هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2022 انتظار داریم [همراه با ویدئو]

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در این مقاله تمام اطلاعات منتشرشده درباره‌ی مواردی که احتمال دارد در کنفرانس Google I/O 2022 شاهد آن‌ها باشیم، از اندروید ۱۳ گرفته تا پیکسل فولد، جمع‌آوری شده است.
تبلیغات

گوگل هر ساله کنفرانس بزرگ سالیانه‌ی توسعه‌دهندگان خود را در ماه می برگزار می‌کند. درست است که شرکت مذکور روی توسعه‌دهندگان تمرکز دارد، اما گذشته‌ ثابت کرده است که این کنفرانس می‌تواند مکان خوبی برای معرفی محصولات دیگر گوگل نیز باشد که از آن‌ها می‌توان به نسل آینده‌ی اندروید و حتی سخت‌افزارهای جدید از جمله گوشی‌های پیکسل یا دستگاه‌های نست اشاره کرد. امسال شاید حتی با محصولات شگفت‌انگیزی مانند ساعت گوگل پیکسل یا پیکسل فولد که مدت‌ها شایعات آن در فضای مجازی منتشر می‌شد روبه‌رو شویم.

همچنین با جلساتی در مورد ابزارها و ترفندهای توسعه‌ی جدید، چیزهای زیادی برای توسعه‌دهندگان وجود خواهد داشت که بتوانند یاد بگیرند. به‌خاطر ویروس کرونا،‌ Google I/O در سال ۲۰۲۱ به صورت کاملاً مجازی برگزار شد؛ اما در سال جاری شاهد حضوری برگزار شدن آن خواهیم بود.

کنفرانس Google I/O امسال از ۱۱ تا ۱۲ مه (۲۱ تا ۲۲ اردیبهشت) برگزار می‌شود. پس از اینکه ویروس کرونا برگزارکنندگان را مجبور کرد کنفرانس را به صورت کاملاً مجازی برگزار کنند، در سال جاری کنفرانس سالانه‌ی ‌توسعه‌دهندگان به محل برگزاری خود بازمی‌گردد. Google I/O 2022 در آمفی تئاتر Shoreline در مانتین ویوی کالیفرنیا برگزار می‌شود. حضور محدود برای کسانی که پیش‌تر ثبت نام کرده‌اند دردسترس است، اما کل کنفرانس به صورت زنده از سایت io.google/2022 پخش خواهد شد.

درحالی‌که هیچ اطلاعیه‌ی رسمی مبنی بر اینکه چه محصولات و خدماتی در کنفرانس امسال پوشش داده می‌شود وجود ندارد، اطلاعاتی که تاکنون درباره‌ی Google I/O منتشر شده را جمع‌آوری کرده و دراختیار شما قرار داده‌ایم.

تماشا در یوتیوب

اندروید ۱۳

دوربین سلفی گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل

اندروید ۱۲ یکی از جذاب‌ترین موارد معرفی‌شده در کنفرانس مجازی I/O سال گذشته بود. باوجود اینکه اندروید ۱۳ در مرحله‌ی آزمایش بتا قرار دارد، به احتمال زیاد در I/O 2022 شاهد به نمایش گذاشتن آن خواهیم بود. گوگل از قبل نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۳ را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده تا بتوانند زودتر از موعود اپ‌های خود را آزمایش کنند.

با بررسی اطلاعات به دست آمده متوجه شدیم که گوگل قصد دارد چند تغییر را در مجموعه سفارشی‌سازی Material You خود اعمال کند. از موارد بهبودیافته‌ی سیستم‌عامل مذکور می‌توان به اعلان‌ها و مجوزهای پیشرفته، سبک‌های تم جدید، کنترل‌های رسانه‌ای اصلاح‌شده، اسکنر کد QR با دسترسی آسان‌تر و چند مورد دیگر اشاره کرد.

چندی پیش گوگل در فاصله‌ای اندک به مراسم Google I/O اولین بتای عمومی اندروید ۱۳ را برای پیکسل‌های سازگار با این سیستم‌عامل منتشر کرد. در نسخه‌ی جدید اندروید شاهد پشتیبانی از پخش صدا با استفاده از بلوتوث کم‌مصرف (LE)، ابزاری جدید برای محدودسازی دسترسی اپلیکیشن به تصاویر، آیکون‌های جدید و قابلیتی دیگر برای کاهش اسپم‌های نوتیفیکیشنی هستیم. همچنین گفته می‌شود Keystore و KeyMint، بخش‌هایی از اندروید که وظیفه‌ی مدیریت کلیدهای رمزنگاری را برعهده دارند، در اندروید ۱۳ به‌روزرسانی شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد قابلیت‌های ارائه‌شده در اولین بتای عمومی اندروید ۱۳ بیشتر متمرکز بر توسعه‌دهندگان است. یکی از این تغییرات در سیستم صدور مجوز برای دسترسی به محتواهای چندرسانه‌ای در حافظه‌ی دستگاه اعمال شده است.

در نهایت باید گفت با توجه به تمرکز Android 12L بر تبلت‌ها، این احتمال وجود دارد که Android 13L را ببینیم که برای تبلت‌ها و دستگاه‌های تاشو طراحی شده است.

پیکسل واچ

رندر پیکسل واچ گوگل

شایعات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه گوگل بالاخره گجت پوشیدنی خود را عرضه خواهد کرد. اولین بار شایعه شده بود که این محصول در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه می‌شود، اما با تأخیر مواجه شد. دلیل چنین اتفاقی بحران جهانی کمبود تراشه بود. اما اکنون، امیدواریم که این انتظار به‌زودی به پایان برسد. در توییتی منتشرشده توسط Jon Prosser،‌ یکی از افشاگران دنیای فناوری، اعلام شد گوگل احتمالاً ساعت هوشمند مورد انتظار را در Google I/O امسال معرفی کند.

این ساعت هوشمند که Pixel Watch نامیده می‌شود، از سیستم‌عامل Wear OS 3 استفاده می‌کند و دارای ویژگی‌هایی مانند نمایشگر ضربان قلب، شمارش گام‌ها و قابلیت جفت شدن با دستگاه‌های Fitbit مورد علاقه‌تان است.

با توجه به رندرهای موجود در سراسر اینترنت و تصاویر واقعی‌ای که چندی پیش از آن فاش شد، پیکسل واچ دارای شکلی گرد با نمایشگر دایره‌ای است. همچنین شایعه شده در آن از تراشه‌ی اگزینوس W920 استفاده خواهد شد. شایعه‌ای دیگر حاکی از آن است که گوگل پیکسل واچ دارای ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است که برابر با اپل واچ و دو برابر بیشتر از گلکسی واچ ۴ سامسونگ است. انتظار داریم این دستگاه را با سیستم عامل Wear OS 3 ببینیم که در حال حاضر فقط در ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک سامسونگ استفاده می‌شود.

طبق اطلاعات به دست آمده،‌ ساعت هوشمند معرفی نشده‌ی گوگل احتمالاً از باتری ۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده خواهد کرد.همچنین گفته می‌شود باتری پیکسل واچ احتمالاً با هربار شارژ بین ۲۰ تا ۴۸ ساعت دوام خواهد آورد. درست است که این بازه‌ی زمانی دید خیلی دقیقی از شارژدهی این ساعت به ما ارائه نمی‌دهد، اما باید توجه داشت که مصرف باتری این ساعت می‌تواند در آینده و با دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بهتر شود.

در بعضی اطلاعات فاش‌شده به این مسئله اشاره شده است که احتمالاً این ساعت هوشمند نسخه‌ی دیگری به نام Pixel Watch Fit خواهد داشت. به نظر می‌رسد مدل معمولی صفحه‌نمایش تقریباً بدون حاشیه و مدل Fit حاشیه‌های بسیار ضخیمی در اطراف صفحه‌نمایش دارد. همچنین، برخلاف مدل معمولی که ظاهراً از بدنه‌ی استیل ضد زنگ ساخته خواهد شد، ظاهراً طراحی بدنه‌ی مدل فیت از جنس آلومینیوم خواهد بود. طبق شایعات، نسخه Special Black آن نیز در راه است.

طبق شایعات، پیکسل واچ در سه رنگ خاکستری، مشکی و طلایی عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود که این ساعت با قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار به فروش برسد.

پیکسل 6a

اندروید ۱۲ در پیکسل ۶ پرو

تاکنون شایعات متعددی درباره‌ی گوشی هوشمند اقتصادی پیکسل منتشر شده است و به احتمال زیاد در I/O 2022 به‌طور رسمی درباره‌ی آن بشنویم. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، به نظر می‌رسد پیکسل 6a قرار است از همان تراشه‌ی گوگل تنسور موجود در پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو استفاده کند. اگر واقعا چنین اتفاقی رخ دهد عملکرد سری مقرون‌به‌صرفه‌ی A افزایش پیدا کرده و از همیشه به فامیل‌های پرچم‌دارش نزدیک‌تر می‌شود. نتایج ثبت‌شده در گیک‌بنچ نشان می‌دهد که پردازنده‌ی پیکسل 6a عملکرد بسیار مشابهی با پیکسل 6 دارد.

سایر مشخصات احتمالی گوگل پیکسل 6a عبارت‌اند از:

  • صفحه‌نمایش ۶٫۲ اینچی OLED با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • سنسور تصویربرداری اولیه ۱۲٫۲ مگاپیکسلی IMX363 سونی
  • لنز ثانویه اولتراواید با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 سونی
  • دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی با سنسور IMX355
  • باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۳۰ واتی
  • ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
  • ابعاد ۱۵۲٫۲ در ۷۱٫۸ در ۸٫۷ میلی متر

پیکسل فولد

پیکسل فولد گوگل

یکی دیگر از دستگاه‌هایی که احتمال دارد در Google I/O 2022 شاهد آن باشیم، پیکسل فولد است. با توجه به اینکه انتظار می‌رود اولین گوشی تاشو این شرکت در اواخر امسال عرضه شود، به نظر می‌رسد به‌زودی شاهد معرفی آن باشیم و چه مکانی برای این کار از کنفرانس بزرگ سالیانه‌ی توسعه‌دهندگان بهتر است؟

تاکنون شایعات محدودی از اولین گوشی هوشمند تاشوی گوگل منتشر شده است. براساس اطلاعات به دست آمده، ممکن است در این دستگاه از تراشه‌ی Google Tensor استفاده شود و احتمالاً برچسب قیمت حدود ۱۷۹۹ دلار روی آن قرار خواهد گرفت. همین ویژگی‌ها محصول آینده‌ی گوگل را به رقیبی مناسب برای گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ تبدیل می‌کند.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که احتمال معرفی این محصول نسبت به گزینه‌های پیشین فهرست این مقاله کمتر است اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

نست هاب جدید با صفحه‌نمایش لمسی قابل جدا شدن

نست هاب گوگل

اکنون حدود دو سال است که از عرضه‌ی Nest Hub Max پرچم‌دار می‌گذرد و به نظر می‌رسد زمان خوبی برای دیدن نسل جدید این محصول باشد. چندی پیش گزارشی منتشر شد که از کار کردن گوگل روی نست هاب جدیدی با صفحه‌نمایش لمسی قابل جدا شدن خبر می‌داد.

اگر در I/O 2022 اطلاعات بیشتری درباره‌ی این دستگاه بشنویم تعجب نخواهیم کرد. در واقع، ممکن است حتی در مورد اندروید ۱۳ صحبت شود، زیرا پلتفرم سنتی سیستم‌عامل کروم گوگل ممکن است برای پشتیبانی از انواع ویژگی‌هایی که صفحه‌نمایش کاملاً جداشدنی می‌تواند ارائه دهد، به اندازه‌ی کافی قوی نباشد.

درضمن، این احتمال وجود دارد که اطلاعات جدیدی از به‌روزرسانی بلندگوی‌های نست موجود گوگل، از جمله Nest Mini و Nest Audio، بشنویم.

به‌روزرسانی Wear OS

واچ فیس گلکسی واچ ۴ کلاسیک

اگر پیکسل واچ را در I/O 2022 ببینیم یا حداقل تیزری از آن را مشاهده کنیم، به احتمال زیاد گوگل ویژگی‌های بیشتری برای Wear OS معرفی می‌کند. این شرکت سال گذشته فاش کرد در حال همکاری با سامسونگ برای ایجاد آخرین به‌روزرسانی برای سیستم‌عامل ساعت خود است و همان موقع مشخص شد گوگل زمان زیادی را به ارتقای Wear OS اختصاص می‌دهد.

گوگل می‌داند که اپل واچ بر سایرین در این دسته حکمرانی می‌کند و ۲۰۲۲ ممکن است سالی باشد که شاهد پیشرفت‌های بزرگ‌تری باشیم تا محصولات جذاب‌تری عرضه شوند.

سایر احتمالات

به غیر از مواردی که در بالا گفته شد، گزینه‌های دیگری نیز هستند که احتمال دارد در کنفرانس آینده‌ی گوگل معرفی شوند و اطلاعات جالبی درباره‌ی آن‌ها بشنویم. مدتی پیش گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد مرورگر گوگل کروم در آینده‌ای نه‌چندان دور استفاده از کوکی‌های متفرقه (Third-Party Cookie) را کنار خواهد گذاشت. این بدان معنا است که به‌روزرسانی‌های آینده‌ی محبوب‌ترین مرورگر وب در دنیا خواهند توانست قوانین تبلیغات آنلاین را بازنویسی و پایش میلیاردها کاربر وب در سراسر دنیا را برای شرکت‌های تبلیغاتی به کاری سخت تبدیل کنند. به نظر می‌رسد I/O 2022 مکانی مناسب برای انتشار اطلاعات بیشتری درباره‌ی الگوریتم جدید گوگل برای کوکی‌ها باشد.

از سوی دیگر اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که احتمالاً گوگل به فکر ارتقا دادن آن‌ها است. عموما در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان شاهد به‌روزرسانی‌های جدیدی اپ‌های شرکت مذکور هستیم. اگر به یاد داشته باشید، این شرکت در I/O 2021 از هوش مصنوعی به نام LaMDA صحبت کرد و گفت این ابزار جدید ادعای دستیابی به موفقیت در هوش مصنوعی مکالمه را دارد. به نظر می‌رسد کنفرانس ۱۱ مه گوگل مکانی مناسب برای معرفی محصولاتی باشد که از LaMDA استفاده می‌کنند.

در نهایت باید گفت این امکان وجود دارد که پلتفرم بازی ابری استادیا نیز به نوعی در کنفرانس مذکور ظاهر شود. شایعات حاکی از آن است که گوگل فناوری استریم استادیا را با نام «Google Stream» به سایر شرکت‌ها از جمله Peloton ارائه خواهد کرد. اگر این ادعا ثابت شود، ممکن است شاهد اعلامیه‌ی تغییر نام تجاری‌ جدیدی در I/O باشیم.

کلام آخر

Google I/O همیشه اتفاق هیجان‌انگیزی برای طرفداران و توسعه‌دهندگان گوگل است. در این مقاله اطلاعات و شایعات مختلف را کنار هم قرار دادیم و مواردی را که احتمالاً در I/O 2022 شاهد آن‌ها خواهیم بود، ذکر کردیم. حتی احتمال دارد علاوه‌بر اندروید ۱۳ محصولات سخت‌افزاری جدیدی مانند پیکسل واچ، پیکسل 6aیا پیکسل فولد را ببینیم. درنتیجه نباید آن را از دست داد زیرا گوگل برنامه‌های جذابی برای ما خواهد داشت.

گروه زومیت Google I/O 2022 را پوشش خواهد داد تا شما به تمام اخبار آن دسترسی داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات