ویرجین هایپرلوپ سفر با سیستم پیشنهادی لوله‌های خلأ را به تصویر کشید

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ویرجین هایپرلوپ با انتشار ویدئویی مفهومی، توضیح می‌دهد که مسافران چگونه درون سیستم‌های پیشنهادی ویرجین هایپرلوپ از لوله‌های خلأ سفر خواهند کرد.
تبلیغات

شرکت ویرجین هایپرلوپ (Virgin Hyperloop) که سال گذشته اولین آزمایش انسانی فناوری هایپرلوپ را انجام داد، اکنون نحوه‌ی عملکرد سیستم خود در دنیای واقعی را شرح می‌دهد. براساس گزارش Engadget، ویرجین هایپرلوپ با انتشار ویدئویی مفهومی توضیح می‌دهد که مسافران چگونه درون سیستم‌های پیشنهادی این شرکت، در لوله‌های خلأ سفر خواهند کرد. این ویدئو با همکاری شماری از شرکت‌های شخص ثالث از جمله یک شرکت معماری در دانمارک با نام Bjarke Ingels و شرکت طراحی صنعتی Teague ساخته شده است.

در ویدئو یادشده، مسافری قصد داردهبا هایپرلوپ سفر کند و در همین‌ حال، زمان‌سنجی نشان می‌دهد که اتاقک بعدی در چند دقیقه‌ی آینده آماده خواهد بود. مسافران وارد ایستگاه می‌شوند و پله‌ها را به‌سمت سکویی مترومانند که شعبه‌ی اتاقک (podbay) نام دارد طی می‌کنند و سوار کپسول می‌شوند. یکی از سخنگویان ویرجین هایپرلوپ توضیح می‌دهد که کپسول‌ها همیشه در خلأ قرار دارند؛ درنتیجه نیازی نخواهد بود که هریک از کپسول‌ها را پیش از حرکت هوابندی کرد. اتاقک از بالا به یک چرخ جفتی متصل است و همراه ‌با سایر اتاقک‌ها، تقریبا همچون مجموعه‌ی واگن‌های قطار که در یک خط حرکت می‌کنند، درون لوله‌ی اصلی کشیده می‌شود.

در نهایت، درحالی‌که اتاقک مدنظر در ویدئو در خط مجاور از زیر مسیرها عبور و به‌ سمت مقصدی دیگر حرکت می‌کند، اتاقک‌های دیگر با سرعت درون لوله‌های اصلی هایپرلوپ حرکت می‌کنند. درهمین‌حال، قطار ایجادشده با کپسول‌ها، تکه‌تکه و هر کپسول منفرد به ایستگاه جداگانه‌ای هدایت می‌شود تا مسافران امکان خروج داشته باشند. این فرایند با چنان سرعتی رخ می‌دهد که تصور نوعِ فناوری راه‌گزینی لازم برای تحقق آن غیر ممکن است. براساس گفته‌های شرکت یادشده، به‌جای راه‌گزینی فیزیکی، سورتمه‌هایی که به‌صورت مغناطیسی شناور هستند تشخیص خواهند داد که کدام مسیر را انتخاب کنند. چنین قابلیتی طبیعتا با فناوری انحصاری ویرجین هایپرلوپ امکان‌پذیر خواهد بود.

این دومین ‌باری است که شرکت مذکور ویدئویی جاه‌طلبانه منتشر می‌کند و در آن، چشم‌انداز خود از نحوه‌ی کارکرد سیستم هایپرلوپ را توضیح می‌دهد. اولین ویدئو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و راه‌اندازی سیستم را برای سال ۲۰۲۰ وعده داد. در ویدئوی مذکور، مسافران با حرکت به‌ سمت ایستگاه هایپرلوپ، سوار اتاقک‌های مربعی‌شکل می‌شوند. این اتاقک با حرکت به سمت یک بارانداز، در آنجا به سه اتاقک دیگر متصل و وارد یک کپسول می‌شود. کپسول به‌خودی خود، وارد لوله‌ی هایپرلوپ می‌شود و حرکت می‌کند. در انتهای مسیر، اتاقک‌ها با خروج از کپسول، ایستگاه را ترک و به ‌سمت مقصد مدنظر حرکت می‌کنند.

در صورت مقایسه، ویدئو جدید تقریبا به‌صورت خردمندانه‌ای واقع‌گرایانه‌تر به ‌نظر می‌رسد؛ زیرا نگاه این ویدئو به  کارکرد ابزارها براساس نحوه‌ی ساخت آن‌ها است. اتاقک‌های خودران جاده‌ای حذف شده‌اند و ایستگاه هایپرلوپ بسیار فانتزی به ‌نظر می‌رسد؛ ولی شبیه به ایستگاه قطار است. مسافران از مسیر گیت وارد و از سیستم اسکن امنیتی رد می‌شوند که برخلاف تجربه‌ی استفاده از قطار، احتمالا از آن نوع تئاترهای امنیتی است که به‌صورت اجباری اعمال خواهد شد.

کابین کپسول با دستشویی داخل آن و ردیف صندلی‌هایش با چیدمان یک صندلی در یک سمت و دو صندلی در سمت دیگر، شباهت بیش‌ازحدی به کوپه‌ی قطار دارد. ویرجین هایپرلوپ اتاقک‌ها را برای نشستن ۲۸ نفر به‌صورت هم‌زمان طراحی کرده؛ اما ظرفیت کپسول در این رندر ۱۷ نفر است. درون کپسول به‌گونه‌ای طراحی شده که گویی ساخت طراحان شرکت هواپیمایی ویرجین اتلانتیک است و حتی اگر به‌هیچ‌وجه، شبیه کابین کلاس فرادست هواپیماهای اتلانتیک ویرجین نباشد، حسی کاملا مشابه با آن‌ها را تداعی می‌کند. علاوه‌براین، صفحات شارژ بی‌سیم Qi درآمیخته‌شده در کابین و نمایشگرهای شمارش معکوس تعبیه‌شده روی صندلی‌ها، تنها درهم‌ریختگیِ بصری در اتاقک هستند.

یکی از بزرگ‌ترین انتقادات وارده به هایپرلوپ این است که این وسیله‌ی نقلیه‌ی نوین، نمی‌تواند به اندازه‌ی قطار معمولی یا بیشتر از آن مسافر حمل کنند. ویرجین هایپرلوپ می‌گوید بیشترین ظرفیت هر اتاقک ۲۸ نفر است و با حرکت اتاقک‌ها به‌صورت گروهی، انتقال هزاران نفر در هر ساعت امکان‌پذیر خواهد بود. البته در نرم‌افزار این شرکت، فاصله‌ی بین هر کاروان و هر اتاقک پیش‌بینی شده است. به ادعای ویرجین هایپرلوپ، فناوری آن‌ها آن‌چنان پیشرفته است که کپسول‌ها را گروه‌بندی و امکان جابه‌جایی با بیشترین ظرفیت را مهیا کند.

جِی والدر، مدیرعامل  ویرجین هایپرلوپ، در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که هایپرلوپ با وجود ظاهری زیبا، درصورتی‌که مقرون‌به‌صرفه نباشد، محبوبیت چندانی نخواهد داشت. او افزود که جابه‌جایی با سرعت بالا در حال ‌حاضر برای بیشتر افراد عملی نیست؛ اما ویرجین هایپرلوپ می‌خواهد این تصور را تغییر بدهد. این شرکت با استناد به مقاله‌ای که اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شد، پیشنهاد می‌کند که قیمت بلیط هایپرلوپ، با هزینه‌ی بنزین مصرفی رانندگی بین دو ناحیه‌ی اصلی مترو برابر باشد.

طبیعاتا تا زمان عملی ‌شدن ادعاهای ویرجین هایپرلوپ در دنیای واقعی، راهی طولانی در پیش است و براساس هدف‌گذاری‌های این شرکت، اولین عملیات حمل مسافر در سال ۲۰۳۰ اجرا خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات