هوش مصنوعی با بررسی چشم‌ها، شخصیت‌تان را پیش‌بینی می‌کند

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصورش سخت است اما در آینده نزدیک یک ربات می‌تواند مانند یک انسان با نگاه به چشمان ما، به شخصیت‌مان پی ببرد!
تبلیغات

اغلب ما این جمله را شنیده‌ایم که چشم‌ها، پنجره‌ای هستند که رو به روح و وجود باز می‌شوند و از آنچه می‌اندیشیم و آنچه که احساس می‌کنیم، پرده برمی‌دارند.

اکنون، پژوهشی تازه نشان داده که چشم‌های شما علاوه‌بر موارد فوق، ‌می‌توانند به‌سادگی  و تنها با حرکت خود نشان‌دهنده‌ی نوع شخصیت شما باشند.

این پژوهش که توسط دانشگاه ساوت استرالیا و با همکاری دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فلیندرز و موسسه‌ی انفورماتیک ماکس پلانک در آلمان انجام گرفته است، از یک الگوریتم بسیار پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی به‌منظور نشان دادن ارتباط بین حرکات چشم و خصوصیات شخصیتی بهره می‌برد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که حرکات چشم مشخص می‌کنند آیا فرد مورد نظر، اجتماعی، دارای خصوصیات وجدان اخلاقی و یا کنجکاو است یا خیر. با استفاده از این الگوریتم می‌توان چهار مورد از پنج مورد خصوصیات عمده‌ی شخصیتی را به‌صورت قابل اتکایی شناسایی کرد: یعنی روان‌رنجوری، برون‌گرایی، موافق بودن و وظیفه‌شناسی.

پژوهشگران حرکات چشم در 42 فرد شرکت‌کننده در این پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. این افراد روزانه وظایفی را در محوطه‌ی دانشگاهی به عهده می‌گرفنتد و پس از آن از طریق پرسش‌نامه‌هایی که به‌خوبی طراحی شده بودند، مورد ارزیابی شخصیتی قرار می‌گرفتند.

دکتر توبیاس لوتشر، استاد دانشگاه ساوت استرالیا می‌گوید این مطالعه ارتباطات جدیدی را میان بررسی‌های قبلی حرکات چشم و خصوصیات شخصیتی  نشان می‌دهد و مفاهیم تازه‌ای در ارتباط با زمینه‌های در حال ظهور فرآیند پیام‌رسانی اجتماعی و روباتیک اجتماعی در اختیار ما قرار می‌دهد.

او می‌افزاید:

قطعا نتایج این پژوهش، توانایی بالقوه دارند تا برهم‌کنش میان انسان و ماشین را بهبود بخشند. مردم همواره به‌دنبال خدماتی بهبود‌یافته و شخصی‌سازی‌شده هستند. اما ربات‌های امروزی و رایانه‌ها آگاهی اجتماعی ندارند؛ بنابراین توانایی سازگار شدن با نشانه‌های غیرکلامی را ندارند. این پژوهش، فرصت‌هایی برای توسعه‌ی ربات‌ها و رایانه‌هایی فراهم می‌کند که می‌توانند طبیعی‌تر باشند و در تفسیر پیام‌های اجتماعی انسان‌ها بهتر از پیش عمل کنند.

دکتر لوتشر می‌گوید یافته‌های این پژوهش هم‌چنین ارتباط مهمی میان مطالعات آزمایشگاهی به‌شدت کنترل‌شده و مطالعات حرکات چشم در محیط‌های حقیقی برقرار می‌کند.

وی در پایان می‌گوید:

این پژوهش، رفتار بینایی مردمی که وظایف روزمره‌ی خود را انجام می‌دهند را پیگیری و بررسی کرده و در نتیجه موفق به بررسی پاسخ‌های طبیعی تر این افراد نسبت به شرایط آزمایشگاهی شده است و به لطف رویکرد یادگیری ماشینی، ما نه تنها نقش شخصیت در توضیح حرکات چشم در زندگی روزمره را تایید می‌کنیم بلکه خصوصیات تازه‌ای از این حرکات به‌عنوان عواملی برای پیش‌بینی خصوصیات شخصیتی افراد را نیز آشکار ساخته‌ایم.

نتایج پژوهش فوق؛ به‌تازگی در ژورنال frontiers به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات