایش‌های مافوق صوت به وزارت دفاع ایالات متحده تحویل شود.

 Talon-A پس از ساخته شدن، موتور موشکی متکی بر سوخت مایع خود را روشن می‌کند تا بتواند به ارتفاع بالایی در اتمسفر زمین برسد و یک دقیقه در شرایط آزمایش پرواز مافوق صوت حضور داشته باشد. پس از انجام آزمایش، Talos-A به سمت پایین برمی‌گردد و به‌صورت خودکار روی باندی معمولی فرود می‌آید.

پرواز جدید هواپیمای Roc در فاصله‌ی دو سال پس از اولین پرواز انجام گرفت

در پروازی که هواپیمای باری Roc پنج‌شنبه‌ی این هفته انجام داد، Talon-A به آن متصل نبود. دنیل میل‌من، مدیر ارشد فناوری استراتولانچ، به خبرنگاران گفته است Roc در پروازهای آزمایشیِ یک سال پیش رو قرار است به ارتفاع و سرعت بیشتر دست پیدا کند. آزمایش‌های پروازی تا زمانی‌که Roc از پیش‌نیازهای حمل Talon-A در شرایط تعیین‌شده برخوردار شود، ادامه پیدا خواهد کرد. میل‌من می‌گوید چنین هدفی تا پایان سال آینده‌ی میلادی دست‌یافتنی است. 

به دلیل مرگ پل آلن، بنیان‌گذار میلیاردر استراتولانچ در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر و آبان ۱۳۹۷)، این شرکت فعالیت‌هایش را محدود و اکثر کارمندانش را اخراج کرد و برنامه‌های مربوط به ناوگانی از موشک‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کرد به پایان راه رساند. استراتولانچ تعداد کافی از کارمندان را برای ادامه‌ی کار روی هواپیمای Roc نگه داشت تا اینکه نخستین پرواز آزمایشی در آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) انجام شد.

پس از اولین پرواز، تا یک سال خبری از استراتولانچ نبود؛ تا اینکه این شرکت صندوق جذب سرمایه‌ی جدیدی ایجاد و چند کارمند دیگر استخدام کرد تا پروژه‌ی تولید Roc را ادامه بدهد. پرواز پنج‌شنبه‌ی Roc، هواپیمایی که نامش را از پرندهی شکاری بزرگ و افسانهای در اساطیر خاورمیانه می‌گیرد، نشان می‌دهد استراتولانچ توانسته است خود را احیا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات