هر آنچه از کنفرانس WWDC 2023 اپل انتظار داریم

سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هر آنچه از WWDC23‌ اپل انتظار داریم
مثل هر سال انتظار داریم که کوپرتینویی‌ها در رویداد WWDC 2023 از جدیدترین نسخه سیستم عامل‌های خود رونمایی کنند و شاید چند سخت‌افزار جدید را هم ببینیم.
تبلیغات

با شروع سال ۲۰۲۳، تمام طرفدارن اپل در انتظار محصولات و به‌روزرسانی‌های جدید هستند. با اینکه ما به‌طور قطعی نمی‌دانیم اپل چه زمانی از آیفون ۱۵ یا هر یک از مک‌بوک‌های جدید امسالش پرده‌برداری خواهد کرد، چیزی که در تقویم اپل کاملاً ثابت باقی مانده، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان آن است.

WWDC فرصتی برای کوپرتینویی‌ها است تا از نسخه‌های بعدی نرم‌افزارشان برای آیفون، آیپد، مک، اپل واچ و موارد دیگر رونمایی کنند. با اینکه WWDC اساساً رویدادی توسعه‌دهنده‌محور با تعداد زیادی کارگاه، توضیحات کد فشرده و جلسات است، معمولاً موضوعاتی وجود دارد که مصرف‌کننده عادی در مورد آن هیجان‌زده شود.

امسال منتظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری iOS و iPadOS و macOS و watchOS و Home هستیم. همچنین گفته می‌شود که هدست واقعیت مجازی اپل، Apple Reality Pro در راه است.

WWDC 23: تاریخ و زمان

انتظارات کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2023

اپل هنوز تاریخ و زمان برگزاری WWDC را اعلام نکرده است. به نظر می‌رسد اپل این کار را تا چند هفته قبل از این رویداد انجام نخواهد داد. ناگفته نماند WWDC 2022 تاریخ ۶ ژوئن برگزار شد؛ اما اپل تا ۲۴ مه آن را اعلام نکرد.

با نگاهی به برنامه‌های گذشته اپل، به وضوح می‌توانیم ببینیم که WWDC معمولا در هفته‌ی اول یا دوم ژوئن برگزار می‌شود. این یعنی انتظار داریم WWDC در تاریخ ۵ ژوئن یا ۱۲ ژوئن (۱۵ خرداد یا ۲۲ خرداد) آغاز شود و از iOS 17، iPadOS 17، macOS 14، watchOS 9 و احتمالاً برخی موارد دیگر رونمایی کند.

WWDC 23: مکان و رویداد

انتظارات از WWDC 2023 اپل

پس از دو سال رویداد مجازی، WWDC 2022 برای اولین‌بار به‌صورت حضوری در اپل‌پارک برگزار شد. صدها نفر از توسعه‌دهندگان و اینفلوئنسرها به Apple Park دعوت شدند تا ویدیوی آماده‌شده‌ای را تماشا کنند و با مک بوک ایر جدید M2 آشنا شوند.

این اولین رویداد فیزیکی اپل پس از همه‌گیری بود و باتوجه به وضعیت به‌ظاهر پایدار و اقدامات نسبتا آرام پیرامون این ویروس، به‌نظر می‌رسد که اپل امسال بتواند میزبان یک رویداد حضوری دیگر باشد.

اپل ممکن است به‌جای ارائه‌ی زنده، به یک ویدیوی آماده اکتفا کند؛ زیرا کیفیت این ویدیوها از زمانی که اپل مجبور شد رویدادهای خود را مجازی برگزار کند، بسیار برتر از روی صحنه است. سال گذشته تیم‌کوک و دیگران حضور کوتاهی در این مراسم داشتند و تمام صحبت‌ها از طریق ویدیویی که هم‌زمان در سراسر جهان پخش شد، صورت گرفت.

iOS 17 و ipadOS 17 و macOS 14 و WatchOS 9

انتظارات از رویداد WWDC 2023

طبق معمول، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اپل از نسخه‌‌ی بعدی پلتفرم‌های نرم افزاری اصلی خود رونمایی کند. این یعنی باید شاهد باید iOS 17، iPadOS 17، macOS 14، watchOS 9 و نسخه بعدی tvOS باشیم.

هنوز هیچ شایعه‌ای درباره‌ی اینکه این نسخه‌های نرم‌افزاری چه تغییرات و بهبودی‌هایی خواهند داشت، نشنیده‌ایم. بااین‌حال، گفته می‌شود اپل تقریباً تمام تلاش خود را در سال ۲۰۲۳ به‌کار گرفته تا هدست واقعیت مجازی حرفه‌ای‌اش یعنی Apple Reality Pro VR را همراه‌با پلتفرم نرم‌افزاری و مک خود عرضه کند. این بدان معنا است که امسال می‌توانیم مجموعه‌ای از نسخه‌های با ویژگی‌های زیاد را شاهد باشیم.

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی، مک‌بوک پرو

مک بوک ایر M2

سال گذشته، ما شاهد مک‌بوک ایر جدید M2 بودیم که یکی از بهترین مک‌بوک‌های تاریخ این شرکت محسوب می‌شود. در این رویداد شاید از مک‌بوک ایر جدید ۱۵ اینچی، مدل‌های جدید M2 Pro و Max MacBook Pro (۱۴ و ۱۶ اینچی) رونمایی شود.

مک‌پرو ۲۰۲۳

اپل مک پرو / mac pro apple

پیش‌بینی می‌شود اپل امسال مک پرو جدیدش را با اپل سیلیکون عرضه کند. ناگفته نماد اکنون مک پرو، تنها کامپیوتر در خانواده‌ی مک است که با پردازنده‌ی اینتل فروخته ‌می‌شود. به‌گفته‌ی مارک گارمن از بلومبرگ، این کامپیوتر رومیزی رده‌بالا با پردازنده جدید M2 Ultra دردسترس خواهد بود که آن را به سریع‌ترین مک تبدیل خواهد کرد.

او انتظار دارد مک‌پرو جدید از طراحی مشابه مدل ۲۰۱۹ بهره ببرد؛ اما فاقد رم قابل ارتقا توسط کاربر باشد. ظاهراً پردازنده رده‌بالاتر «M2 Extreme» برای این کامپیوتر لغو شده است.

ماه گذشته، گارمن گفت اپل درحال آزمایش داخلی مک‌پرو جدید با سیستم‌عامل macOS 13.3 است که پیش‌بینی می‌شود بهار امسال به صورت عمومی عرضه شود. با توجه به این موضوع، اپل شاید بتواند Mac Pro و macOS 13.3 جدید را در ماه مارس یا آوریل منتشر کند؛ اما هیچ بازه زمانی قطعی‌ای برای عرضه این رایانه در سال جاری وجود ندارد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که مک‌پرو جدید در WWDC 2023 در ماه ژوئن یا اواخر سال معرفی شود.

Apple Reality Pro و Reality OS (RXOS)

احتمال رونمایی هدست واقعیت مجازی Apple Reality Pro در WWDC 2023

گزارش‌ها حاکی از آن است که هدست واقعیت مجازی مورد انتظار اپل، در شش‌ ماه آینده عرضه می‌شود. این یعنی شاید قبل از WWDC 2023، احتمالاً در رویداد بهاره‌ی اپل در ماه مارس شاهد آن باشیم. بااین‌حال، همیشه این احتمال وجود دارد که اپل خودش در کنفرانس توسعه‌دهندگان از آن رونمایی کند.

به‌احتمال زیاد، اپل سخت افزار خود را در اوایل سال پیش‌ از WWDC به‌نمایش خواهد گذاشت و سپس می‌تواند روی نرم‌افزار Reality OS که روی هدست اجرا خواهد شد، تمرکز کند.

براساس شایعات و گزارش‌ها، این موضوع شامل تأکید زیاد بر ویدیو کنفرانس و آموزش و همچنین یکپارچگی برای فروشگاه نرم‌افزاری iOS اپل خواهد بود؛ یعنی شما قادر خواهید بود تمام برنامه‌ها و بازی‌های برتر آیفون را به‌صورت پنجره دو بعدی اجرا کنید.

جمع‌بندی

زمان زیادی تا مشخص‌شدن زمان برگزاری WWDC 2023 اپل نداریم و باید ببینیم در این رویداد چه خواهد گذشت. در این میان، ما یک سری محصولات هیجان‌انگیز در اوایل سال هم داریم که باید منتظر آن‌ها باشیم. با زومیت همراه باشید تا این صفحه را با جدیدترین شایعات درباره‌ی WWDC 2023 به‌روز کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات