کشف بقایای دایناسوری که احتمالا بزرگ‌ترین جانور خشکی بوده است

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اخیراً بقایای فسیل‌شده‌ی دایناسور بزرگی در آرژانتین پیدا شده که براساس تخمین پژوهشگران، بیش از ۶۹ تن وزن داشته است.
تبلیغات

بقایای ۹۸ میلیون ساله آن‌چه ممکن است بزرگ‌ترین حیوانی بوده باشد که روی زمین راه می‌رفته (یک دایناسور تیتاناسور دارای گردن بلند) اخیراً در آرژانتین کشف شده است. بقایای این دایناسور بی‌نام برای اولین ‌بار در سال ۲۰۱۲ در استان نئوکن در شمال غربی پاتاگونیا کشف شد؛ اما هنوز به‌طور کامل از خاک بیرون آورده نشده است. اما استخوان‌های کشف‌شده، نشان می‌دهد این جانور بزرگ باستانی احتمالاً بزرگ‌ترین تیتاناسوری است که تاکنون کشف شده.

تیتاناسورها از بزرگ‌ترین خزنده‌پایان بوده‌اند (دایناسورهای عظیم گردن‌بلند گیاه‌خوار) و از اواخر دوره‌ی ژوراسیک (۱۶۳٫۵ میلیون تا ۱۴۵ میلیون سال پیش) تا پایان دوره‌ی کرتاسه (۱۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش) زندگی می‌کردند. پل بارت، پالئوبیولوژیست موزه تاریخ طبیعی لندن که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید: «با توجه به اندازه‌گیری اسکلت جدید، محتمل به ‌نظر می‌رسد که این جانور مدعیِ یکی از بزرگ‌ترین، اگر نه بزرگ‌ترین، خزنده‌پایانی باشد که تاکنون پیدا شده است.»

به گزارش لایو ساینس، هنوز بقایای کافی کشف نشده است تا پژوهشگران بتوانند این دایناسور را به‌عنوان گونه‌ی جدیدی اعلام کنند یا به گونه‌ای نسبت بدهن که قبلا شناخته شده است، البته آن‌ها اطمینان دارند که وقتی کاوش‌ها به پایان برسد، می‌توانند آن را به‌عنوان گونه‌ی کاملاً جدیدی طبقه‌بندی کنند.

محل کاوش تیتاناسور در آرژانتین / titanosaur excavation site

پژوهشگران بخش‌هایی از تیتاناسور را در محل کاوش در استان نئوکن آرژانتین کشف کردند

غولی در میان غول‌ها

در سال ۱۹۹۳ تیتاناسور دیگری به نام آرژانتیناسور هوینکولنسیس مدعی بزرگ‌ترین دایناسور زمین شد؛ اما بعدا در سال ۲۰۱۴ تیتاناسور بزرگ‌تری به نام پاتاگوتایتان مایوروم جای آن را گرفت؛ البته تعیین اینکه کدام گونه سنگین‌ترین دایناسور بوده، دشوار است. آرژانتیناسور فقط براساس ۱۳ استخوان فسیل‌شده شناسایی شده و وزن پاتاگوتایتان براساس ترکیبی از ۶ جانور تخمین زده شده است.

دبا توجه به اینکه استخوان‌های اندام‌های بلند مانند استخوان بازو و ران که برای چنین برآوردهایی استفاده می‌شود، هنوز کاوش نشده است، پژوهشگران نمی‌توانند بگویند تیتاناسور جدید چقدر بزرگ بوده است؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل استخوان‌هایی که کشف شده (ازجمله ۲۴ مهره دم و بخش‌هایی از لگن و کمربند شانه‌ای) نشان می‌دهد که احتمالاً بزرگ‌ترین تیتاناسور بوده است.

محل کاوش   / titanosaur excavation site

کاوش تیتاناسور هنوز تکمیل نشده است

پژوهشگران می‌گویند: «این نمونه یکی از بزرگ‌ترین خزنده‌پایانی است که تاکنون پیدا شده و احتمالاً از پاتاگوتایتان بزرگ‌تر است.» قد پاتاگوتایتان حدود ۱۵ متر بوده و وزن آن ۶۹ تن که تقریباً برابر وزن دوازده فیل آسیایی است. آلخاندرو اوترو، نویسنده‌ی اصلی مطالعه، می‌گوید: «این دایناسور عظیمی است؛ اما انتظار داریم در کاوش‌های آینده‌ استخوان‌های بیشتری پیدا کنیم تا بتوانیم با اطمینان اندازه‌ی آن را مشخص کنیم.»

تیتاناسور تازه کشف‌شده تنها یکی از فسیل‌های خزنده‌پایان بسیاری است که در آمریکای جنوبی کشف شده؛ از‌جمله دریدنوتوس و سارمینتوسور. این موارد به افزایش دانش ما در مورد این غول‌ها کمک کرده و نیز سؤال‌هایی در‌این‌باره به وجود آورده است که آن‌ها چگونه به این اندازه می‌رسیدند. بارت می‌گوید: «اسکلت جدید نمونه‌ی دیگری از خزنده‌پایانی است که مرز حداکثر اندازه‌ی یک جانور ساکن خشکی را جا‌به‌جا می‌کند.»

این مطالعه در مجله‌ی Cretaceous Research منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات