کشف یک دستگاه انیگما، رمزنگار مشهور نازی‌ها در آلمان

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
غواصان در آب‌های دریای بالتیک به‌صورت تصادفی موفق به کشف یک دستگاه رمزنگار بسیار نادر انیگما شدند که نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کردند.
تبلیغات

غواصان آلمانی در دریای بالتیک به ‌دنبال یافتن تورهای ماهیگیری دور انداخته‌شده بودند که به‌صورت تصادفی یک دستگاه رمزنگار انیگما کشف کردند. انیگما در دوران جنگ دوم جهانی توسط ارتش آلمان نازی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. تصور می‌شود این دستگاه رمزنگار از درون یکی از زیردریایی‌های نازی‌ها به بیرون پرت شده باشد. غواصان ابتدا تصور می‌کردند یک ماشین تحریر در بستر خلیج گِلتینگ پیدا کرده‌اند؛ ولی فلوریان هوبر که باستان‌شناس زیر‌آبی است، به‌سرعت متوجه اهمیت تاریخی این دستگاه‌ شد.

دکتر هوبر در این رابطه می‌گوید:

من در طول ۲۰ سال گذشته کشف‌های عجیب و غریب زیادی انجام داده‌ام.؛ ولی هیچ‌وقت به خواب هم نمی‌دیدم که روزی یک ماشین مشهورِ انیگما پیدا کنم.

ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم از دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای مخابره پیا‌م‌های سری استفاده می‌کرد؛ ولی رمزنگاران انگلیسی با شکستن این رمزها توانستند به متفقین یاری برسانند تا در جنگ‌های دریایی کنترل اقیانوس اطلس را به دست بگیرند. در مرکز رمزگشایی انگلستان در پارک بلتچلی، تیمی از رمزنگاران انگلیسی به رهبری آلن تورینگ توانستند پیغام‌های نازی‌ها را رمزگشایی کنند تا جنگ را کوتاه‌تر و از گرفته شدن جان هزاران نفر جلوگیری کنند.

در این عکس کریستین هوو (سمت چپ)، فلوریان هوبر (وسط) و اولی کنز را به همراه دستگاه رمزنگار مشهور نازی‌ها ملاحظه می‌کنید

اندکی پس از تسلیم شدن آلمان در ماه می سال ۱۹۴۵، به خدمه ۵۰ فروند زیردریایی آلمانی (یوبوت) دستور داده شد زیردریایی‌های خود را در خلیج گلتینگ، نزدیک مرز دانمارک غرق کنند تا از افتادن آن‌ها به دست نیروهای متفقین جلوگیری شود. از بین‌ بردن دستگاه‌های رمزنگار جزئی از همین دستور بود.

دکتر هوبر که در شرکت سابماریس کار می‌کند که وظیفه انجام مأموریت‌های تحقیقاتی در زیر آب را بر عهده دارد، فکر می‌کند دستگاه انیگمایی که او و همکارانش کشف کرده‌اند، یکی از همین دستگاه‌هایی است که طبق دستور باید به آب انداخته می‌شد. به‌طور کلی نازی‌ها در پایان جنگ بیش از ۲۰۰ زیردریایی خود را در دریاهای شمال و بالتیک غرق کردند. دستگاه انیگما که ظاهری شبیه به ماشین‌ تحریر معمولی دارد، از یک صفحه‌کلید و چرخ تشکیل شده است که پیام‌ها را به هم می‌ریزد. بیش از چندصد هزار نمونه از این دستگاه‌ها ساخته شده بود؛ ولی ‌اکنون تنها چندصد دستگاه رمزنگار از این مدل باقی مانده و بقیه از بین رفته‌اند.

دستگاه نظامی انیگما در طول جنگ جهانی به‌طور گسترده‌ای توسط ارتش نازی مورد استفاده قرار می‌گرفت

دستگاه‌های انیگمای باقی‌مانده معمولا سر از حراجی‌های سرتاسر اروپا و جاهای دیگر درمی‌آورند و با قیمت‌های گزافی از ده‌ها هزار یورو به بالا به فروش می‌روند. کشف اخیر توسط تیمی از غواصان انجام شده است که از جانب «بنیاد جهانی طبیعت (WWF)» مشغول یافتن تورهای ماهیگیری رهاشده در دریا بودند؛ تورهای ماهیگیری که صیادان در آب رها می‌کنند و زندگی میلیون‌ها آبزی را به مخاطره می‌اندازد. گفته می‌شود دستگاه رمزنگار انیگما در اختیار موزه باستان‌شناسی شهر اشلسویگ قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات