برای اولین‌بار یک اورکا به‌تنهایی در حال شکار کوسه سفید بزرگ مشاهده شد

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کوسه و نهنگ قاتل
کوسه ترسناک بزرگ سفید که شکارچی رأس هرم اقیانوس‌ها به شمار می‌رود، طعمه‌ای آسان برای نهنگ‌های قاتل (اورکا) است.
تبلیغات

شکار گله‌ای نهنگ‌های قاتل یا اورکاها حیرت‌انگیز است. این شکارچیان درنده می‌توانند به‌صورت گروهی هر طعمه‌‌ی دشواری را از آن خود کنند؛ اما درباره‌ی کوسه‌های ترسناک سفید چه می‌توان گفت؟ نهنگ قاتل حتی به‌تنهایی می‌تواند به‌راحتی کوسه‌ی سفید بزرگ را شکار کند.

به گزارش ساینس‌آلرت، دانشمندان در کرانه ساحلی آفریقای جنوبی مشاهده کردند که یک نهنگ به‌تنهایی می‌تواند کوسه‌ای سفید را به‌آسانی بدرد و فاتحانه کبد مقوی و لذیذ آن را جدا کند. به گفته‌ی آلیسون تاونر، متخصص رفتار تغذیه از دانشگاه رودز:

مانند گذشته در آفریقای جنوبی، نهنگ‌های قاتل برتری خود در استخراج و تغذیه از کبد لیپیدی کوسه‌های سفید را نشان می‌دهند؛ اما این بار شاهد بودیم که یک نهنگ قاتل با نام مستعار استاربورد به‌تنهایی کوسه‌ی سفید بزرگی را در یک بازه‌ی زمانی دودقیقه‌ای شکار می‌کند و می‌خورد. استاربورد در حال تغذیه از یک کوسه سفید جوان ۲٫۵ متری دیده شد و در حال حمل کبد کوسه از کنار قایق عبور کرد.

نهنگ‌های قاتل در سراسر جهان تلاش‌های خود را متمرکز بر نوع خاصی از طعمه می‌کنند؛ اما چند سال گذشته یکی از طعمه‌ها برای دانشمندان شگفتی‌ساز شد. همان‌طور که در ویدئوی زیر متعلق به سال ۲۰۲۲ دیده می‌شود، نهنگ‌های قاتل با برتری قابل توجهی در حال شکار کوسه‌های سفید در کرانه‌های ساحلی آفریقای جنوبی هستند.

نهنگ‌های قاتل تنها به یک چیز علاقه دارند و آن را با دقتی بالا هدف قرار می‌دهند؛ کبد کوسه‌های سفید، منبعی غنی و مقوی هستند؛ این عضو به شکل مخزنی برای چربی‌ها و روغن‌ها عمل می‌کند که کوسه‌ها برای طی مسیرهای طولانی ذخیره می‌کنند.

با این‌حال، شواهد اندکی از شکار شدن کوسه‌ها به دست نهنگ‌ها به دست آمده‌اند؛ تنها چند گروه دوتایی یا چندتایی از نهنگ‌ها با پوزه‌های سرخ خونی پس از غارت کوسه‌ها کشف شدند و بسیاری از مشاهدات مربوط به نهنگ‌های یکسانی بودند. از سال ۲۰۱۵، استاربورد همراه با یک نهنگ نری به نام پورت در حال شکار انواع کوسه‌ها دیده شدند.

در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳، شواهدی از پورت و استاربورد در خلیج موسل گزارش شدند که در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی قرار دارد. پژوهشگرها تجهیزات خود را در قایق قرار دادند تا بتوانند عملکرد این زوج را مشاهده کنند. آن‌ها این زوج را در جزیره‌ی فوک‌های دریایی (Seal Island) مشاهده کردند که منطقه‌ای شناخته‌شده برای شکار نهنگ‌های قاتل است. پورت به سمت شمال جزیره در حرکت بود، درحالی‌که استاربورد در سمت جنوب گشت می‌زد.

نهنگ‌های استاربورد و پورت
یک توالی از تصویرهای رویداد شکار. تصویر بالا سمت چپ پورت را در حال دور شدن نشان می‌دهد؛ بقیه‌ی تصاویر استاربورد را در حال شکار کوسه نشان می‌دهند.

وقتی کوسه‌ای جوان، نزدیک به موقعیت استاربورد ظاهر شد، این نهنگ قاتل تردید نکرد و برای کشتن او حرکت کرد. استاربورد در مدت زمان کمتر از دو دقیقه کوسه را درید و به پاداشش رسید. دومین لاشه‌ی کوسه به طول ۳٫۵۵ متر در همان نزدیکی پیدا شد؛ اما از آنجا که حادثه مشاهده نشده بود، مشخص نبود که یکی از آن‌ها یا هر دو نهنگ، مسئول این قتل بودند.

با اینکه کشف رفتار پیچیده‌ی این شکارچیان، شگفت‌انگیز و جالب است، دانشمندان نگران هستند شکار آن‌ها بر اکوسیستم بومی آن منطقه تأثیر بگذارد. بر اساس مستندات تعداد کوسه‌ها از زمان آغاز شکار نهنگ‌های قاتل کمتر شده است و این به معنی شکار تعداد کمتری از فوک‌های دریایی توسط کوسه‌ها است.

هنوز پیامدهای جدی شکار کوسه‌ها توسط نهنگ‌ها آشکار نشدند. یکی از این پیامدها افزایش رقابت غذایی بین فوک‌ها است که بر جمعیت جوان و آسیب‌پذیر این گونه‌ها تأثیر می‌گذارد. به گفته‌ی پریمو میکارلی، زیست‌شناس کوسه‌ها از دانشگاه سینای ایتالیا:

پس از دو دهه بازدید سالیانه در آفریقای جنوبی، شاهد تأثیر چشمگیر نهنگ‌های قاتل بر جمعیت کوسه‌های سفید بومی بودم. مشاهده استاربورد در حال حمل کبد یک کوسه سفید از کنار قایق کاملا فراموش نشدنی بود. با وجود شگفتی این شکارچی‌ها، از بین رفتن تعادل اکوسیستم نگران‌کننده است.

نهنگ‌های قاتل، یادگیرنده‌هایی بسیار باهوش، سریع و اجتماعی هستند. اگر تعداد بیشتری از این گونه‌ها به آن منطقه بروند، با سرعت بالایی بر اکوسیستم منطقه تأثیر می‌گذارند.

یافته‌های پژوهش در مجله‌ African Journal of Marine Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات