کاشت درختان در محل نامناسب موجب گرمایش جهانی می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
کاشت درخت
طبق مطالعه جدید پژوهشگران کاشت درختان در مکان‌های نامناسب می‌تواند موجب گرم شدن زمین شود.
تبلیغات

درختان کربن‌دی‌اکسید را جذب می‌کنند و احیای جنگل‌های تخریب‌شده یا درختکاری برای تقویت پوشش جنگلی یکی از ابزارهای مبارزه دربرابر تغییرات اقلیمی است. اما طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است، در مواردی، درخت بیشتر به معنای این است که مقدار کمتری از نور خورشید از سطح زمین به فضا منعکس می‌شود و گرمای بیشتری توسط گیاه جذب می‌شود. یکی از نویسندگان مقاله در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «مکان‌هایی وجود دارد که در آن برگرداندن درخت‌ها به پیامدهای اقلیمی منفی منجر می‌شود.»

دانشمندان از قبل می‌دانستند که بازیابی پوشش درختان، تغییر آلبدو، یعنی مقدار تابش‌های خورشیدی را که از سطح زمین منعکس می‌شود، در پی دارد؛ اما ابزارهایی برای محاسبه‌ی آن نداشتند.

به‌گزارش ساینس آلرت، پژوهشگران با استفاده از نقشه‌های جدید توانستند برای اولین‌بار اثر خنک‌کننده این درختان و گرمایش ناشی از کاهش آلبدو را درنظر بگیرند. آن‌ها دریافتند پروژه‌هایی که پدیده آلبدو را درنظر نمی‌گیرند، مزیت اقلیمی کاشت درختان بیشتر را حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد بیشتر برآورد می‌کنند.

اما نقشه‌های دانشمندان همچنین ابزارهایی برای کمک به سیاست‌گذاران برای تشخیص این موضوع فراهم می‌کنند که بهترین محل برای صرف منابع محدود برای دسترسی به بیشترین تاثیر اقلیمی کدام است. به‌گفته‌ی نویسندگان، هنوز مکان‌های زیادی وجود دارد که در آن‌ها احیای پوشش گیاهی ایده‌ای عالی برای تغییرات اقلیمی است و آن‌ها تلاش می‌کنند مردم این مکان‌ها را بشناسند.

پدیده آلبدو در نواحی یخ‌زده‌ی جهان بالاترین مقدار را دارد و برف و یخ تمیز آینه‌مانند با سطح بالای آلبدو تا ۹۰ درصد از انرژی خورشیدی را منعکس می‌کند. این پدیده به همراه خشکی‌ها و اقیانوس‌هایی که گرمای اضافی و همچنین گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده‌ی زمین را جذب می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین عوامل خنک‌کننده زمین است.

کشورهای زیادی قول داده‌اند برای مبارزه دربرابر گرمایش جهانی میلیاردها درخت بکارند، اما همه تلاش‌ها حاصل برابری نخواهد داشت. محیط های مرطوب و گرمسیری مانند حوضه کنگو و آمازون به‌خاطر ذخیره‌ی بالای کربن و تغییرات پایین در آلبدو مکان‌های ایده‌الی برای بازیابی پوشش جنگلی هستند. وضعیت بالعکس آن در علفزارهای معتدل و ساوانا وجود دارد.

وقتی تغییرات آلبدو درنظر گرفته می‌شد، حتی پروژه‌های درنظرگرفته در بهترین مکان‌ها، ۲۰ درصد اثر خنک‌کنندگی کمتری نسبت‌به مقدار برآوردشده حاصل می‌کرد.

البته احیای جنگل‌ها مزیت‌های انکارناپذیری مانند حمایت از اکوسیستم‌ها و فراهم آوردن هوا، آب و موارد دیگر برای مردم و سیاره دارد. نویسندگان می‌گویند نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانیم همه جا درخت بکاریم. ما پول، منابع، نیروی کار یا نهال کافی نداریم. بنابراین، باید بهترین استفاده را از سرمایه‌گذاری محدود خود ببریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات