پرندگان هنگام پرواز بر فراز اقیانوس کجا استراحت می‌کنند؟

یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
رخ کرکس آند
پرندگان استراتژی‌های مختلفی برای سفر روی آب دارند و برخی ممکن است حین سفر خود در مکان‌های غیرمنتظره‌ای استراحت کنند.
تبلیغات

برخی از اعضای دنیای پرندگان می‌توانند بدون بال زدن برای بیش از پنج ساعت پرواز کنند و برخی می‌توانند بدون توقف به مدت بیش از ۱۰ ماه به طور متوالی پرواز کنند. با‌این‌حال، پروازی تا این حد طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد، پس وقتی پرندگان بر فراز اقیانوس درحال پرواز هستند، کجا استراحت می‌کنند؟

برای برخی از پرندگان، بهترین استراتژی توقف نکردن است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ پنج گونه پرنده را بررسی کرد که در جریان مهاجرت پاییزی خود مسافت‌های طولانی را پرواز می‌کردند. پژوهشگران دریافتند این گونه‌ها که شامل شاهین بَحری (Falco peregrinus) و عقاب ماهی‌گیر (Pandion haliaetus) می‌شد، به شرایط باد پایدار نیاز داشتند تا بدون بال زدن در هوا بمانند و انرژی خود را برای سفرهای طولانی خود ذخیره کنند.

به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، پژوهش جدیدی نشان داده است پرندگان مهاجر مسیرهای پرواز خود را طوری تنظیم می‌کنند که از بهترین شرابط باد و بالا رفتن بهره ببرند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند صدها کیلومتر پرواز کنند. تخمین زده می‌شود که دوهزار گونه یا ۲۰ درصد از کل گونه‌های پرندگان در جهان به‌طور منظم مهاجرت می‌کنند، اگرچه برخی تعداد آن‌ها را از این هم بیشتر می‌دانند.

درحالی‌که برخی از مهاجران خشکی‌زی مناطق توقفی را تعیین کرده‌اند که برای نسل‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تعداد زیادی از پرندگان از کشتی‌ها به عنوان ایستگاه استراحت استفاده می‌کنند.

درحالی‌که توقف پرنده‌ها روی کشتی‌ها پدیده نادری تلقی می‌شود، پژوهشگران با انجام سفر تحقیقاتی ۲۵ روزه در دریای مدیترانه، ۱۳ گونه مختلف پرنده را شناسایی کردند که روی قایق آن‌ها فرود آمدند. متوسط زمان توقف پرندگان در قایقشان ۴۲ دقیقه بود و بنا به باور پژوهشگران، این زمان ممکن است نسبتا کوتاه باشد، زیرا در قایق منبع غذایی برای پرندگان وجود ندارد.

پژوهشگران براین باورند که بیشتر پرندگان به دلیل مواجهه با شرایط آب‌و‌هوایی نامساعد یا اینکه وضعیت بدنی خوبی نداشتند و به استراحت نیاز داشتند، توقف کردند. آن‌ها تخمین می‌زنند تقریبا چهار میلیون پرنده می‌توانند از کشتی‌ها در مدیترانه مرکزی به عنوان مکان توقف استفاده کنند. برای مطالعه تاثیر ترافیک دریایی بر مهاجرت پاییزی پرندگان به انجام پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات