اولین پرواز کاملا خودران توسط Xwing انجام شد

شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استارتاپ Xwing هواپیمای سسنا گرند کاراوان 208B را به نرم‌افزار اختصاصی AutoFlight مجهز کرده و توانسته است اولین پرواز باری تجاری رفت و برگشت کامل خودران دنیا را انجام بدهد.
تبلیغات

چندین شرکت در حال تولید وسایل نقلیه‌ی پرنده‌ی بدون سرنشین هستند؛ اما استارتاپ Xwing (فعال در حوزه‌ی سیستم‌های خودران هواپیما) قصد دارد رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد و روی تجهیز کردن هواپیماهای فعلی به نرم‌افزار خودران تمرکز کند.

به گزارش انگجت، Xwing به دستاورد مهمی دست یافته و توانسته است برای اولین‌ بار پرواز باری مبدأ تا مقصد خودران را انجام بدهد. در این پرواز یک فروند هواپیمای سسنا گرند کاراوان 208B که از نرم‌افزار AutoFlight شرکت Xwing استفاده می‌کرد و از راه دور هدایت می‌شد، تمامی فرآیندهای پرواز شامل خروج از گیت، حرکت اولیه روی زمین، تیکاف، فرود و بازگشت به گیت را به‌صورت خودکار انجام داد. Xwing می‌گوید تمام تعاملات کنترل پرواز به‌صورت بی‌سیم از زمین کنترل شد. 

Xwing اعتقاد دارد با تجهیز هواپیماهای فعلی به سیستم خودران می‌تواند زودتر به بازار وارد شود. در این روش،‌ بسیاری از قوانین رگولاتوری‌ها و محدودیت‌های فنی که برای شرکت‌های دیگر ایجاد شده است از بین می‌رود. نرم‌افزار AutoFlight شرکت Xwing شامل ترکیبی از رادار، سیستم مسیریابی ماهواره‌ای (ADSB)، دوربین نوری و اسکنر لایدار است تا موانع و دیگر هواپیماها تشخیص داده شوند و از برخورد با آن‌ها جلوگیری شود. Xwing پیش‌بینی می‌کند در آینده، یک اپراتور در زمین بتواند با استفاده از مکانیزمی ساده‌ روی چند پرواز نظارت کند.

Xwing تنها استارتاپی نیست که قصد دارد ما را به سمت آینده‌ای با حضور هواپیماهای خودران ببرد. Reliable Robotics که در سال ۲۰۱۷ توسط مهندسان پیشین اسپیس ایکس و تسلا بنیان‌گذاری شد، پیش‌تر توانسته است یک‌ سری پرواز باری به روش مشابه انجام بدهد (البته نه از نوع رفت و برگشت کامل). هر دو شرکت در تلاش‌اند هزینه‌های عملیاتی را پایین بیاورند؛ زیرا دنیاگیری ویروس کرونا ضرر زیادی به صنعت هواپیمایی وارد کرده است. گارمین سال گذشته‌ی میلادی مجوز نهادهای رگولاتوری را برای سیستم فرود خودکارش دریافت کرد. 

Xwing امیدوار است تمرکز روی پروازهای باری به این شرکت برای برقراری ارتباط تجاری با شرکت‌های حوزه‌ی تجارت الکترونیک و تحویل کالا که برای رساندن محصولات به سراسر دنیا به هواپیما متکی هستند کمک کند. برای مثال آمازون مدتی پیش با خرید ۱۱ هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۶۷ ناوگان هوایی خود را گسترش داد. آمازون همچنین به‌زودی آزمایش تحویل کالا با پهپاد را در ایالات متحده آغاز می‌کند. از طرفی فدکس از هواپیمای سسنا کاراوان در ناوگان خود بهره می‌گیرد.

تک‌کرانچ گزارش می‌دهد که Xwing در جدیدترین دور برنامه‌ی جذب سرمایه توانسته است ارزش خود را به ۴۰۰ میلیون دلار برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات