ربات‌هایی که CES 2021 را تسخیر خواهند کرد

پنج‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
با توجه به گزارش Cnet، ربات‌های جذاب متعددی برای معرفی در CES ۲۰۲۱ آماده شده‌اند که می‌توانند تمام توجهات را به خود جلب کنند.
تبلیغات

اکنون که کرونا تمام جهان را در بر گرفته است، بسیاری به دلیل شیوع این بیماری جان خود را از دست داده‌اند؛ اما امیدواریم هرچه سریع‌تر این همه‌گیری به پایان برسد. به دلیل شیوع این ویروس و لزوم رعایت فاصله‌‌ی اجتماعی، تقریبا تمام رویدادها و نمایشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند و CES نیز از این مسئله تعبیت می‌کند. تاکنون بسیاری از گردهمایی‌های سالانه دنیای فناوری به‌طور کامل به سال بعد موکول شده‌اند یا قرار است به‌صورت آنلاین برگزار شوند.

رویداد تمام‌‌دیجیتال CES امسال برای همه افراد درگیر با آن بسیار تجربه سختی خواهد بود؛ اما اگر ربات باشید، ممکن است شرایط برای شما حتی سخت‌تر باشد. ربات‌ها به شیوه‌های مختلفی می‌توانند توجه افراد را به خود جلب کنند. آن‌ها توانایی‌های بسیاری دارند که از نوشتن متن تا نمایش فیلم را شامل می‌شود. اما هیچ چیز نمی‌تواند مانند اولین برخورد در ذهن افراد ثبت شود و ربات‌های CES قرار است در این زمینه عملکرد بی‌نظیری داشته باشند. انسان‌ عموما می‌تواند با ربات‌ سریع‌ ارتباط برقرار کند و آن‌ را برای انجام امور مختلف مورد استفاده قرار دهد.

تاکنون ربات‌های مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام از دارای طراحی‌های خاص خود است. ما در بازه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که می‌توانیم با ربات‌ها پینگ‌پنگ یا شطرنج بازی کنیم، حتی آن‌ها می‌توانند غذایی بسیار خوشمزه بپزنند و آن‌ را برای ما سرو کنند. سال گذشته در CES یک سگ رباتیک واقع‌گرایانه به نمایش گذاشته شد که با رفتار بامزه خود توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را جلب کرده بود. انسان‌ در طراحی و تولید ربات‌ به جایی رسیده ‌است که می‌تواند از آن‌ برای انجام کارهای بسیاری استفاده کند.

به گزارش Cnet، قرار است CES ۲۰۲۱ تفاوت‌های بسیاری با سال‌های گذشته داشته باشد. با توجه به برگزاری آنلاین این مراسم، باید به این نکته اشاره کرد که ربات‌های جدید دیگر نمی‌توانند  به‌صورت حضوری ارتباط برقرار کنند و قرار است روی استیج مجازی توانایی‌های جذاب خود را به رخ بکشند. البته این بدان معنا نیست که مخاطبان CES هیجانی برای دیدن محصولات جدید دنیای فناوری ندارند؛ اما نباید فراموش کرد که ممکن است دیدن کل مراسم از طریق اینترنت تأثیرگذاری آن را کاهش بدهد. سال‌های گذشته که ویروس کرونا جلوی برگزاری CES را نمی‌گرفت، شرکت‌کنندگان می‌توانستند به‌طور مستقیم محصولات جدید را مشاهده کنند و با آن‌ها ارتباط بگیرند.

اما قرار است چه موارد جدیدی در CES ۲۰۲۱ مشاهده کنیم؟ در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا پیش‌زمینه‌ای در این باره داشته باشید.

ربات‌هایی برای محافظت از ما

اگر ۲۰۲۰ تنها یک مسئله به ما آموخته باشد، مطمئنا لزوم رعایت بهداشت است. تنها راه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن با این بیماری، رعایت بهداشت و استفاده از لوازمی مانند الکل، دستکش و ماسک است. ما در این سال یاد گرفتیم شغل‌هایی وجود دارند که بهتر است برای حفظ سلامت انسان‌ها، انجام آن‌ها را به ربات‌ بسپاریم. با توجه به اینکه همه‌گیری COVID-19 در سراسر جهان بیداد می‌کند، جای تعجب نیست که امسال در CES چندین شرکت قصد داشته باشند ربات‌هایی به نمایش بگذارند که می‌توانند سطوح را برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف از جمله کرونا ضد عفونی کنند.

یکی از این ربات‌ها Coro-Bot است که در واقع یک ربات با توانایی ضد عفونی کردن سطوح محسوب می‌شود. این ربات جذاب توسط گروه مهندسی Hills Engineering کره جنوبی ساخته شده است. Coro-Bot دارای توانایی حرکت خودکار است و به همین دلیل می‌تواند کاملا مستقل به قسمت‌های مختلف محیط اطراف خود برود و آن مکان‌ها را بررسی کند. این دستگاه با داشتن بازوهای منعطف می‌تواند محیط اطرف خود را لمس کند و هر جا به تمیز شدن نیاز داشت، ضد عفونی کند. این ربات برای ضد عفونی از نور ماوراء بنفش استفاده می‌کند که می‌تواند سطوح را به سریع‌ترین روش ممکن تمیز کند.

Coro-Bot از یک دستگاه گردش هوا برخورداراست که گفته می‌شود با استفاده از فیلتر سرامیکی مادون قرمز، می‌تواند ویروس‌های هوابرد مانند کرونا را از بین ببرد. به‌راحتی می‌توان ربات‌هایی از این دست را در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌هایی مورد استفاده قرار دهند که اطمینان حاصل کردن از نبود هیچ نشانه‌ای از ویروس کرونا ضروری است،.

البته این گروه مهندسی کره‌ای تنها شرکتی نیست که چنین محصولی برای CES ۲۰۲۱ آماده کرده‌ است و ال‌جی با ربات جدیدی به رقابت با آن‌ها می‌پردازد. براساس گزارش‌های منتشرشده، ال‌جی در حال کار روی رباتی با کارایی مشابه است تا بتواند آن را در CES به نمایش بگذارد. این دستگاه می‌تواند با استفاده از نور ماوراء بنفش سطوح مختلف را ضد عفونی کند؛ خصوصا بخش‌هایی که زیاد با دست انسان‌ در ارتباط هستند.

ربات ال جی

این ربات ال‌جی توانایی حرکت دارد و می‌تواند به‌صورت مستقل محل نیازمند به تمیز شدن را پیدا کند. ربات ال‌جی می‌تواند اطراف مبلمان و صندلی‌ها چرخ بزند و مناطقی که نیاز به ضد عفونی شدن دارند تمیز کند. این دستگاه می‌تواند برای مکان‌های مختلفی از جمله رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، شرکت‌های بزرگ و حتی وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

مایکل کوسلا، معاون رئیس LG Business Solutions USA، درباره‌ی ربات جدید این شرکت در بیانیه‌ای گفت:

فرقی نمی‌کند مهمان هتل باشید یا شاگرد حاضر در کلاس یا صاحب رستورانی که مراجع کنندگان زیادی دارد، می‌توانید هنگامی که محل مورد نظر شما نیاز به تمیز شدن دارد با خیال راحت استراحت کنید؛ زیرا ربات ال‌جی به‌صورت خودکار هر مکانی که نیاز به تمیز شدن داشته باشد ضد عفونی می‌کند. این ربات می‌تواند از سلامتی شما در مقابل باکتری‌ها و میکروب‌های مضر روی سطوح محافظت کند.

یک شرکت دیگر هم امسال قرار است از ربات ضد عفونی‌کننده رونمایی کند؛ Ubtech هرساله در CES شرکت می‌کند و گفته می‌شود سال جاری ربات ضد عفونی‌کننده خود را به نمایش خواهد گذاشت. سیستم رباتیک Adibot شامل دو ربات مختلف می‌شود که یکی بزرگ‌تر از دیگری است و به ترتیب Adibot-A و Adibot-S نام دارند. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، هر دو ربات از اشعه UV برای ضد ‌عفونی کردن سطوح استفاده می‌کنند. Ubtech قبلا قیمت این دو محصول را اعلام کرده که به ترتیب ۴۰ و ۲۰ هزار دلار است.

ربات‌هایی برای سرگرمی و آموزش

اگر  جزو آن دسته افرادی باشید که دنیای رباتیک را دنبال می‌کنند، به احتمال زیاد با Moxie آشنا هستید. این ربات کوچک و دوست‌داشتنی ساخته‌شده توسط استارتاپ Embodied اخیرا به‌عنوان یکی از بهترین اختراعات در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است.  این ربات بامزه یکی از شانس‌های اصلی برنده شدن جایزه افتخاری محصولات نوآورانه CES ۲۰۲۱ است.

این ربات‌ همراه می‌تواند به کودکان کمک کند از طریق یادگیری روزمره مبتنی بر بازی و محتوای آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و شناختی خود را تقویت کنند. در واقع می‌توان از Moxie‌ برای بهتر کردن تجربه آموزشی استفاده کرد و به مرور زمان، کودکان می‌توانند مهارت‌های مختلف خود را به وسیله آن‌ تقویت کنند. Moxie با کمک مربیان و کارشناسان رشد کودک ساخته شده است و با بسیاری از نیازها و چالش‌های کودکان و دنیای آن‌ها آشنایی دارد.

moxie

شرکت سازنده‌ی این محصول درباره‌ی امنیت استفاده از آن بسیار جدی عمل کرده و گفته است این ربات‌ هیچگونه خطری برای کودکان ندارد. در سال جاری که بیشتر مدارس سراسر جهان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، جای خالی چنین محصولی کاملا محسوس است. اگر بتوان Moxie را وارد چرخه آموزشی کودکان کرد، در مواقع ضروری می‌توان توسط آن کارهای زیادی برای پیشرفت دانش‌آموزان انجام داد.

 شرکت ژاپنی Yukai Engineering همیشه برای CES ربات‌های بامزه، جذاب و کاربردی تولید می‌کند. ربات‌های Yukai Engineering به دلیل بامزه بودن همیشه مورد توجه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه قرار می‌گیرند. یکی از معروف‌ترین ساخته‌های این شرکت یک بالشت با دم رباتیک است. این شرکت برای CES ۲۰۲۱ رباتی به نام Petit Qoobo آماده کرده که در واقع نسخه‌ی مشابه «بالشت دم‌دار» سال گذشته است که اندازه کوچک‌تری دارد. البته این تنها محصولی نیست که قرار است توسط این شرکت در CES ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شود؛ گفته می‌شود یک نسخه به‌روز‌شده از ربات همراه خانگی احساسی Bocco Emo  نیز برای این نمایشگاه آماده شده و قرار است توجه بسیاری را به خود جلب کند.

شرکت دیگری از ژاپن نیز قرار است در نمایشگاه سال جاری حضور داشته باشد. بسیار امیدواریم که Vanguard Industries از این موقعیت بهره ببرد و حیوان خانگی رباتیک دارای هوش مصنوعی خود را به جهانیان معرفی کند. نام این ربات بامزه Moflin است که شباهت زیادی به خوکچه هندی دارد.

moflin

 خوکچه هندی رباتیک را می‌توان بهترین گزینه‌ی ممکن برای نوزادان دانست. این ربات کوچک پشمالو با داشتن پوستی نرم و ظاهری بامزه، می‌تواند دل هر کاربری را به دست آورد. در توضیحات آن آمده است که Moflin به مرور زمان شخصیت فردی خود را پرورش می‌دهد و می‌تواند از طریق حرکت و صدا احساسات خود را بیان کند. این یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند به دلیل داشتن ظاهر بامزه طرفداران زیادی داشته باشد و مطمئنا عده‌ای از اینکه نمی‌توانند امسال آن را از نزدیک مشاهده کنند و مجبور هستند تنها ویدئوی معرفی آن را ببینند، ناراحت می‌شوند.

ربات‌هایی برای خداحافظی با کارهای سخت صنعتی

جان دیر (John Deere)، یکی از معروف‌ترین نام‌های دنیای کشاورزی، در سال‌های اخیر با آوردن ماشین‌آلات قدرتمند و آینده‌نگرانه به CES، حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته است. این شرکت قصد دارد کشاورزی را با تغییرات بسیاری روبه‌رو کند؛ تغییراتی که می‌توانند دید انسان‌ها نسبت به فرایند کاشت تا برداشت و بسته‌بندی را به‌طور کامل عوض کنند.

سال گذشته به دلیل قابلیت‌های رباتیک کمباین‌ سری X آن، جایزه نوآوری CES به جان دیر اعطا شده است. کمباین‌ رباتیک این شرکت‌ دارای امکانات بسیاری است که از آن جمله می‌توان به دوربین‌هایی اشاره کرد که اجازه می‌دهند کشاورزان به‌طور مستقیم داخل مخازن غلات را مشاهده کنند یا دستگاه‌های کاملا خودکار که می‌توانند تمام مراحل برداشت را به پایان برسانند. مطمئنا با ویژگی‌های مختلف این دستگاه‌ باید آن را جزو بزرگ‌ترین ربات‌هایی دانست که تاکنون موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. این شرکت در حال حاضر به خبرنگاران منتخب تجربه مجازی محصولات CES خود را ارائه می‌دهد.

hive controller

یکی دیگر از ربات‌های طراحی‌شده در این زمینه، دستگاه کنترل کندو (Hive Controller) شرکت Daesung است. با این دستگاه می‌توان عسل‌ را از کندو خارج کرد. این کار به‌طور معمول زمان‌بر است و به دو الی پنج فرد ماهر نیاز دارد؛ اما این ربات می‌تواند این کار را به‌تنهایی و با سرعت بالاتری انجام دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر زنبورها در معرض خطر هستند و باید فرایند جمع‌آوری عسل با دقت زیادی انجام شود، هر رباتی که بتواند به رشد هرچه بیشتر این صنعت کمک کند مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرد.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی محصولاتی که قرار است در CES ۲۰۲۱ معرفی شوند چیست؟ آیا از بیشتر شدن تعداد ربات‌هایی که برای کمک به انسان ساخته می‌شوند خوشحال می‌شوید یا به نظر شما این مسئله به ضرر انسان است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات