نقاشی یک کانگورو قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا است

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نقاشی سنگی با قدمتی حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ سال با طرح یک کانگورو، قدیمی‌ترین نمونه از هنر سنگی در کشور استرالیا لقب گرفت.
تبلیغات

دانشمندان استرالیایی قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره در این کشور را کشف کردند. این نقاشی سنگی کانگورویی ۱۷ هزار و ۳۰۰ ساله است. به‌گزارش BBC، این نقاشی سنگی با ابعاد حدود دو متر روی سقف پناهگاهی سنگی و با رنگ اُخرای قرمز نقاشی شده است. محققان این نقاشی سنگی را در منطقه‌ی کیمبرلی در استان استرالیای‌غربی کشف کردند. این منطقه به‌دلیل غنای فراوان در نقاشی‌های سنگی کهن از شهرت زیادی در بین باستان‌شناسان برخوردار است.

سنگ‌نگاره طرح کانگوروی ۱۷ هزار و ۳۰۰ ساله

عکس پردازش‌شده‌ای از سنگ‌نگاره‌ی طرح کانگوروی ۱۷ هزار و ۳۰۰ ساله (سمت چپ) و نقاشی از روی سنگ‌نگاره‌ اصلی (راست)

محققان با بهره‌بردن از لانه‌های باستانی زنبورها که در محل سنگ‌نگاره وجود داشتند، به روش رادیو‌کربن قدمت این نقاشی‌های سنگی کهن را تعیین کردند. دمین فینچ‌ محققی است که در این مطالعه، از روش نوآورانه‌ی مذکور برای سال‌یابی سنگ‌نگاره استفاده کرد. او و همکارانش برای این کار، نمونه‌برداری‌هایی از لانه‌های زنبور اطراف سنگ‌نگاره انجام دادند تا بتوانند حداقل و حداکثر عمر این نقاشی سنگی را مشخص کنند.

دکتر فینچ متخصص زمین‌شناسی در دانشگاه ملبورن است. او درباره‌ی این موضوع گفت به‌کمک همکارانش سه لانه‌ی زنبور را در زیر نقاشی و سه لانه‌ی زنبور دیگر را روی نقاشی با روش رادیوکربن سال‌یابی کردند. این سال‌یابی‌ها عمر سنگ‌نگاره را بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۱۰۰ سال نشان دادند. از دیدگاه فینچ، احتمالا عمر این سنگ‌نگاره باستانی که قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌ی موجود در استرالیا نیز به‌حساب می‌آید، باید حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ سال باشد.

محققان برای تعیین عمر سنگ‌نگاره کانگورو از سال‌یابی نمونه‌های برداشته‌شده از لانه‌های گلِی زنبورها در محل استفاده کردند

افزون‌براین، محققان ارتباطی بین نقاشی کانگورو و نقاشی‌های سنگی باستانی نواحی اطراف یافته‌اند. در‌واقع، نقاشی کانگورو شباهت‌هایی با سنگ‌نگاره‌های کشف‌شده در جزایر جنوب‌شرقی آسیا دارد؛ سنگ‌نگاره‌هایی که برخی از آن‌ها بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارند. شاید این امر حاکی از نوعی پیوند فرهنگی میان هنرمندان خالق نقوش کهن استرالیایی و نگاره‌های جزیره‌ی سولاوسی باشد.

چند ماه قبل، محققان موفق شدند قدیمی‌ترین نقاشی سنگی جهان را در این جزیره‌ی اندونزی کشف کنند که سنگ‌نگاره‌ای ۴۵ هزار ساله از یک خوک بود. بااین‌حال، تصور می‌شود نقاشی سنگی با طرح هشتگ که در آفریقای‌جنوبی کشف شده و ۷۳ هزار سال قدمت دارد، قدیمی‌ترین نقاشی سنگی جهان باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات