این بچه فیل صورتی یکی از کمیاب‌ترین فیل‌های دنیا است

دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
بچه فیل زال با پوست صورتی و موهای عجیب بین دو فیل آفریقایی معمولی در حال بازی در کنار چاله آب
بچه فیل نر یک ساله که در پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی از بازی‌اش لذت می‌برد، به دلیل بیماری ژنتیکی نادر زالی، موهای روشن و پوستی صورتی رنگ دارد.
تبلیغات

به تازگی فیلمی از پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی منتشر شده است که بچه فیلی کوچک و دوست‌داشتنی با رنگی عجیب و نادر را در حال بازی‌کردن با دیگر فیل‌های کوچک و بزرگ خاکستری رنگ در چاله‌ی آب نشان می‌دهد.

فیل‌ها اغلب خاکستری رنگ هستند، اما این بچه فیل کوچک که متعلق به گونه‌ی فیل‌های آفریقایی است، در نتیجه‌ی بیماری ارثی آلبینیسم یا زالی، برخلاف دیگر فیل‌ها پوستی صورتی رنگ و موهای روشنی دارد. زالی یک اختلال ژنتیکی است که تولید رنگدانه‌ی ملانین (رنگدانه‌ی تعیین‌کننده‌ی رنگ در چشم، پوست و مو) را متوقف می‌کند.

تئو پوتگیتر، مسئول سفرهای حیات‌وحش که تصویر بچه فیل نادر را ثبت کرده است، به لایو‌ساینس گفت: «این وضعیت نادر در پستانداران وحشی فقط یک بار در هر ۱۰ هزار تولد رخ می‌دهد.» پوتگیتر بر اساس شواهد گزارش‌شده در اواخر سال گذشته، تخمین می‌زند که این بچه فیل حدود یک سال سن دارد و نر است.

بچه فیل زال با پوست صورتی و موهای روشن در حال بازی با توله‌های دیگر
به نقل از عکاس، این بچه فیل صورتی حدود یک سال سن دارد و نر است.

بیماری آلبینیسم یا زالی، وضعیتی بسیار نادر به حساب می‌آید. زیرا زالی یک ویژگی مغلوب است و تنها زمانی ظاهر می‌شود که هر دوی والدین حامل ژن جهش‌یافته باشند و این ژن را به فرزندان خود منتقل کنند.

زالی باعث ایجاد ضعف در بینایی حیوان و کمبود رنگ در پوست و مو می‌شود

زالی معمولاً باعث ایجاد ضعف در بینایی می‌شود؛ زیرا کمبود رنگدانه رشد چشم‌ها را مختل می‌کند. رشد‌نکردن چشم‌ها نیز با کاهش بینایی، بر توانایی‌های حیوان در جستجوی علوفه و یا ردیابی و شکار موفقیت‌آمیز طعمه تأثیر می‌گذارد. در عین حال، کمبود مو، خز، فلس یا پوست رنگی نیز بدین معنی است که حیوان اغلب توانایی‌اش برای استتار در محیط اطراف را از دست می‌دهد و به سختی می‌تواند از دید شکارچیان یا طعمه‌ها پنهان بشود.

بچه فیل زال با پوست صورتی و موهای روشن در حال بازی با فیل‌های بزرگ و کوچک دیگر
حضور بچه فیل صورتی در میان گله‌ی فیل‌های پارک ملی کاملاً پذیرفته شده است.

علاوه بر این، مطالعات پیشین در گربه‌ماهیان نشان می‌دهد که حیوانات مبتلا به آلبینیسم گاهی اوقات توسط باقی اعضای گونه طرد می‌شوند و به زندگی انفرادی سوق پیدا می‌کنند. با این حال، پوتگیتر قبلاً نیز یک بچه فیل زال دیگر را در همان پارک ملی مشاهده کرده بود و می‌گوید هر دو توله ظاهراً در میان گله پذیرفته شده بودند.

پوتگیتر می‌گوید: «در هر دو مورد فیل زالی که اخیراً مشاهده شده است، به نظر می‌رسید که بقیه‌ی فیل‌های گله با این حیوانات جوان بسیار بردبارانه و حمایتگرایانه رفتار می‌کردند. مایه افتخار است که بتوانیم شاهد حضور این حیوانات بسیار نادر و خاص باشیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات