برای اولین بار نوزاد کوسه سفید بزرگ چند ساعت پس از تولد در طبیعت دیده شد

جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
کوسه بزرگ سفید تازه متولد شده در سواحل کالیفرنیا در نزدیکی سانتا باربارا
شاید تعجب‌آور باشد، اما هیچ‌کس تا به حال کوسه تازه‌متولدشده را در طبیعت مشاهده نکرده بود. اکنون به لطف تصاویر پهپادی، این کشف ظاهرا انجام شده است.
تبلیغات

با وجود اینکه کوسه‌ی سفید بزرگ در تمام دنیا یافت می‌شود، دانشمندان اکنون برای اولین بار احتمال می‌دهند که یک نوزاد کوسه‌ی سفید بزرگ تازه متولد‌شده را در طبیعت مشاهده کرده باشند؛ زیرا اطلاعات اندکی درمورد مکان و نحوه‌ی تولد این گونه وجود دارد. هیچکس واقعاً نمی‌داند که کوسه‌های ترسناک کجا و چگونه زایمان می‌کنند.

کارلوس گاونا، فیلمساز حیات‌وحش و فیلیپ استرنز، زیست‌شناس موجودات زنده از دانشگاه کالیفرنیا ریورساید، در ساحل سانتاباربارای کالیفرنیا در حال فیلمبرداری با پهپاد بودند که یک کوسه‌ی ۱٫۵ متری به رنگ سفید گچی توجهشان را جلب کرد. این کوسه نه تنها بسیار کوچک‌تر از کوسه‌های سفید بزرگ بالغ بود، بلکه کاملاً سفید رنگ بود. کوسه‌های بالغ این گونه برخلاف نامشان خاکستری رنگ هستند و فقط زیرشان سفید است.

نوزاد کوسه سفید بزرگ که برای اولین بار در طبیعت دیده شد
نوزاد کوسه‌ی سفید بزرگی که احتمالاً فقط چند ساعت از تولدش گذشته بود، برای اولین بار در طبیعت مشاهده شد. نوزاد کوسه درحال دفع غشاء جنینی بود.

گاونا و استرنز قبلاً هم کوسه‌های سفید بزرگ و احتمالاً باردار را در منطقه مشاهده کرده بودند که برای مدت طولانی در اعماق آب فرو می‌رفتند. آ‌نها متوجه شدند که کوسه‌ی کوچک در هنگام شنا ماده‌ی سفید رنگی را از پوستش دفع می‌کند و بدین ترتیب دریافتند که کوسه احتمالاً توله‌ای است که در همان نزدیکی به دنیا آمده و هنوز در حال دفع غشای جنینی است. چنین صحنه‌ای قبلاً‌ هرگز مشاهده نشده بود.

دانشمندانی که فیلم را مشاهده کرده‌اند، معتقدند اندازه‌ی کوچک و باله‌های گرد نشان می‌دهد که نوزاد کوسه، تازه به دنیا آمده و احتمالاً فقط چند ساعت سن داشته است. استرنز می‌گوید ممکن است این رنگ از عوارض نوعی بیماری پوستی باشد. اما نویسندگان در مطالعه‌ی جدید می‌گویند این پوشش شبح مانند بقایای ماده‌ی سفیدی به نام «شیره رحمی» است که توسط کوسه‌های مادر باردار برای تغذیه‌ی نوزادان خود در طول رشد، تولید می‌شود.

کوسه احتمالاً نوزاد و در حال دفع غشاء جنینی بوده است

گاونا امیدوار است که با مشاهده‌ی این نوزاد نادر، اطلاعات بیشتری در مورد چرخه‌ی زندگی کوسه‌های سفید بزرگ به دست آید. به طور کلی اعتقاد بر این است که این کوسه‌ها در آب‌های عمیق‌تر زایمان می‌کنند، اما مشاهده‌ی این نوزاد در ساحل تصورات رایج را زیر سؤال می‌برد. گاونا می‌گوید:

بیشتر اعضای جامعه‌ی علمی معتقد بودند که فیلمبرداری از یک نوزاد تازه متولد‌شده در نزدیکی ساحل محتمل نیست، من هم انتظار نداشتم که چیزی پیدا کنم. اما همان‌طور که همیشه می‌گویم، اگر جستجو نکنید، هرگز به چیزی دست نخواهید یافت. این فیلم قطعه‌ای از پازل است و این پتانسیل را دارد که مسیر جستجوی ما را تغییر بدهد. ثبت لحظه‌ی واقعی تولد مانند «جام مقدس» در علم کوسه‌شناسی است. چیزی که من فیلمبرداری کردم صرفاً سرنخی است که ما را به نحوه‌ی تولد نزدیک‌تر می‌کند. به دلیل محدودیت‌های فیلمبرداری در زیر آب و پیش‌بینی‌ناپذیری این رویداد، ثبت لحظه‌ی واقعی تولد دارای اهمیت بسیاری است.

چارلز آندروود از دانشگاه لندن نیز می‌گوید پیش از این فقط سه یا چهار کوسه‌ی سفید بزرگ با سن زیر یک سال در طبیعت دیده شده بود. تعداد آن‌ها آنقدر کم است که محققان همه‌ی آن‌ها را با اسم خاص خودشان می‌شناسند. اطلاعات در مورد این گونه به طور عجیبی محدود و کم است. هرچقدر که موجودی بیشتر در اعماق آب فرو می‌رود، اطلاعات ما نیز کمتر می‌شود.

گاونا و استرنز می‌گویند مشاهده‌ی یک مورد برای پایان‌دادن به معما کافی نیست و باید مطالعات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که آیا مشاهده‌ی نوزاد این گونه در سواحل امری معمول است یا خیر. اگر کشف شود که آب‌های ساحلی برای چرخه‌ی زندگی کوسه‌های سفید بزرگ دارای اهمیت است، سیاستمداران باید برای محافظت از این مناطق و تضمین ایمنی گونه‌ی کوسه‌های سفید بزرگ که در فهرست اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت به عنوان «آسیب‌پذیر» دسته‌بندی شده است، قدم‌هایی را بردارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات