۱۳ دلیل عجیب مبنی بر برتری زاغ‌ها و کلاغ‌ها بر دیگر پرندگان

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
هوش پدیده‌ای مختص انسان نیست و حیوانات در برخی موارد عملکرد شگفت‌انگیزی از خود بروز می‌دهند.
تبلیغات

مطمئنا هر کدام از شما به نوعی از حیوانات علاقمند هستید و ممکن است حیوان مورد علاقه‌ی شما بسیار با‌هوش باشد. اما پرندگانی مانند زاغ و کلاغ بسیار خاص هستند. در‌ واقع، این پرندگان، یکی از انواع با‌هوش‌ترین پرندگان جهان هستند. در ادامه به برخی از دلایلمان مبنی بر با‌هوش بودن این پرندگان با شکوه را ارائه می‌کنیم.

۱- کلاغ‌ها می‌توانند روابط علت و معلولی حوادث را درک کنند

در بررسی نوعی از کلاغ‌ها‌ی اسکاتلندی، یک کلاغ در یک محوطه‌ی بسته نگه‌داری می‌شود و برای دست‌یافتن به غذا‌ی خود باید از یک تکه چوب استفاده کند. این آزمایش در دو حالت انجام شد:

در حالت اول، انسانی به محوطه وارد می‌شود، به تکه چوب مخفی اشاره می‌کند و سپس خارج می‌شود. در این حالت، کلاغ، با خیالی آسوده چوب را برداشته و با استفاده از آن به غذای خود می‌رسد. در حالت دوم، انسات داخل موحوطه، از آن خارج نمی‌شود. در این حالت، کلاغ محتاطانه عمل کرده و با تردید عمل می‌کند.  الکس تایلور زیست‌شناس گفت:

این نتایج نشان می‌دهد که کلاغ‌ها زمانی که باید برای دست‌یابی به غذا معمایی را حل کنند در حضور انسان هم به همان شکل عمل می‌کنند.

۲- کلاغ‌ها متوجه جریان آب می‌شوند

در آزمایشی که با یک لوله‌ی استوانه‌ای انجام شد و در PLOS One منتشر شد، دانشمندان نشان دادند که کلاغ اسکاتلندی نه‌تنها تفاوت بین شن و آب را می‌فهمد، بلکه متوجه حرکت و جریان آب نیز می‌شود.

در این آزمایش، جریان آب در لوله‌ها، مانع دست‌یابی کلاغ به غذا می‌شد و برای حل این مشکل، کلاغ لوله‌ها را با سنگ و دیگر مواد پر کرد تا بتواند به غذا دست‌رسی پیدا کند. این آزمایش در حالت‌ها‌ی دیگری نیز انجام شد. مثلا در هر مرحله، ارتفاع آب متفاوت بود و هر‌بار کلاغ، برای دست‌یابی راحت‌تر به غذا‌ی خود، در حد نیاز کار انجام می‌داد. به‌گفته‌ی پژوهشگران، کار ای کلاغ‌ها با کار یک کودک هفت ساله برابری می‌کند.

کلاغ

۳- کلاغ‌ها کینه‌ای هستند و کینه و دشمنی خود را به دیگر کلاغ‌ها منتقل می‌کنند

تا به‌حال فکر کرده‌اید که چرا پژوهشگرانی که در مورد کلاغ‌ها تحقیق می‌کنند ماسک می‌پوشند؟ به این دلیل که کلاغ‌ها صورت انسان‌ها را تشخیص داده و می‌شناسند. مخصوصا صورت افرادی که به آن‌ها آزاری رسانده باشند.

پس اگر قصد بررسی رفتار کلاغ‌ها تحت عوامل آزار دهنده را داشتید، صورت خود را بدون پوشش نگذارید. اگر این کار را انجام دهید منتظر انتقام دسته‌ی کلاغ‌ها زمانی که شما را ببینند باشید. این رفتار کلاغ‌ها توسط جان مارزلوف زیست‌شناس در مقاله‌ی کوتاهی در سال ۲۰۱۱ با جزئیات آمده است.

چند سال پس از این، مارزلوف متوجه شد که کلاغ‌ها نه‌تنها کینه‌ی دیگران را به دل می‌گیرند، بلکه آن را به دیگر کلاغ‌ها نیز منتقل می‌کنند. پس از گذشت چند هفته از این آزمایش، حدود ۲۶ درصد کلاغ‌ها از این اتفاق با خبر شده بودند که این خود لزوم استفاده از ماسک هنگام انجام چنین آزمایش‌ها‌یی را نشان داد. حدود ۱۵ ماه بعد، تعداد کلاغ‌ها‌ی باخبر به ۳۰.۴ درصد رسید. و پس از گذشت سه سال از این ماجرا، این رقم به ۶۶ درصد رسید.

۴- کلاغ‌ها برای مردگانشان مراسم برگزار می‌کنند

زمانی که کلاغی می‌میرد، دیگر کلاغ‌ها به دور جنازه‌اش جمع شده و سر‌و‌صدا‌ی زیادی ایجاد می‌کنند. این رفتار تقریبا شبیه رفتار انسان‌ها است. دلیل این رفتار تا سال ۲۰۱۵ نا‌شناخته بود. در این زمان یکی از پژوهشگران در زمینه‌ی رفتار کلاغ‌ها، به نام کایلی سوییفت، سعی در فهم دلیل این اتفاق کرد. او نتایج پژوهش‌های خود را در مجله‌ی Animal Behaviour منتشر کرد.

در نتیجه‌ی پژوهش‌های او معلوم شد که کلاغ‌ها برای درک بیشتر و بهتر خطرات اطرافشان، به دور کلاغ مرده جمع می‌شوند و این کارشان واقعا هم جواب می‌دهد. شهری به نام Chatham مرکز مهاجرت کلاغ‌ها است و تعداد کلاغ‌ها در این شهر به حدی زیاد شده است که مردم آن‌ها را با گلوله مورد هدف قرار می‌دهند. در این مورد کلاغ‌ها کم‌کم یاد گرفته‌اند که به‌حدی بالا پرواز کنند تا از گلوله‌ها در امان بمانند.

۵- کلاغ‌ها به دلیل هوشی که دارند همیشه به همه بد‌گمان هستند

پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که کلاغ‌ها از ویژگی به‌نام تئوری ذهن برخوردار هستند. این تئوری به این معناست که آن‌ها متوجه ویژگی‌ها‌ی ذهنی خود هستند و می‌توانند توانایی ذهنی دیگر موجودات را نیز تشخیص دهند و بفهمند که ویژگی‌ها‌ی ذهنی هر‌کدام از موجودات با دیگری متفاوت است.

کلاغ‌ها غذا‌ی خود را برای روز‌ها‌ی دیگر ذخیره می‌کنند و زمانی‌که کلاغ‌ها‌ی دیگر اطرفشان باشند، این کار را با احتیاط بیش‌تر و دور از چشم دیگر کلاغ‌ها انجام می‌دهند. برای آزمایش این نظریه، کلاغ مورد نظر، انسانی را تماشا می‌کند که غذا را در سوراخی مخفی می‌کند. سپس کلاغ در اتاق تنها گذاشته می‌شود و آزمایش در دو حالت انجام می‌شود. حالت اول: زمانی که در سوراخ بسته باشد. در حالت دوم در سوراخ باز است و یک بلند‌گو، صدا‌ی کلاغ‌ها‌ی دیگر را پخش می‌کند. در این حالت، کلاغ بسیار محتاطانه عمل می‌کند. پژوهشگران در مقاله‌ی خود گفته‌اند که:

کلاغ‌ها در این موقعیت فرض می‌کنند که صدا‌ی دیگر کلاغ‌ها واقعی باشد و با احتیاط به سراغ سوراخ می‌روند. می‌توانیم بگوییم که آن‌ها کلاغ‌ها‌ی دیگر را در ذهن خود مجسم می‌کنند.

۶- کلاغ‌ها توانایی حل معما‌ها‌ی چند مرحله‌ای پیچیده را دارند

آزمایش جالب این مورد در برنامه‌ای در شبکه‌ی BBC به‌نام در ذهن حیوانات، نمایش داده‌شد. در این آزمایش، کلاغ‌ها مورد سخت‌ترین آزمایش حیوانات قرار گرفتند.

این معما، هشت مرحله‌ی مجزا داشت و باید با راه‌حل خاصی به نتیجه می‌رسید تا کلاغ بتواند به غذا‌ی خود دست پیدا‌ کند. در این آزمایش، کلاغ با تمامی ابزار دخیل در آزمایش آشنا است اما نمی‌داند که برای رسیدن به غذا چگونه باید آن‌ها را ترکیب کند. اما در انتها از پس آن بر می‌آید.

۷- کلاغ‌ها می‌توانند بسته به نیاز خود در هر زمان، از ابزار خاص استفاده کنند

کلاغ‌ها می‌توانند از ابزار استفاده کنند. این بسیار عالی است! اما اگر هیچ ابزاری در دسترس نباشد چه می‌شود؟ باید بدانید که آن‌ها برای خود ابزار می‌سازند. پژوهشگران در سال ۲۰۱۵ اعلام کردند که توانسته‌اند به‌وسیله‌ی دوربینی که به دم یک کلاغ متصل کرده بودند، از ابزار ساختن آن‌ها در هنگام نیاز و مواقع ضروری، فیلم‌برداری کنند.

کلاغ‌ها‌ی مورد فیلم‌برداری، قسمت کوچکی از شاخه‌ی درختان را شکسته، پوست روی آن را کنده و سپس جوانه‌ها‌ی سر شاخه را خم کرده و از آن به عنوان قلاب برای در آوردن غذا از نقاط صعب‌العبور استفاده می‌کنند. یکی از پژوهشگران به نام جولین تروسیانکو در این مورد گفت:

در یک صحنه از فیلم، کلاغ ابزار ساخته‌ی خود را از ار تفاع معینی به سمت زمین رها می‌کند و سریعا آن را دوباره بر‌می‌دارد تا از سالم و با استحکام بودن آن مطمئن شود. او این‌کار را به‌منظور اطمینان از قابل استفاده‌ی دوباره بودن آن می‌کند.

۸- کلاغ‌ها دارای قوانین اجتماعی خاصی برای تنبیه اعضای خود‌کامه‌ی گروهشان هستند

زمانی که یکی از افراد گروه به‌طور ناشایست یا ابلهانه‌ای رفتار کند، با قوانین و رفتار‌ها‌ی اجتماعی خاصی رو‌به‌رو می‌شود. برای مثال از فیسبوک دوستانش حذف می‌شود و پیغام‌ها‌یش بدون پاسخ باقی می‌ماند. کلاغ‌ها فیسبوک یا پیام‌رسان‌ها‌ی دیگری ندارند؛ اما در برابر چنین افرادی در گروهشان، واکنش‌ها‌ی مخصوص خود را دارند.

در سال ۲۰۱۵، پژوهشی انجام شد که در آن پژوهشگران دانشگاه وین این شانس را به کلاغ‌ها دادند که درصورت مشارکت در آزمایش، جایزه دریافت کنند. در این آزمایش، کلاغ‌ها باید برای دست‌یافت به غذا طنابی را بالا بکشند و غذا‌ی آن‌ها روی سکوی متصل به طناب واقع شده است.

در صورتی که یکی از کلاغ‌ها در بالا کشیدن سکو موفق نباشد و غذا را از دست بدهد، کلاغ‌ها‌ی دیگر که ناظر واقعه بوده‌اند، حاضر به همکاری با او نخواهند بود.

کلاغ

۹- کلاغ‌ها می‌توانند رفتار خود‌کنترلی را تمرین کنند

رفتار کلاغ‌ها تنها بر اساس غریزه نیست بلکه آن‌ها توانایی آینده‌نگری داشته و کاری را انجام می‌دهند که برای آینده مفید‌تر باشد.

در سال ۲۰۱۴ پژوهشی طبق آزمایش marshmallow در دانشگاه استفورد انجام شد. این پژوهش در مورد تاخیر در احساس رضایت‌مندی در کودکان بود. اولین قدم در این آزمایش، تشخیص این بود که کلاغ‌ها کدام خوراکی را بیش‌تر از بقیه دوست دارند. پژوهش‌گران برای کلاغ‌ها‌ی مورد آزمایش انواعی از خوراکی‌ها شامل انگور، نان، سوسیس و چند خوراکی دیگر آماده کردند.

در مرحله‌ی بعدی نوعی از خوراکی به آن‌ها داده شد و آن‌ها همچنین شانس مبادله‌ی خوراکی خود با خوراکی دیگری را نیز داشتند. اگر هر‌کدام از کلاغ‌ها می‌توانستند مدتی صبر کنند و خوراکی خود را نخورند، به آن‌ها خوراکی دیگری با کیفیت بهتر داده می‌شد.

پرندگان ترجیح می‌دادند کمی صبر کنند تا خوراکی بهتری به آن‌ها داده شود. در بعضی موارد آن‌ها حتی تا ۱۰ دقیقه نیز برای دریافت خوراکی بهتر صبر می‌کردند. نتیجه‌ی این آزمایش، آینده‌نگری آن‌ها را نشان می‌دهد.

۱۰- کلاغ‌ها می‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کرده و موارد مورد نیازشان را مبادله کنند

هم‌زمان با استفاده از ابزار‌ها‌ی مختلف، کلاغ‌ها متوجه ویژگی‌ها‌ی هر‌کدام از آن‌ها شده و آن‌ها را برای کار‌ها‌ی آینده‌ی خود کنار می‌گذارند. برای برررسی این ویژگی، پژوهش‌گران، چند ابزار به همراه یک جعبه در اختیار کلاغ‌ها قرار می‌دهند تا آن‌ها به کمک یکی از آن‌ها جعبه را باز کنند.

حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، تا این‌که کلاغ ابزار درست را باز کردن جعبع انتخاب کرده و کار خود را انجام می‌دهد. در واقع در ۸۰ درصد موارد، کلاغ ابزار درست را انتخاب می‌کند. ۱۷ ساعت بعد آزمایش دوباره تکرار می‌شود و این بار کلاغ بسیار زود‌تر از قبل و به احتمال ۹۰ درصد ابزار درست را انتخاب می‌کند.

در قسمت بعد، کلاغ‌ها به صورتی آموزش دیده‌اند که اگر ابزار خاصی را با یک انسان مبادله کنند، به‌جای آن ابزار، خوراکی خوبی دریافت می‌کنند. در این مورد، یک سینی حاوی ابزار مورد نظر، تعدادی ابزار دیگر و تعدادی خوراکی با کیفیت پایین به کلاغ‌ها داده می‌شود. در ۷۳ درصد مواقع، کلاغ ابزار مورد نظر را انتخاب می‌کند. در مراحل بعد و با تکرار آزمایش، کلاغ باز هم همین کار را برای رسیدن به غذای خوب، انجام می‌دهد.

۱۱- کلاغ‌ها انسان‌ها‌ی مورد علاقه‌ی خود را به یاد می‌آورند

به‌ یاد دارید که کلاغ‌ها چگونه از دیگران کینه به دل می‌گیرند؟ به‌همان شکل آن‌ها انسان‌ها‌یی که با آن‌ها خوش رفتار بوده‌اند را نیز به‌یاد می‌آورند. یکی ازموارد مشاهده شده، دختر بچه‌ای بود که گاهی به کلاغ‌ها غذا می‌داد و پس از مدتی کلاغ‌ها برای او اشیا‌ی براق هدیه می‌آوردند. اما در این مورد پژوهشی هم انجام شده است. 

در همان مورد آزمایش تعویض ابزار با پنیر مورد‌علاقه‌ی کلاغ‌ها، دو انسان انتخاب می‌شوند. یکی از آن‌ها هنگامی که ابزار را از کلاغ دریافت می‌کند، منصفانه پنیر را به او می‌دهد اما انسان دوم، هنگام دریافت ابزار، پنیر را خودش می‌خورد.

سپس بعد از یک ماه از این ماجرا، سه انسان وارد محوطه‌ی کلاغ‌ها می‌شوند، انسان منصف، انسان غیر منصف و یک شخص ناشناس. در این هنگام آزمایش قبلی تکرار می‌شود اما همه‌ی کلاغ‌ها ابزار مورد نظر را به انسان منصف می‌دهند چرا که نمی‌خواهند مورد ظلم قرار بگیرند.

۱۲- کلاغ‌ها برای برقراری ارتباط از حرکات بدن کمک می‌گیرند

کودکان قبل از آموختن حرف‌زدن، برای برقراری ارتباط از حرکات بدن استفاده می‌کنند. برای مثال به اشیایی که می‌خواهند اشاره می‌کنند. این نوع ارتباط بین دیگر موجودات دیده نشده‌بود تا این‌که پژوهش‌گران آن را در کلاغ‌ها مشاهده کردند. سیمون پیکا از موسسه‌ی پرنده‌شناسی ماکس پلانک و توماس باگنیار از دانشگاه وین متوجه شدند که کلاغ‌ها از منقارشان مانند دست استفاده می‌کنند.

آن‌ها ۳۸ مورد ارتباط میان کلاغ‌ها را گزارش کردند که در ۲۵ مورد  آن کلاغ‌ها چیزی را برداشته و به دیگر کلاغ‌ها نشان می‌دهند و در ۱۰ مورد دیگر، کلاغ‌ها چیزی را به دیگران می‌دهند. یکی از پژوهشگران گفت:

این حرکات بدن خاص متوجه کلاغ‌ها‌ی با جنسیت مخالف است و پیغام‌ها‌یی را بین آن‌ها مبادله می‌کند. در نتیجه‌ی این پیغام‌ها، کلاغ‌ها با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

۱۳- کلاغ‌ها به بازی علاقه دارند

قصد داریم شما را با این مورد تنها بگذاریم. چرا که تنها برای شگفتی و لذت بیشتر شما آن را در این لیست آوردیم!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات