دانشمندان، کنفرانس تغییر اقلیم دبی را بیهوده می‌دانند

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳ دبی
دانشمندان هشدار می‌دهند که سیاستمداران جهان در کنفرانس دبی در ادامه روند سابق، فقط به دنبال فرصت‌های تجاری و راه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد هستند.
تبلیغات

در دو هفته‌ی گذشته، امارات متحده عربی میزبان تازه‌ترین کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP28) بود. در این کنفرانس، سیاستمداران سرتاسر جهان و برخی از سایر چهره‌های برجسته در دبی گردهم جمع شدند تا بر سر وضعیت اقلیمی سیاره بحث و تبادل نظر کنند.

اما اکنون دانشمندان و متخصصان محیط‌زیست، صدایشان را در اعتراض به کنفرانس بلند کرده‌اند. دانشمندان و حافظان محیط‌زیست می‌گویند «راه‌حل‌های» ارائه‌شده در کنفرانس تغییر اقلیم دبی در بهترین حالت فقط «عوامل حواس‌پرتی» و در بدترین حالت «وحشتناک» است.

در یک تضاد منافع گسترده، ریاست کنفرانس دبی به‌عهده‌ی سلطان احمد الجابر بود که شرکت ملی نفت امارات متحده عربی را مدیریت می‌کند. الجابر هفته‌ی گذشته علناً نسبت‌به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی ابراز بدبینی کرد و با بیان اینکه «هیچ دانشی» از حذف سوخت‌های فسیلی پشتیبانی نمی‌کند، جنجال‌برانگیز شد.

سخنان الجابر قطعاً نادرست است؛ با توجه به اینکه بیشتر دانشمندان (بدون درنظر‌گرفتن دبیر کل سازمان ملل) معتقدند که از‌بین‌بردن آلودگی سوخت‌های فسیلی مطلقاً بزرگ‌ترین و مهم‌ترین راه برای معکوس‌کردن موج افزایشی بدترین تغییرات اقلیمی است.

البته شایان ذکر است که شرکت‌های نفتی، هم در خاورمیانه و هم در ایالات متحده، سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی فناوری‌های حذف کربن انجام داده‌اند. این فناوری‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی امیدوارکننده هستند، اما بسیاری از متخصصان آن‌ها را راه‌حل فراگیر نمی‌دانند.

پیر فریدلینگشتاین، محقق اقلیمی، به گاردین گفت: «بسیار ترسناک است که رهبران جهانی با دنبال‌کردن این راه‌حل‌ها و فناوری‌ها به دنبال یافتن فرصت‌های تجاری، راه‌های جدید برای کسب درآمد و تداوم روند گذشته هستند.»

عملکرد ضعیف راه‌حل‌های ارائه‌شده در کنفرانس، باعث انتشار ۸۶ میلیارد تن کربن اضافی در جَو می‌شود

فریدلینگشتاین در دانشگاه اکستر انگلستان پروژه‌ای به نام «بودجه‌ی کربن جهانی» را هدایت می‌کند. یکی از اهداف این برنامه، بررسی کارآیی پروژه‌های گران‌قیمت جذب و حذف کربن است که توسط رهبران قدرتمند نفتی و سرمایه‌گذاران فناوری‌ها در کنفرانس تغییر اقلیم تبلیغ می‌شود. تاکنون نتایج او اصلاً امیدوارکننده نبوده است؛ کربن حذف‌شده توسط این فناوری‌ها بیش‌از یک میلیون برابر کمتر از کربنی است که در‌حال حاضر منتشر می‌شود.

فریدلینگشتاین می‌گوید حجم حذف کربن افزایش خواهد یافت و اگر در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده صدبرابر بشود، قطعا عالی خوهد بود، اما این رقم یک میلیون برابر نخواهد شد. هیچ جایگزینی برای کاهش گسترده‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد. این فناوری‌ها به عنوان راهی برای تظاهر به اینکه با مدیریت کربن سروکار داریم، مطرح می‌شوند، اما فقط عامل حواس‌پرتی هستند.

به‌گزارش سازمان غیردولتی آلمانی کلایمت آنالتیکس، محققان هشدار داده‌اند که عملکرد ضعیف این فناوری‌ها پس‌از سرمایه‌گذاری، باعث انتشار ۸۶ میلیارد تن کربن اضافی در جَو می‌شود. همچنین، مطالعه‌ی جداگانه‌ای در آکسفورد نشان می‌دهد که ساخت این فناوری‌ها در مقیاس بالا، سالی یک تریلیون دلار هزینه دارد.

بیشتر بخوانید

هرچند راهکار رهبران جهانی قدم کارسازی در راستای حل اساسی معضل اقلیمی محسوب نمی‌شود، استیو اسمیت، مدیر اجرایی ابتکار صفر خالص آکسفورد می‌گوید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارای اهمیت بسیاری است و باید در اولویت باشد. او می‌افزاید: «فضای زیادی برای هر دوی این‌ها وجود ندارد. خلق فناوری راه‌حل نادرستی نیست؛ در واقع هیچ راه‌حلی وجود ندارد.»

از آنجا که نام‌های بزرگ فهرست شرکت‌کنندگان کنفرانس ازجمله بیل گیتس و جان کری (نماینده‌ی اقلیمی ایالات متحده) بدون هیچ تعهدی به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، همچنان به پیروی از راه‌حل‌های گران‌قیمت ادامه می‌دهند، تغییرات اقلیمی روز‌به‌روز بدتر خواهد شد؛ مگر آنکه جامعه‌ی جهانی عملاً جدایی از سوخت‌های فسیلی را آغاز کند؛ سوخت‌هایی که در سال‌های اخیر بیش‌از هر زمان دیگری تولید شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات