بهترین‌های Computex 2023؛ جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین سخت‌افزارهای کامپیوتری

جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
کاور Computex 2023
عجیب‌ترین و جذاب‌ترین تجهیزات کامپیوتری سال ۲۰۲۳ را که تا اینجا معرفی شده‌اند بیشتر بشناسید!
تبلیغات

Computex حیاتی‌ترین و جذاب‌ترین نمایشگاه برای دوست‌داران رایانه‌های شخصی بوده که هر ساله در تایوان برپا می‌شود و در آن فروشندگان و شرکت‌های مختلف، از قطعات سخت‌افزاری و کامپیوترهای کوچک و بزرگ خود رونمایی می‌کنند. اگر نمایشگاه CES جایی است که چشم‌اندازی از صنایع و محصولات آینده را به نمایش می‌گذارد، Computex آن را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

سکوت دو تراشه‌ساز بزرگ دنیا یعنی اینتل و AMD در این نمایشگاه تا حدودی باعث خاموشی آن شده بود زیرا این دو شرکت بزرگ از صحبت‌های کلیدی در زمینه‌های مربوطه خودداری کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که شرکت انویدیا به جای صحبت در مورد بازی‌ها و ویژگی‌های خاصی که قرار است برای آن‌ها در نظر بگیرد، دو ساعت تمام در مورد هوش مصنوعی و فناوری‌های این حوزه صحبت کرد.

از آن جایی که در نمایشگاه Computex 2023، پردازنده مرکزی و گرافیکی جدیدی نداشتیم، سایر تجهیزات مربوط به کامپیوترهای شخصی با پشت سر گذاشتن لپ‌تاپ‌ها و سایر تراشه‌ها به خوبی توانستند در این نمایشگاه جولان دهند. حال باید ببینیم که کدام یک از این تجهیزات، نوآوری بیشتری را در سال جدید رقم زده‌اند.

خنک‌کننده Corsair iCue Link

خنک کننده Corsair iCue Link

هر ساله که سایز کیس‌های رومیزی رو به کوچک‌تر شدن می‌رود، اهمیت انتخاب خنک‌کننده مناسب نیز بیشتر می‌شود. در حالی که مدت‌ها از سخت‌افزاری که شما را از شر کابل‌های طولانی راحت کنند فاصله داریم، سیستم خنک‌کنندگی جدید Corsair با نام iCue Link که در تابستان امسال عرضه می‌شود به شما امکان می‌دهد چندین فن، خنک‌کننده AIO و حتی مخازن مایع خنک‌کننده را در امتداد یک خط کابل به صورت زنجیره‌ای ببندید.

این سیستم می‌تواند وظایف خنک‌کنندگی و روشنایی متفاوتی را از هاب مرکزی خود مدیریت کند که همه در محیط ویندوز و از طریق نرم‌افزار iCue قابل دسترسی هستند. تنها نقطه ضعف Corsair iCue Link این است که سیستمی اختصاصی بوده، بنابراین برای تجربه مزیت‌های مختلف آن باید از سخت‌افزاری با برند Corsair استفاده کنید.

کیس Fractal Design Terra

کیس Terra

Fractal Design با دریافت جایزه The Full Nerd برای بهترین طراحی کیس در سال ۲۰۲۲، با محصولی جدید به نام Terra پا به Computex 2023 گذاشته است.

Terra جدیدترین کیس این شرکت با فرم فکتور کوچک است که با حجمی ۱۰/۴ لیتری، طراحی اسکاندیناوی خود را حفظ کرده است. این کیس با طراحی ساندویچی و وزن سبک خود، قابلیت جا دادن سخت‌افزارهای مختلف با پیکربندی‌های مناسب را دارد.

لپ‌تاپ Acer Swift Edge 16

لپ‌تاپ Acer Swift Edge 16

یکی از جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های معرفی شده در Computex 2023، لپ‌تاپ Acer Swift Edge 16 بود که شاید آن قدری که باید به آن توجه نشد. این لپ‌تاپ دارای صفحه‌نمایش اولد ۱۲۰ هرتزی با کیفیت ۳۲۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل بوده که به نوعی حتی سبک‌تر از مدل سال گذشته محسوب می‌شود و در بخش پردازنده، AMD Ryzen 7 7840U تقویت شده همراه با هوش مصنوعی به خوبی از پس انجام کارها برمی‌آید.

به دلیل به کار بردن کیبرد متفاوت و خنک‌کنندگی بیشتر، این لپ‌تاپ کمی از مدل قبلی خود ضخیم‌تر است اما تأثیری در راحتی استفاده از آن ندارد. قیمت لپ‌تاپ Acer Swift Edge 16 چیزی حدود ۱۲۹۹ دلار اعلام شده که شاید برای برخی کاربران قیمت مناسبی نباشد. در بخش نظرات به ما بگویید که نظر شما در مورد این قیمت‌گذاری چیست؟

خنک‌کننده اس‌اس‌دی AirJet

خنک‌کننده اس‌اس‌دی AirJet

در میان کیس‌های کوچک و پر از کابل امروزی، همیشه بسیاری از کاربران نگران بالا رفتن دمای قطعاتی هستند که خنک‌کننده خاصی ندارند. اما در Computex 2023 فناوری خنک‌کننده AirJet به کمک حافظه‌های اس‌اس‌دی آمده تا آن‌ها را از گرمای بیش‌از‌حد خلاص کند، همانطوری که این حافظه‌ها ما را از سرعت پایین نجات دادند.

جادوی AirJet، ترکیبی از مواد عجیب و غریب، هندسه و فیزیک است؛ این تراشه ۲/۸ میلی‌متری دارای حفره‌هایی در قسمت بالایی پر از غشاهای ارتعاشی است که هوای خنک را در سراسر قطعه زیرین خود پخش و تراشه موردنظر را به راحتی خنک می‌کند. AirJet به‌رغم ابعاد کوچک، می‌تواند ذرات هوا را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بر روی دستگاه پخش گرما بفرستد و به فروشندگان رایانه‌های شخصی اجازه می‌دهد تا اجزای فشرده و کوچک را بسیار مؤثرتر از قبل خنک کنند.

کاربرد دیگر این خنک‌کننده در خنک کردن قطعات مینی کامپیوترهاست. به دلیل ابعاد و وزن مناسب AirJet و قرارگیری مناسب آن روی مادربورد، می‌توان مینی کامپیوترهای معمولی را تا حد زیادی خنک و قطعات را از گرمای اضافی دور کرد.

هوش مصنوعی جدید انویدیا برای بازی‌ها

هوش مصنوعی جدید انویدیا برای بازی‌ها

موتور ابری آواتار انویدیا (ACE) اتفاقی است که شاید سال‌ها بعد انتظارش را داشتیم اما با روی کارآمدن بیش از حد هوش مصنوعی، این فناوری بسیار زودتر سراغ ما و بازی‌هایمان آمده است. از آن جایی که این موتور ابری هم‌اکنون مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند، شاید به این زودی‌ها و آن طوری که ما انتظارش را داریم محقق نشود.

فرض کنید که در یک بازی جهان‌باز وارد فروشگاهی می‌شوید و در مورد محصولات آن فروشگاه از صاحبش سوال می‌کنید، سر قیمت چانه می‌زنید یا در نهایت وارد دعوایی لفظی با او می‌شوید. صاحب آن فروشگاه ممکن است اطلاعات زیادی در مورد جهان بازی داشته باشد یا فقط با استفاده از یک سری اطلاعات از پیش تعیین شده به سوالات شما پاسخ دهد.

به طور روایی، شخصیت‌های هوش مصنوعی ممکن است داستان اصلی را مختل یا کاملاً آن را تضعیف کنند. از این رو طراحان بازی ممکن است به سادگی از استفاده از ACE خودداری کنند. اما اگر هوش مصنوعی وارد جامعه شود، در نهایت راه خود را به بازی‌ها نیز باز خواهد کرد که ACE یکی از آن راه‌هاست.

نمایشگر دوگانه Mobile Pixels Geminos

نمایشگر دوگانه Mobile Pixels Geminos

نمایشگر دوگانه Mobile Pixels Geminos یکی دیگر از محصولات جالب Computex 2023 بود که با کنارهم قرار دادن دو نمایشگر ۲۴ اینچی فول‌اچ‌دی، نظر کاربران را به سمت خود جلب کرد.

مزیت ارگونومیک Mobile Pixels Geminos این است که هر دو صفحه‌نمایش، در میدان دید شما و در مرکز قرار دارند(هم ارتفاع و هم زاویه نمایشگرها از طریق مکانیزم لولا و کشویی پایه قابل تنظیم هستند). این دستگاه برای میزهای شلوغ جنبه صرفه‌جویی در فضا را داشته و همچنین تطبیق‌پذیری فوق العاده‌ای با انواع کابل‌ها و ورودی‌ها دارد از جمله: وب‌کم و میکروفون داخلی، داک ۱۰ در ۱، ورودی های USB-C و HDMI و سازگاری با ویندوز، macOS و کنسول‌های بازی. در نهایت شما می‌توانید حتی هر صفحه را به یک دستگاه جداگانه متصل کنید.

با در نظر گرفتن طراحی متفکرانه این نمایشگر قیمت آن آن‌قدرها هم گران نیست. Mobile Pixels صفحه‌نمایش دوگانه Geminos را با قیمت ۶۲۹/۹۹ دلار در سایت خود فهرست کرده است.

کیس Azza Sanctum 810

کیس Azza Sanctum 810

کیس Azza Sanctum 810 با پنل‌های شیشه‌ای و طراحی نامتعارفی که دارد برای نگهداری اجزای داخلی بزرگ‌تر و سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته طراحی شده است که البته فضای کمی برای مدیریت کابل‌های درون کیس وجود دارد.

فن‌های جلو نیز به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که جریان هوا را از طریق یک پوشش مشبک امکان‌پذیر می‌سازند که به خوب و خنک نگه داشتن سخت‌افزار کمک زیادی می‌کند. اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که دوس دارند قطعات و گجت‌های خاصی داشته باشند، شاید این کیس بتواند نظر شما را جلب کند.

کیبورد مکانیکی Asus ROG Strix Scope II 96

کیبورد مکانیکی Asus ROG Strix Scope II 96

به‌رغم نام طولانی، اولین صفحه‌کلید بازی بی‌سیم ۹۶ درصد ایسوس دارای برخی ویژگی‌های به شدت خاص است.

کلاهک‌های دابل شات ROG PBT و تکیه‌گاه مچی بسیار نرم، از زیباترین ویژگی‌های ظاهری این کیبورد هستند. جدیدترین سوئیچ‌های مکانیکی ROG از مواد کامپوزیتی جدیدی در بدنه استفاده می‌کنند تا صدا را کاهش داده و شنیدن آن را به امری لذت‌بخش تبدیل کنند. آن‌ها همچنین دارای روغن کاری کارخانه‌ای برای ضربه زدن به کلیدهای خطی صاف و آکوستیک ضخیم نیز هستند.

جذابیت واقعی این کیبورد در اتصال سه‌گانه آن است. شما می‌توانید این کیبورد را با یک گیرنده بی‌سیم ۲/۴ گیگاهرتزی، بلوتوث و سیم USB به دستگاه مورد نظر خود وصل کنید.

منبع تغذیه MSI MAG A850GL (با کابل‌های زرد)

منبع تغذیه MSI MAG A850GL

منبع تغذیه ۸۵۰ وات جدید MSI از اشتباهات محصولات دیگر در سال‌های قبل درس گرفته و رنگ کابل‌های اصلی خود را به زرد روشن تغییر داده است.

این رنگ زرد به عنوان نشانگری بصری عمل می‌کند تا به گیمرهای رایانه‌های شخصی بفهماند که آیا کابل شل شده یا احتمالاً به طور کامل وارد نشده است. در حالی که بسیاری از کاربران در مورد این عقیده مقاوت می‌کنند اما همین تغییر رنگ ساده می‌تواند از مشکلات بسیاری جلوگیری کند.

صندلی بازی Cooler Master Motion 1

صندلی بازی Cooler Master Motion 1

به دنیایی جدید برای بازی همه‌جانبه سلام کنید. Motion 1، یک صندلی بازی با موتور هپتیک است که توسط Cooler Master و D-Box، با هدف جذب تمام نقاط بدن شما در بازی ساخته شده است.

این صندلی از بیش از ۶۵ هزار افکت لمسی مانند حرکات، امواج، ارتعاشات و بافت‌ها استفاده می‌کند که ظاهراً همه این‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا سرگرمی را که روی صفحه تجربه می کنید شبیه‌سازی کنند در صورتی که نگران ارگونومی بودن این محصول هستید، Motion 1 دارای پشتیبان مغناطیسی کمر و یک پشتی سر نیز می‌باشد. شاید تنها حسی که نمی‌توانید روی این صندلی تجربه کنید، هنگامی است که شما درون بازی کشته می‌شوید.

کیس Cooler Master Qube 500

کیس Cooler Master Qube 500

کیس Cooler Master Qube 500 بیشتر شبیه اسباب‌بازی‌های لگو است تا کیسی برای کنار هم قرار دادن سخت‌افزارهای کامپیوتری!

طراحی این کیس هم از نظر زیبایی و هم از نظر انعطاف‌پذیر بودن بسیار مناسب است. این مینی برج ۳۳ لیتری می‌تواند سخت‌افزارهای زیادی را درون خود جای دهد از جمله: یک مادربرد E-ATX، یک خنک‌کننده پردازنده تا ارتفاع ۱۷۲ میلی‌متر، یک پردازنده گرافیکی به طول ۳۶۵ میلی‌متر، یک رادیاتور ۲۸۰ میلی‌متری و حداکثر سه درایو ۳/۵ اینچی.

همچنین می‌توانید هر زمان که خواستید پنل‌های کیس را با رنگ‌های موجود تعویض کنید، البته فکر نمی‌کنیم که این کار برای کاربران ایرانی، آن قدرها به‌صرفه باشد.

کیس Cooler Master Sneaker X

کیس Cooler Master Sneaker X

نوبت به آخرین و عجیب‌ترین کیس معرفی شده در نمایشگاه Computex 2023 رسید. شاید بتوان قطعات سخت‌افزاری را در هر چیزی جای داد اما هیچکس فکرش را نمی‌کرد که بتوان آن‌ها را در کفش‌های اسنیکر نیز کنار هم بچینیم!

اطلاعات زیادی از قیمت کیس عجیب و غریب در دسترس نیست و تنها چیزی که می‌دانیم قیمت بسیار بالا و فضایی ۶ هزار دلاری آن است. قیمتی که می‌توان آن را برای خرید قوی‌ترین سیستم‌های کامپیوتری هزینه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات