برای حذف میکروپلاستیک‌های موجود در آب آشامیدنی راهی بسیار ساده وجود دارد

شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
دختر جوان درحال نوشیدن یک لیوان آب است
میکروپلاستیک‌های موجود در آب آشامیدنی عوارض متعددی برای سلامتی ما دارند و اکنون محققان راه بسیار ساده‌ای برای ازبین‌بردن این ذرات ریز کشف کرده‌اند.
تبلیغات

قطعات ریز میکروپلاستیک‌ها از راه غذا و نوشیدنی به اعماق بدن ما راه می‌یابند. اکنون دانشمندان راهی بسیار ساده و مؤثر برای حذف آن‌ها از آب نوشیدنی یافته‌اند.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، تیمی از دانشگاه جینان و گوانگژو در چین آزمایش‌هایی را روی آب نرم و آب سخت لوله‌کشی انجام دادند که ازنظر مواد معدنی غنی‌تر است. آن‌ها در آزمایش‌های خود پیش از جوشاندن مایع، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌هایی (NMPs) را به آن افزودند و سپس هرگونه رسوبی را فیلتر کردند.

در برخی از مواقع، تا ۹۰ درصد از NMPs با فرایند جوشاندن و فیلترکردن حذف شد؛ اگرچه اثربخشی این روش‌ها براساس نوع آب متفاوت بود. مزیت روش‌های به‌کاررفته‌ی محققان این است که بیشتر مردم می‌توانند با استفاده از لوازمی که در آشپزخانه‌ی خود دارند این کارها را انجام دهند.

تصاویر مربوط به اضافه‌کردن میکروپلاستیک‌ها به آب
میکروپلاستیک‌ها برای تعیین اثربخشی فرایند جوشاندن و فیلترکردن به آب اضافه شدند.

محققان در بخشی از مقاله‌ی خود می‌نویسند: «استراتژی ساده‌ی جوشاندن آب می‌تواند آب لوله‌کشی خانگی را آلاینده‌زدایی کند و این قابلیت را دارد که به‌شیوه‌ای بی‌ضرر مصرف NMP‌ها را از راه آب آشامیدنی کاهش دهد.»

جوشاندن آب میزان NMPs را در آب لوله‌کشی سخت هم کاهش داد

روش محققان غلظت بیشتری از NMPs را هم در آب لوله‌کشی سخت ازبین برد. این NMPها به‌طور طبیعی حین گرم‌شدن آب به‌صورت رسوب آهک یا کربنات کلسیم در ظرف ته‌نشین می‌شوند و معمولاً داخل کتری‌های آشپزخانه به‌چشم می‌خورند. این ماده‌ی گچی روی سطوح پلاستیکی تشکیل می‌شود؛ چراکه تغییرات دما باعث می‌شود تا کربنات کلسیم از محلول خارج شود و قطعات پلاستیک را مؤثرتر در پوسته‌ای به‌دام بیندازد.

در آزمایش اخیر محققان، حتی در آب نرم هم که کربنات کلسیم کمتری در آب حل می‌شود، تقریباً یک‌چهارم NMP‌ها از آب خارج شدند. به‌گفته‌ی محققان، هر تکه پلاستیک پوشیده‌شده با آهک را می‌توان با کمک فیلتر ساده‌ای مانند توری فولادی ضدزنگ که برای صاف‌کردن چای استفاده می‌شود، از آب جدا کرد.

مطالعات پیشین میزان قطعات پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپلین و پلی‌اتیلن ترفتالات را در آب آشامیدنی که هر روز مصرف می‌کنیم، اندازه‌گیری کرده‌اند. محققان برای آزمایش نهایی این استراتژی، ذرات نانوپلاستیک بیشتری به آب افزودند و مشاهده کردند که میزان این ذرات هم درنهایت به‌طور مؤثری کاهش یافت.

محققان در بخش دیگری از مقاله‌ی خود می‌نویسند: «ظاهراً نوشیدن آب جوشانده‌شده استراتژی طولانی‌مدتی برای کاهش مواجهه‌ی جهانی با NMP‌ها است. بااین‌حال، نوشیدن آب جوشیده اغلب به‌عنوان سنتی محلی در نظر گرفته می‌شود و تنها در چند منطقه رواج دارد.»

تیم تحقیقاتی امیدوار است که نوشیدن آب جوشیده‌شده به عملی گسترده‌تر تبدیل شود؛ چراکه پلاستیک‌ها جهان ما را فراگرفته‌اند. هنوز دقیقاً مشخص نیست که پلاستیک موجود در آب چقدر برای بدن مضر است؛ اما واضح است که این پلاستیک میان‌وعده‌ی سالمی برای بدن ما به‌شمار نمی‌رود. پیش‌ازاین، ارتباط میان پلاستیک و تغییر در میزان میکروبیوم روده و مقاومت آنتی‌بیوتیکی بدن ثابت شده بود.

تیم تحقیقاتی مطالعه‌ی اخیر اکنون قصد دارد تحقیقات بیشتری را برای یافتن پاسخ این پرسش انجام دهد که آب جوشیده چگونه می‌تواند مواد مصنوعی را از بدن ما دور نگه دارد و حتی با برخی از اثرهای هشداردهنده‌ی میکروپلاستیک‌ها که در حال ظهور هستند مقابله کند.

در قسمتی از مقاله‌ی محققان آمده است: «نتایج ما ضمن تأیید استراتژی بسیار عملی برای کاهش میزان قرارگرفتن درمعرض NMPs، مسیر را برای انجام تحقیقات بیشتر با تعداد بیشتری از نمونه‌ها هموار کرده است.»

نتایج مطالعه در ژورنال Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات