۱۵ نقطه روی زمین که به سیاره‌های بیگانه شباهت دارند

جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مناطق عجیب روی زمین
مناطق عجیبی روی سیاره ما وجود دارند که به دلیل چشم‌اندازهای عجیب یا ویژگی‌های منحصر‌به فرد به سیاره‌های بیگانه یا داستان‌های علمی‌تخیلی شباهت دارند.
تبلیغات

با اینکه اغلب اوقات برای جستجوی مناطق شگفت‌انگیز و عجیب به سیاره‌ها، قمرها و ستاره‌های دیگر نگاه می‌کنیم، زمین به‌تنهایی خانه‌ی چشم‌اندازهای متنوع و وسیعی است که برخی از آن‌ها به داستان‌های علمی تخیلی شباهت دارند. وب‌سایت لایوساینس ۱۵ نمونه از این مناطق را معرفی کرده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. آب‌فشان فلای در نوادا

آب‌فشان فلای در نوادا
آب‌فشان فلای در نوادا

آبفشانی زمین‌گرمایی ساخت انسان کاملا به صورت تصادفی ایجاد شد. این آب فشان پس از چند مرتبه حفاری از میان رسوب‌های معدنی به وجود آمد. این رسوب‌ها همراه با جلبک‌های گرماگرا، رنگ‌های سبز و قرمز زیبایی را به وجود می‌آورند.

۲. چشمه‌ آب گرم گرند پریسماتیک

یلواستون
چشمه‌ آب‌ گرم گرند پریسماتیک، آب‌فشان میدوی، یلواستون

بزرگ‌ترین چشمه آب گرم یلواستون دارای قطر ۶۰ تا ۹۰ متر و عمق ۳۶ متر است. الگوی رنگین‌کمانی جذاب این چشمه بر اثر جلبک‌های گرماگرا و باکتری‌ها در یک طیف حرارتی مشخص به وجود آمده است؛ به‌طوری‌که داغ‌ترین و بی‌حاصل‌ترین بخش آب به رنگی آبی در مرکزی‌ترین بخش چشمه قرار دارد.

۳. کوهستان رنگین‌کمانی، پرو

کوهستان رنگین‌کمانی پرو
کوهستان رنگین‌کمانی در منطقه‌ی کاسکوی پرو

کوهستان هفت‌رنگ یا رنگین‌کمانی که با عنوان وینیکونکا (Vinicunca) هم شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ پس از ذوب رایج برف‌های روی آن کشف شد. نوارهای رنگی این کوهستان به رنگ‌های سرخ، سبز نعنایی و بنفش کمرنگ دیده می‌شوند. این رنگ‌ها حاصل ترکیب مواد معدنی کوهستان و هوازدگی به‌مرور زمان هستند.

۴. گودرفتگی داناکیل، اتیوپی

گودرفتگی داناکیل
چشمه‌های آب گرم در گودرفتگی داناکیل

گودرفتگی داناکیل، حاصل واگرایی سه صفحه‌ی تکتونیکی زیر سطح اتیوپی شمالی است. چشمه‌های سولفوری، آتشفشان‌ها، آب‌فشان‌ها، دریاچه‌ها و چاله‌های آب، بیابانی را پوشانده‌اند که دمای آن می‌تواند به بیش از ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

۵. دریاچه‌ هیلیر، استرالیا

دریاچه هیلیر استرالیا
دریاچه‌ی هیلیر در استرالیا

دریاچه‌ی هیلیر در استرالیا به رنگ صورتی باربی، رنگ زیبای خود را از جلبک‌ها، هالوباکتری (باکتری نمک‌دوست) و میکروب‌ها می‌گیرد. شوری این دریاچه‌ هم‌ارز با دریای مرده (بحر‌المیت) در غرب اردن است.

۶. غارهای کریستالی، نایکا، مکزیک

غارهای کریستالی
غارهای کریستالی در نایکا، مکزیک

ستون‌های بلوری عظیم از سنگ گچ، غار گرم و مرطوب بلوری را پوشانده‌اند. قدمت بلورهای این غار به صدها هزار سال می‌رسد و به صورت پیوسته هم رشد می‌کنند.

۷. ایستگاه تحقیقاتی قطبی پرنسس الیزابت، قطب جنوب

ایستگاه پرنسس الیزابت
ایستگاه تحقیقاتی قطبی پرنسس الیزابت، قطب جنوب

ایستگاه پرنسس الیزابت در قطب جنوب، اولین ایستگاه پژوهشی قطبی با نشر صفر است. این مرکز فناوری‌های ساخت و ساز انفعالی، انرژی تجدید‌پذیر خورشیدی و بادی و تأسیسات بازیافت آب را یکپارچه می‌کند و هدف آن حداکثرسازی بازدهی انرژی است.

۸. زیستگاه ۶۷، مونترآل، کانادا

زیستگاه ۶۷
ساختمان‌های زیستگاه ۶۷ در جزیره‌ی سن هلن در مونترآل کانادا

در سال ۱۹۶۷، معماری به نام موشه سافدای با هدف نوسازی ساختمان‌ آپارتمانی، زیستگاه ۶۷ را در شبه‌جزیره‌ی مصنوعی Cite du Havre در مونترآل کانادا بنا کرد. هدف ساختار ماژولی این سازه، نوسازی فضای شهری بود که در نوع خود منحصر‌به فرد است.

۹. پروژه‌ عدن، کورنوال، انگلستان

پروژه عدن
بیوم‌های پروژه عدن در کورنوال، انگلستان، بریتانیا

پروژه عدن، مرکز پایدار گلخانه‌ای و باغی آزمایشی با هدف تمرکز بر سازگاری با محیط و برابری اجتماعی است. این سازه در کورنوال انگلستان قرار دارد.

۱۰. آبشار زیر آب، جزیره‌ موری

آبشار زیر آب
جزیره‌ موری همراه با کوه معروف لی مورن برابانت

جزیره موری، در شرق ماداگاسکار در اقیانوس هند، خانه‌ی آبشاری زیر آبی است. آبشار یادشده در واقع توهمی بصری است که بر اثر افت شدید فلات قاره‌ای این گونه به نظر می‌رسد.

۱۱. باغ‌های کنار خلیج، سنگاپور

باغ‌های کنار خلیج
باغ‌های کنار خلیج، سنگاپور

باغ‌های کنار خلیج در سنگاپور نمونه‌ی برجسته‌ای از هنر باغبانی و باغداری هستند. این باغ‌ها که در اکتبر ۲۰۱۱ برای بازدید عموم افتتاح شدند، بر اساس فرهنگ باغداری بین‌المللی و پایدار با هدف نمایش شهری درون باغ ساخته شدند.

۱۲. سالاردو ییونی، بولیوی

سالار دو ییونی
سالاردو ییونی در بولیوی

چشم‌انداز ترسناک و در عین حال زیبای سالاردو ییونی در بولیوی، مرکز برداشت نمک و لیتیوم و همچنین مقصد توریستی جذابی به شمار می‌رود.

۱۳. سقطرا، یمن (درخت‌های خون اژدها)

سقطرا، یمن
درخت‌های خون اژدها، سقطرا، یمن

درخت عجیب خون اژدها با سایه‌بانی رگه‌مانند، تنها درخت بومی جزیره‌ی دورافتاده‌ی سقطرا است که در فاصله‌ی ۳۲۱ کیلومتری از یمن قرار دارد.

۱۴. صخره موج، کویات بوت، آریزونا

صخره موج آریزونا
موج، کویات بوت، آریزونا

صخره‌ی ماسه‌سنگی نواری معروف به موج، بخشی از منطقه‌ی کویات بوتز در مرز آریزونا و یوتا در ایالات متحده است.

۱۵. خزانه جهانی بذر سوالبارد، نروژ

خزانه بذر سوالبارد
گذرگاهی به خزانه‌ی جهانی بذر سوالبارد در نروژ

خزانه‌ی جهانی بذر سوالبارد، سیاست‌گذاری بیمه‌ای برای تأمین غذای مردم جهان به شمار می‌رود. این خزانه از ظرفیت ذخیره‌سازی نزدیک به ۴٫۵ میلیون گونه‌ی محصول و ۲٫۵ میلیارد بذر برخوردار است. هدف ساخت این خزانه، استفاده از منابع غذایی در صورت وقوع شرایط آخرالزمانی بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات