دانشمندان تکذیب کردند: علت فرونشست نیویورک وزن آسمان‌خراش‌های این شهر نیست

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آسمان‌خراش‌های نیویورک سیتی
اوایل امسال مطالعه‌ای نشان داد که نیویورک دراثر سنگینی آسمان‌خراش‌هایش درحال غرق‌شدن است؛ اما ناسا علت فرونشست این شهر را چیز دیگری می‌داند.
تبلیغات

تنها چند روز پیش از آنکه شهر نیویورک سیلی بی‌سابقه را تجربه کند، ناسا و دانشگاه راتگرز بی‌سروصدا گزارشی را منتشر کردند که ظاهرا در پاسخ به مطالعه‌ای در چند ماه پیش تهیه شده است. آن پژوهش نشان داده بود که نیویورک زیر وزن سنگین آسمان‌خراش‌های غول‌پیکر و مرتفعش در حال غرق شدن است.

دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های سنجش از دور هفت سال گذشته که مساحت حدود ۵۰۰ کیلومتر مربعی هر پنج منطقه‌ی نیویورک را تحت پوشش قرار می‌دهند، به اخبار خوب و بد و اطلاعاتی عجیب و دور از انتظار دست یافتند.

خبر خوب این است که برخلاف مطالعه‌ی قبلی که اوایل امسال در مجله‌ی آینده زمین منتشر شد، نیویورک قرار نیست زیر سنگینی آسمان‌خراش‌هایش غرق شود. اما خبر بد این است که نیویورک سالیانه به طور متوسط حدود ۱٫۵ میلیمتر نشست می‌کند. این رقم تقریباً به اندازه‌ی میزان رشد ناخن پا در یک ماه است. دانشمندان می‌گویند علت فرونشست نیویورک پدیده‌های طبیعی جغرافیایی و دخالت انسان است.

خبر عجیب هم این است که برخی از مناطق نیویورک به جای فرونشست، در حال بالا آمدن است و دانشمندان علت دقیقش را نمی‌دانند.

ناسا می‌گوید نیویورک روی یخسارهای باستانی عصر یخبندان قرار گرفته است

یکی از سخنگویان ناسا درباره‌ی مطالعه‌ جدید که به‌تازگی در نشریه ساینس ادونسز منتشر شده است، می‌گوید به نظر می‌رسد بیشتر بخش‌های نیویورک در حال فرونشست است، زیرا این مناطق روی یخسارهای باستانی عصر یخبندان قرار گرفته‌اند که ده‌ها هزار سال پیش ذوب شدند.

محققان توضیح دادند که قبلاً بخش بزرگی از ایالت‌های نیوانگلند کنونی آمریکا از یخ پوشیده شده بود و دیواره‌ای دو کیلومتری از جنس یخ تمام شهر آلبانی فعلی در ایالت نیویورک را در بر می‌گرفت. اکنون با وجود از بین رفتن وزن سنگین یخ همچنان برخی از ارتفاعات در حال تغییر هستند؛ زیرا منطقه دوباره در حال بازتنظیم‌شدن است.

به‌نقل‌از بیانیه‌ی ناسا، از آن زمان تاکنون گوشته‌ی زمین که تقریباً شبیه به یک تشک خمیده است، به آرامی بازتنظیم می‌شود. به همین دلیل شهر نیویورک که درست خارج از لبه‌ی یخسار قرار دارد، اکنون در حال فرونشست است.

مطالعه اشاره می‌کند که برخی از «نقاط حساس مجزا» با سرعت حدود سه تا پنج میلیمتر در سال سریع‌تر نشست می‌کند؛ اما فرونشست این مناطق نیز به دلیل قرارگیری در بالای محل‌های دفن زباله است. این مناطق حساس عبارتند از فرودگاه لاگواردیا و ورزشگاه آرتور اش فلاشینگ در محله کوئینز، که میزبان مسابقات تنیس آزاد آمریکا است.

همچنین محققان با بررسی داده‌های سنجش از دور بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ دریافتند که برخی از «نقاط حساس» مانند محله کوئینز وودساید و محل دفن زباله‌های خطرناک نیوتاون‌کریک در شرق ویلیامزبورگ بروکلین، در حال تجربه‌ی فرآیندی هستند که به عنوان بلند شدگی یا «برکنِش» شناخته می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، در این پدیده زمین شروع به بالا رفتن می‌کند.

زمین در نیویورک مانند جزرومد و امواج آب، هم در حال بلند شدن و هم در حال فرونشست است. اما بر اساس نتایج مطالعه‌ی اخیر، حداقل می‌دانیم که سنگینی وزن آسمان‌خراش‌های نمادین نیویورک مقصر این پدیده نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات