پتنت جدید سونی رباتی ویژه با توانایی درک احساسات انسان را نشان می‌دهد

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پتنت جدیدی که سونی اخیرا ثبت کرده، به‌ نوعی ربات هوشمند مربوط می‌شود که ظاهرا توانایی تشخیص احساسات افراد و پاسخ مناسب به آن‌ها را خواهد داشت.
تبلیغات

شاید تاکنون ربات‌های جالبی را تصور کرده باشید که می‌توانند احساسات و شرایط خاص روحی را اسکن و براساس آن رفتار مناسبی از خود ارائه کنند. ممکن است آرزوی داشتن چنین رباتی کمی عجیب به‌نظر برسد؛ اما اگر چنین چیزی را در ذهن خود تصور می‌کردید، بهتر است بدانید سونی هم به این فکر افتاده است. براساس پتنتی که این شرکت در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده و به‌تازگی خبرگزاری یوروگیمر به‌صورت عمومی منتشر کرده است، توسعه‌دهندگانِ گجت‌های هوش مصنوعی سونی فناوری خاصی در ذهن دارند که دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد.

ربات سونی با تشخیص داده‌های صوتی و تصویری می‌تواند احساسات مخاطب خود را بفهمد و سپس رفتار و دستورهای متقابل را براساس این داده‌ها اجرا کند. این دستورها حرکات و فعالیت‌های خاص و حتی صحبت‌کردن را شامل می‌شوند. در توضیحات ثبت‌شده به‌همراه این پتنت می‌خوانیم:

براساس تحقیقات علمی، اگر افراد در یک زمان و مکان سوژه‌های خاصی را مشاهده کنند و احساسات خود درباره‌ی آن را باهم در میان بگذارند، فاصله‌ی بین آن‌ها کاهش و میل به معاشرت با فرد مقابل افزایش پیدا می‌کند.
Sony

درادامه توضیحات این پتنت تشریح شده است که این ربات می‌تواند با مشاهده‌ی گیم‌پلی بازی‌ها در نمایشگری که درمقابل آن قرار می‌گیرد، واکنش‌های واقع‌گرایانه و نزدیک به رفتار بازیکن را از خود نشان دهد و شخص را برای ادامه‌ی تجربه‌ی بازی و درگیری بیشتر با جریان آن ترغیب کند. همین موضوع می‌تواند درباره‌ی تماشای فیلم یا سریال تلویزیونی نیز صادق باشد. در بخشی دیگر از توضیحات پتنت آمده است:

بیننده می‌تواند با رفتارهایی که ربات از خود نشان می‌دهد، از تماشای محتوای فیلم و سریال بیشتر لذت ببرد و احساس تنهایی نکند.

جالب است بدانید درصورت برقراری ارتباطی مثبت با این ربات، عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند. در توضیحات این پتنت، چنین مثال‌هایی برای تشریح قضیه ارائه شده است:

اگر کاربر در وضعیت غیرعادی و ناسالمی زندگی می‌کند، این ربات می‌تواند با پیشنهادهای مثبت مثلا توصیه به زودتر خوابیدن، زندگی روزمره‌ی افراد را بهبود بخشد.

توضیحات مربوط به ربات سونی تا حد زیادی ما را یاد یکی از قسمت‌های سریال محبوب Black Mirror می‌اندازد. در نظر داشته باشید پتنت‌ها لزوما به واقعیت تبدیل نمی‌شوند و بیشتر برای اطمینان از حفظ حقوق ایده‌ای خاص ثبت می‌شوند. بااین‌حال، همواره احتمال به‌حقیقت‌پیوستن این ایده‌ها نیز وجود دارد. توسعه‌دهندگان سونی ایده‌ها و پتنت‌های بلندپروازانه و جالبی در ذهن می‌پرورانند و همیشه امکان این وجود خواهد داشت که یکی از آن‌ها جامه‌ی واقعیت به تن کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات