رودستر ایلان ماسک با عبور از مدار مریخ، عازم کمربند سیارکی است

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مرحله‌ی نهایی پیش‌رانش راکت فالکون هِوی با موفقیت انجام شد و این راکت به‌همراه رودستر تسلا در حال حرکت به سمت کمربند سیارکی است.
تبلیغات

خودروی رودستر ایلان ماسک که بامداد امروز به‌همراه راکت Falcon Heavy پرتاب شد، به سمت فواصلی دورتر از آنچه پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود، در حال حرکت است. اسپیس ایکس در نظر داشت تا خودروی رودستر تسلا را در مداری حول خورشید قرار دهد که این خودرو را از مجاورت مدار مریخ عبور می‌داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که راکت حامل رودستر با عبور از مسیر برنامه‌ریزی شده، آن را در مداری قرار داده است که از داخل کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری گذر می‌کند.

راکت فالکون هوی پس از پرتاب به‌مدت ۶ ساعت، بدون بهره‌گیری از نیروی پیشرانش، در داخل فضا شناور بود. خاطرنشان می‌کنیم که فاز شناوری فالکون هِوی، پیش از آخرین مرحله‌ی پیش‌رانش و قرارگیری خودرو در مدار نهایی، به سفارش نیروی هوایی آمریکا و برای نمایش نوعی مانور مداری انجام شد. به‌نظر می‌رسد که آغاز به‌کار موتور فالکون هِوی برای انجام مرحله‌ی پایانی پیش‌رانش، بر فراز کالیفرنیای جنوبی انجام شده است؛ چرا که برخی از مردم این ناحیه، مشاهده‌ی احتراق راکت در آسمان شب پس از ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت محلی (۶:۳۰ صبح به‌وقت تهران) را گزارش داده‌اند.

مسیر حرکت رودستر تسلا در فضا

مسیر حرکت جدید تسلا رودستر و عبور آن از مسیر برنامه‌ریزی‌شده

اما ظاهرا فرآیند احتراق موتور فالکون هِوی بیش از حد، خوب پیش رفته است؛ چرا که توییت اخیر ایلان ماسک در خصوص مسیر حرکت راکت پس از انجام مرحله‌ی نهایی فرآیند پیش‌رانش، حکایت از گذر آن از مسیر برنامه‌ریزی‌شده، حرکت به‌سوی کمربند سیارکی، قرارگیری در مجاورت مدار سیاره‌ی کوتوله‌ی سرِس دارد.

مرحله‌ی سوم پیش‌رانش با موفقیت انجام شد. [تسلا رودستر] اکنون از مدار مریخ گذر کرده و در حال حرکت به سمت کمربند سیارکی است. 

در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت خودروی ایلان ماسک چه خواهد بود؛ وی پیش‌تر، از احتمال ناچیز برخورد این خودرو با مریخ خبر داده بود؛ اما اکنون در خصوص احتمال برخورد آن با جسم فضایی دیگری در مسیر جدید، اطلاعاتی در دست نیست، ضمن اینکه بسیاری از ستاره‌شناسان، خواستار اطلاعات بیشتری درباره‌ی محل دقیق مدار رودستر تسلا هستند تا شانس برخورد آن با جسمی فضایی را محاسبه کنند و زمان دقیق دوام‌آوردن این خودرو در اعماق فضا را تخمین بزنند.

راکت فالکون هِوی، علاوه‌بر رودستر ایلان ماسک، آدمکی موسوم به Starman را نیز به‌همراه این خودرو به اعماق فضا ارسال کرد که لباس فضایی اسپیس‌ایکس را بر تن دارد. ایلان ماسک سال گذشته، تصویری از نسخه‌ی ابتدایی این لباس را در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد؛ اما آنچه استارمن بر تن کرده، نسخه‌ی اصلی و عملیاتی لباس فضایی اسپیس ایکس است و می‌تواند دو برابر فشار خلاء در فضا را تحمل کند. 

تسلا رودستر / Tesla Roadster

بی‌شک مأموریت روز گذشته‌ی فالکون هِوی، توانایی‌ قراردادن محموله‌های مختلف در اعماق فضا توسط این راکت را به‌تصویر می‌کشد. علاوه‌بر این برخی از شرکت‌ها، نظیر Planetary Resources و Deep Space Industries که در زمینه‌ی استخراج آب از سیارک‌ها پژوهش می‌کنند، احتمالا در خصوص توانایی ارسال فضاپیما‌های آن‌ها به کمربند سیارکی توسط فالکون هِوی کنجکاو باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات