خنک‌سازی خیابان‌ها با کمک لایه‌ رنگی مخصوص روی آسفالت در لس‌آنجلس

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
لایه‌ی خاکستری‌رنگ جدیدی به‌طور آزمایشی در لس‌آنجلس برای پوشش آسفالت‌ استفاده می‌شود. این لایه باعث کاهش دمای محیط‌ آزاد تا مقدار ۴ درجه شده است.
تبلیغات

راه‌های بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم با افزایش درجه‌ی حرارت در سیاره خودمان ما مبارزه کنیم. شهر لس‌آنجلس روی ایجاد یک تغییر کوچک تمرکز کرده است؛ تغییری که می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند: نقاشی خیابان‌های شهر به رنگ خاکستری.

البته رنگ فوق یک رنگ خاکستری معمولی نیست؛ این ماده به‌صورت یک پوشش مخصوص با نام کولسیل (CoolSeal) است که در ابتدا برای پنهان کردن گرمای ایجادشده توسط باندهای فرود و پرواز موقت طراحی شده بود و می‌توانست آن‌ها را برای ماهواره‌های جاسوسی رؤیت‌ناپذیر می‌کند.

بااین‌حال، ایده‌ی هوشمندانه‌ی جدید به این صورت است که از کول‌سیل برای بازتاب بهتر پرتوهای خورشیدی استفاده شود. این رنگ در یک پارکینگ در لس‌آنجلس که یکی از گرم‌ترین قسمت‌های شهر محسوب می‌شود، مورد آزمایش قرار گرفته است. آزمایش اخیر توانایی آن برای کاهش درجه حرارت در سطح زمین را ثابت می‌کند. گرگ اسپاتس، از مقامات رسمی شهر، در گفتگو با پایگاه واشینگتن پست اعلام کرد:

ما دریافتیم که به‌طور متوسط ​​منطقه تحت پوشش کول‌سیل به میزان ۱۰ درجه فارنهایت (تقریبا ۴ درجه سانتی‌گراد) در قیاس با بقیه‌ی بخش‌ها سردتر است.به تصور ما این رویداد واقعاً جالب بود. به‌نوعی مانند این است که بگوییم ماده‌ی فوق، گرم شدن آسفالت را با نرخ پایین‌تری صورت می‌دهد.

برنامه‌ی نقاشی هوشمندانه به‌منظور مقابله با آنچه به‌عنوان جزیره‌ی گرمایی شهری شناخته می‌شود، در نظر گرفته شده است؛ در این پدیده مجموعه‌ای از اجزای توسعه‌ی شهری همانند بتن، آسفالت، سقف‌های تاریک و نبود سایه‌های مناسب پوشش گیاهان باعث افزایش دمای هوا می‌شوند.

در صورتی که جمعیت شهر بیشتر از یک میلیون نفر باشد، درجه حرارت آن به خاطر عامل فوق می‌تواند تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح دمای مناطق اطراف باشد.

این امر به‌نوبه‌ی خود به معنای افزایش خطر خستگی ناشی از گرما در شهرهای گرم است و در ادامه شمار بیشتری از مردم از دستگاه‌های تهویه مطبوع خود استفاده خواهند کرد و باعث افزایش استفاده از انرژی خواهند شد.

به گفته‌ی مقامات شهر، پوشش جدید باید بتواند درجه حرارت را کاهش دهد. این امر به افرادی که در فضاهای باز کار می‌کنند کمک کند و حتی سطح زمین را برای حیوانات خانگی به جای مطلوب‌تری تبدیل کند. مناطقی که در حال حاضر تحت آزمایش هستند، در پاییز پیش رو مورد نظارت قرار می‌گیرند تا برای استفاده گسترده‌تر این محصول آماده شوند.

یک مزیت جانبی هم وجود دارد؛  پوشش جدید، بیش از حد انعکاس‌دهنده است، در نتیجه انرژی کمتری برای روشن کردن جاده‌ها و پارکینگ‌هایی مورد نیاز خواهد بود که از پوشش کول‌سیل استفاده کنند.

باید اشاره کنیم که کول‌سیل تنها راه نوآورانه‌‌ای نیست که دانشمندان تابه‌حال برای خنک‌سازی مناطق شهری ارائه داده‌اند. مطالعات نشان داده است که افزایش میزان شاخ و برگ گیاهان در یک شهر و پوشاندن ساختمان‌ها با پوشش گیاهی می‌تواند باعث کاهش دمای هوا و همچنین جذب دی‌اکسید کربن شود.

میان خنک کردن اتمسفر که هم‌اکنون داریم و حصول اطمینان از اینکه چقدر می‌توانیم گرم‌تر شدن آن را محدود کنیم، هنوز هم امیدهایی برای کاهش برخی از اثرات تغییرات آب و هوایی در محیط‌های شهری‌مان وجود دارد.

هر گام کوچکی در این مسیر کمک می‌کند؛ حتی فقط تغییر رنگ یک پارکینگ در فضای آزاد.

لس‌آنجلس اولین شهری است که برای خنک کردن خیابان‌هایش تلاش می‌کند. آن‌ها بخشی از یک موافقت‌نامه بزرگ‌تر نیز هستند؛ با هدف کاهش دمای شهر به میزان یک تا دو درجه سانتی‌گراد در ۲۰ سال آینده. اسپاتس می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم بیش از ۱۰ درصد از سطح شهر آسفالت است که ۶۹ هزار بلوک شهری می‌شود. تخمین‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فرش کردن یک‌سوم آسفالت شهر با مواد خنک‌کننده ممکن است بتواند تغییر محسوسی در دمای شهر ایجاد کند.البته ما هنوز برای انجام آن کار آماده نیستیم. اما می‌خواهیم پی ببریم که گسترش کار مدت‌زمان و برای انجام آن چه کارهایی باید صورت دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات