الکام استارز ۹۹؛ درخشش متفاوت رویدادی خلاق در سالی عجیب

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
الکام‌استارز، رویداد جانبی نمایشگاه الکامپ، امسال با حضور پررنگ توان‌یابان و تیم‌های دانش‌آموزی برگزار شد. از برگزاری متفاوت این رویداد و ایده‌های جذاب برنده در زومیت بخوانید.
تبلیغات

الکام‌استارز، رویداد جانبی نمایشگاه الکامپ است که از سال ۹۴ توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار می‌شود. شیوع ویروس کرونا باعث شد الکامپ ۹۹ برگزار نشود؛ اما الکام استارز که در میان کسب‌وکارهای کوچک محبوبیت دارد، امسال به شکل متفاوتی برگزار شد.

شکیبا قهوه‌چی، مدیر اجرایی الکام پیچ، رویداد جانبی الکام استارز که همراه‌با پاویون شتاب و پاویون سرمایه در این رویداد برگزار می‌شود، می‌گوید: «هدف الکام‌استارز، پشتیبانی و حمایت از استارتاپ‌ها و ترویج خلاقیت و ایده‌پردازی است؛ پس ما نمی‌توانستیم امسال مراسم را برگزار نکنیم؛ بلکه باید مثل همیشه به راه ‌حل‌ مشکلات فکر می‌کردیم. در نهایت، الکام استارز از ۲۹ دی تا ۳ بهمن برگزار شد.»

نحوه‌ی حضور تیم‌ها و داورها در الکام استارز امسال انتخابی بود

در مراسم امسال، نحوه‌ی حضور تیم‌ها و حتی داورها در مراسم انتخابی بود؛ یعنی افراد، خود مشخص می‌کردند که می‌خواهند به‌صورت حضوری در رویداد حاضر شوند یا آنلاین. کما اینکه در تمام روزهای برگزاری مراسم، برخی داوران به‌صورت اینترنتی با دیگر اعضای برگزارکننده‌ی رویداد همراه بودند. رویداد در موزه‌ی پست و ارتباطات تهران به‌صورت حضوری برگزار شد.

داوران آنلاین الکام استارز

قهوه‌چی این موضوع را آغازگر اولین تفاوت رویداد با سال‌های پیش اعلام کرد. به‌گفته‌ی او، این فرصت باعث شد استارتاپ‌ها از شهرهایی غیر از تهران، در الکام استارز شرکت کنند و ارائه داشته باشند. این درحالی است که هر ساله، تیم‌های کوچک زیادی از حیث وجود مسائل مالی و اسکان با مشکل مواجه می‌شدند و از شرکت در مراسم انصراف می‌دادند؛ حال این فرصت به وجود آمد تا استارتاپ‌ها به‌صورت آنلاین در الکام استارز حاضر باشند.

دو تیم از توان‌یابان در بین ۱۰ تیم برتر اصلی مراسم قرار گرفتند

در مجموع، ۷۰ تیم در الکام استارز ششم ایده‌ی خود را ارائه دادند. ۵۱ تیم در بخش آزاد شرکت کردند و از آن میان، ۸ تیم مربوط به توان‌یابان بود که با نام «توان تِک» به ارائه پرداختند و با همراهی مؤسسه‌ی رعد در مراسم شرکت کردند. علاوه ‌بر بخش آزاد، ۱۲ تیم دانش‌آموزی با نام «تینو تِک» در بخش الکام‌پیچ شرکت کردند که البته از الکام استارز جدا بودند.

جذابیت دیگر الکام استارز امسال، حضور و ارائه‌ی قدرتمند تیم‌های دانش‌آموزی و توان‌یاب بود. قهوه‌چی به زومیت می‌گوید: «سال گذشته، بخش توان تک و تینو تِک در نمایشگاه الکام پیچ حضور نداشتند و تنها دو سه ارائه توسط توان‌یابان داشتیم. این درحالی است که امسال، هشت تیم توان‌یاب در الکام استارز شرکت کردند و دو تیم آن‌ها در بین ۱۰ تیم برتر اصلی رقابت قرار گرفتند. جالب‌تر آنکه، وحید رجبلو، مؤسس استارتاپ «توانیتو» که خود توان‌یاب است، امسال جزو تیم داوری بود.»

داوری وحید رجبلو در الکام استارز ۹۹

ایده‌های جذاب

امسال تیم‌های شرکت‌کننده در الکام‌استارز، ایده‌های متنوعی ارائه کردند؛ از خدمات مالی و بورس گرفته تا موسیقی، بازی رایانه‌ای، ترجمه، خدمات اینترنتی خاکسپاری و ترحیم . مدیر اجرایی الکام‌پیچ، ایده‌ی تیم‌های مورد علاقه‌ی خود در مراسم امسال را به ترتیب زیر شرح می‌دهد:

  • دئو یا Deo: چند دانش‌آموز که دوست خود را از طریق خفگی ناشی از گاز مونوکسید کربن از دست داده بودند، دستگاهی ساختند که در منزل نصب می‌شود و در زمان وقوع حادثه یا ایجاد موقعیت خطرناک، به افراد خانواده و آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی می‌کند. لقب دوست آن‌ها، دئو بود و نام استارتاپ به همین واسطه انتخاب شده است.
  • بهشت یار: این استارتاپ صفر تا صد خدمات خاک‌سپاری و مراسم ترحیم را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد؛ مشاوره‌ی تخصصی آن هم رایگان است. بانک اطلاعاتی بهشت یار شامل موارد کاملی از جمله اطلاعات تالارهای پذیرایی، سنگ قبر، رستوران، گلفروشی مسجد، خرما، حلوا و ... است که برای مراسم ختم استفاده می‌شود.
  • گروه بام (بانک اطلاعاتی مناسب‌سازی): این استارتاپ در اپ خود، اماکنی که برای افراد معلول مناسب‌سازی شده است، شناسایی می‌کند و همراه ‌با نقشه و دیگر اطلاعات کامل، در اختیار افراد قرار می‌دهد.
  • تیم پالم تایل: این تیم شامل دو دانش‌آموز بودند که از بم در مراسم شرکت می‌کردند. آن‌ها با استفاده از الیاف درخت خرما (که به دلیل بی‌استفاده بودن در بم سوزانده می‌شوند) کاشی گیاهی درست کرده بودند؛ این کاشی‌ها عایق بودند.
ارائه حضوری در الکام استارز ششم

برندگان مراسم

جوایز الکام استارز امسال در دو بخش آزاد (شامل توان تک و آزاد) و دانش‌آموزی (تینو تک) اهدا شد. یکی از رتبه‌بندی‌های ‌اصلی شامل ۱۰ تیم اول رقابت آزاد و پنج تیم اول دانش‌آموزی می‌شد. البته جایزه‌ی ویژه‌ای به تیم اول توان تک تعلق گرفت و معاونت فناوری رئیس جمهور به چهار تیم برنده از بین ۱۵ تیم برتر الکام پیچ در حوزه‌های کرونا، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده جایزه‌ی ویژه اهدا کرد. مبلغ جوایز مطابق جدول زیر است:

جایزه برندگان الکام استارز

۱۰ تیم برتر الکام‌پیچ شامل راورو، پاستا، رادیو توان، تن تونیک، فروگانیک، کارفیت، تِله بورس، سپارکس، بهشت یار، ترنج می‌شوند. تیم‌های برگزیده‌ی مؤسسه رعد، رادیو توان و تِنونیک و سیستم سازگاری چرخ خیاطی برای معلولین هستند. در بخش دانش‌آموزی، استارتاپ deo، کارآموزشو، سابمیت، ابرویاد و کارومد جایزه دریافت کردند.

درادامه می‌توانید ایده‌ی تیم‌های برنده را مشاهده کنید:

  • رادیوتوان: رسانه‌ای تخصصی و جامع که توسط افراد دارای معلولیت اداره می‌شود تا در افراد جامعه ایجاد روحیه و انگیزه کند. مشتری این رسانه، رسانه‌های سازمانی از جمله سمن‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی هستند.
  • تِنونیک: ساخت دست مصنوعی با پسخورد حسی تا به افراد دارای معلولیت در انجام کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن، بلند کردن اجسام، تایپ، رانندگی و آشپزی و ... کمک کند.
  • سیستم سازگاری چرخ خیاطی برای افراد معلول: این اختراع که به ثبت رسیده است، استفاده‌ی افراد دارای معلولیت از دستگاه چرخ خیاطی را آسان می‌کند.
  • کارآموزشو: پلتفرمی برای ایجاد ارتباط بین کارآموزان هنرستانی و کارفرمایان
  • سابمیت: پلتفرم برگزاری مسابقات آنلاین که به‌ دلیل لغو شدن مسابقات متعدد علمی و تفریحی حضوری، هزینه‌ی بالا و زمان‌بر بودن طراحی وب‌سایت برگزاری مسابقه برای هر مؤسسه و کاهش درآمد و کند شدن روند رشد انجمن‌ها ایجاد شد.
  • ترنج: چارچوب ترجمه با کمک هوش مصنوعی
  • پاستا: پلتفرمی ابری برای مدیریت برنامه‌های کاربران به‌صورت مجتمع، در پلتفرم‌های PaaS عمومی و خصوصی
  • سپارکس: سامانه‌ای بی‌طرف که میانجی دریافت وجه کالا برای امنیت داد و ستد و جلوگیری از کلاهبرداری خرید اینترنتی می‌شود.
  • ابرویاد: پلتفرم ذخیره‌سازی اطلاعات رمزنگاری‌شده برای حل مشکلاتی همچون از یاد بردن اطلاعات، امن نبودن فضاهای ذخیره‌سازی سخت، محدود و گران بودن این فضاها
  • فروگانیک: ساخت فرومون حشرات جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی
  • راورو: راهکاری جهت کاهش مخاطرات و ادامه‌ی فعالیت امن در فضای سایبری برای سازمان‌ها و شرکت‌ها
  • تِله بورس: ارائه‌ی تحلیل‌های جامع بورسی و بینش در خصوص حرکت بازار به کاربر
  • کارومد: سامانه ارائه‌ی خدمات دانش‌آموزی به مدارس
  • کارفیت: داشبوردی برای مدیریت فرایند استخدام در سازمان‌ها

علاقه‌مندان همچنان می‌توانند ارائه‌ی تیم‌ها را در لحظه‌نگار تماشا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات