آیا برای نجات زمین باید شروع به خوردن مارها کنیم؟

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویرسازی از مار درون بشقاب
پژوهشگران نشان داده‌اند که پرورش مار پیتون در مقایسه با پرورش دام‌های مرسوم پربازده‌تر و با محیط زیست سازگارتر است.
تبلیغات

می‌دانیم که رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت ما برای سیاره زمین یا سلامتی خود ما خوب نیستند، اما برای نجات سیاره حاضرید تا کجا پیش بروید؟ آیا حاضرید گزینه‌های کنونی خود را با چند تکه گوشت مار پیتون عوض کنید؟

مطالعه جدیدی که توسط تیمی بین‌المللی از پژوهشگران انجام شده است، به بررسی امکان‌سنجی پرورش مار پیتون در مقیاس تجاری و هزینه‌های زیست‌محیطی آن در مقایسه با دام‌های مرسوم پرداخته است. به‌گزارش ساینس‌آلرت، نتایج نشان داد مارها حتی در حالت گرسنگی به سرعت رشد کردند و نسبت به مقدار غذای مصرفی (که شامل مرغ و جوندگان بود)، مقدار مناسبی گوشت تولید کردند. ضایعات پروتئینی حاصل از سایر صنایع گوشتی را نیز می‌توان به مارها خوراند.

پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «توانایی پیتون‌های گرسنه برای تنظیم فرایندهای متابولیکی و حفظ وضعیت بدن، امنیت غذایی را در محیط‌های بی‌ثبات افزایش می‌دهد، بنابراین پرورش پیتون ممکن است گزینه‌ی کارآمد و انعطاف‌پذیری برای مقابله با ناامنی غذایی جهانی باشد.»

پژوهشگران دو گونه مار پیتون (پیتون مشبک و پیتون برمه‌ای) را بررسی کردند که بیش از ۱۲ ماه در مزارعی در تایلند و ویتنام پرورش داده شده بودند. نسبت غذای مصرفی به گوشت تولیدی (ضریب تبدیل) در مارهای پیتون ۱٫۲ بود، درحالی‌که این نسبت در ماهی سالمون ۱٫۵، در طیور ۲٫۸، در خوک ۶ و در گاو گوشتی برابر ۱۰ است.

مارها می‌توانند چندین ماه بدون غذا بدون از دست دادن توده بدنی دوام بیاورند، بنابراین برای پرورش در شرایطی که در آن تامین غذا و آب بی‌ثبات است، ایده‌آل هستند.

هرچند یک‌شبه شاهد روی آوردن مردم به گوشت مار نخواهیم بود، نتایج مطالعه نشان می‌دهد که این جانوران تا چه حد می‌توانند به‌عنوان منبع غذایی مطمئن و سازگار با محیط زیست اهمیت داشته باشند.

چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد: تغذیه مارها کار پرزحمتی است و هنوز شرایط مناسب موردنیاز برای پرورش گسترده آن‌ها را نداریم. علاوه‌بر‌این، عامل دیگری نیز وجود دارد که مطالعه به آن نمی‌پردازد: طعم گوشت مار چگونه است؟ پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «نیازهای زیست‌شناسی و پرورش مارهای پیتون به خوبی درک نشده است و به همراه ترس عمومی انسان‌ها از مارها، ممکن است مدتی طول بکشد تا پرورش مارهای پیتون در مقیاس جهانی محقق شود.»

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات