نهنگ‌های غول‌پیکر درمعرض خطر انقراض درحال کوچک‌شدن هستند

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نهنگ حقیقی اطلس شمالی از نمای بالا
اندازه‌ی نهنگ‌های حقیقی اطلس شمالی ارتباط نزدیکی با قدرت باروری آن‌ها دارد و کوچک‌ترشدن گونه زنگ خطر انقراض آن را به‌صدا درآورده است.
تبلیغات

اندازه‌ی نهنگ‌های حقیقی اطلس‌ شمالی که در معرض خطر انقراض قرار دارند، درحال کوچک‌ترشدن است. براساس تحقیقات جدید، این کاهش اندازه‌ی بدن که تاحدی به عوامل استرس‌زا مانند تغییرات آب‌وهوایی مربوط می‌شود، بر توانایی تولیدمثل آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این وضعیت برای گونه‌ای که فقط درحدود ۳۶۰ قطعه از آن باقی مانده است، اصلا خبر خوبی نیست.

طول نهنگ‌های غول‌پیکر حقیقی به ۱۶ متر و وزن آن‌ها به ۶۳٬۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد. این حیوانات آن‌قدر سنگین هستند که فقط وزن بیضه‌های غول‌پیکرشان به حدود یک تن می‌رسد. بااین‌حال تحقیقات منتشرشده در سال ۲۰۲۱ نشان داد که آن‌ها درحال کوچک‌ترشدن هستند.

نهنگ‌های حقیقی اطلس شمالی امروزی ۷ درصد کوچک‌تر از اجداد خود هستند

جاشوا استوارت از اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۱ گفت: «انتظار می‌رود نهنگی که امروزه متولد می‌شود، چیزی درحدود یک متر کوتاه‌تر از نهنگی باشد که در سال ۱۹۸۰ به‌دنیا می‌آمد.» این کاهش به‌طور متوسط درحدود ۷ درصد است.

محققان در مطالعه‌ی جدید خود برآن شدند تا به بررسی این موضوع بپردازند که آیا کاهش اندازه‌ی نهنگ‌های حقیقی اطلس شمالی با خروجی تولید‌مثل کمتر مرتبط است یا خیر. به‌عبارت بهتر آنان به‌دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال بودند: آیا این نهنگ‌های کوچکتر فرزندان کمتری دارند؟ متاسفانه به‌نظر می‌رسد که پاسخ برای این‌ گونه مثبت است.

محققان پس از بررسی داده‌های کنسرسیوم نهنگ حقیقی اطلس‌ شمالی که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری شدند، دریافتند که نتایج به‌دست‌آمده شواهدی قوی مبنی بر این حقیقت ارائه می‌دهند که اندازه‌ی بدن نهنگ حقیقی ماده ارتباط نزدیکی با احتمال تولد بچه‌نهنگ دارد. به‌عنوان مثال آن‌ها دریافتند که ماده‌ای ۱۴ متری، ۵۶ درصد شانس زایمان دارد؛ درحالی‌که شانس زایمان ماده‌ای ۱۱ متری فقط ۱۴ درصد است.

تحقیقات همچنین نشان داد که کاهش اندازه‌ی نهنگ‌ها، سلامت این حیوانات را کاهش می‌دهد و این موضوع هم در تحقیقات پیشین و هم تحقیق اخیر مشهود است. تیم تحقیقاتی در بخشی از مقاله‌ی خود می‌نویسد: «اثرات کاهش متوسط اندازه‌ی بدن بر عملکرد تولیدمثلی، یکی دیگر از نشانه‌های نگران‌کننده درمورد بدترشدن چشم‌انداز این گونه و بسیاری از گونه‌های دیگری است که تحت‌تاثیر تغییرات محیطی قرار دارند.»

نهنگ‌های حقیقی اطلس‌ شمالی یکی از درمعرض‌ خطرترین گونه‌های نهنگ بزرگ هستند. شکار نهنگ‌های بزرگ در اواخر قرن ۱۹ این حیوان را تا مرز انقراض پیش برد و پس از آن جمعیت این گونه دیگر هیچ‌وقت بهبود نیافت. براساس گزارش NOAA Fisheries، امروزه تنها درحدود ۳۶۰ نهنگ‌ حقیقی اطلس‌ شمالی در دنیا وجود دارد که کمتر از ۷۰ قطعه از آن‌ها را ماده‌های فعال بارور تشکیل می‌دهند.

نهنگ‌ حقیقی اطلس‌ شمالی علاوه‌بر تغییرات آب‌وهوایی با تهدیدات دیگری مانند گیرافتادن در تله‌های ماهی‌گیری، تخریب زیستگاه، سروصدای اقیانوس و حملات کشتی‌ها نیز مواجه است. تیم مسئول مطالعه‌ی اخیر تاکید دارد که حذف تهدیدات مستقیم برای بقای نهنگ‌ها نخستین گام ضروری برای محافظت از آن‌ها است و در قدم بعدی باید سیاست‌های مدیریتی بلندمدت با اولویت سلامت و رشد نهنگ‌های ماده برای بهبود جمعیت این گونه تدوین شود.

جولیا سینگر، دانشمند علوم دریایی و اقیانوسی در بیانیه‌ای می‌گوید: «این مطالعه، نیاز فوری برای کاهش استرس‌های ناشی از انسان (به‌ویژه ناشی از برخورد قایق‌ها و گرفتاری در دام‌های ماهی‌گیری) را تقویت می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که نهنگ‌های ماده به اندازه‌ی کافی قوی و سالم هستند که بتوانند زایمان کنند. برای یکی از درمعرض‌خطرترین نهنگ‌های بزرگ این سیاره، هر بچه‌نهنگ حقیقی اطلس شمالی برای جلوگیری از انقراض آن‌ها ضروری است.»

نتایج مطالعه در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات