هشدار دانشمندان: تغییرات اقلیمی جان یک میلیارد نفر را خواهد گرفت

جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آتش سوزی
مطالعه مروری جدیدی نشان می‌دهد در طول قرن آینده یک میلیارد نفر براثر فجایع اقلیمی جان خود را از دست خواهند داد.
تبلیغات

مرور تازه‌ای از ۱۸۰ مقاله در ارتباط با میزان مرگ‌و‌میر ناشی از تغییرات اقلیمی نتایج نگران‌کننده‌ای حاصل کرده است. تخمین‌های محافظه‌کارانه حاکی از آن هستند که در طول قرن آینده یک میلیارد نفر و شاید بیشتر ممکن است براثر فجایع اقلیمی جان خود را از دست بدهند.

همچون بیشتر پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی جدید نیز مبتنی‌بر چندین فرض است. به‌نوشته‌ی‌ ساینس‌آلرت، یکی از این فرضیات، قانونی معروف به «قانون هزار تن» است. طبق این چارچوب، هر هزار تن کربنی که بشر می‌سوزاند، به‌طور غیرمستقیم موجب مرگ یک نفر در آینده می‌شود.

اگر دمای جهان به ۲ درجه بالاتر از میانگین دمای پیش از صنعتی‌شدن برسد (که طبق پیش‌بینی‌ها در دهه‌های آینده پیش خواهد آمد)، افراد بسیاری جان خود را از دست خواهند داد. به ازای هر ۰٫۱ درجه سانتی‌گراد گرمایشی که از این پس رخ می‌دهد، جهان ممکن است متحمل ۱۰۰ میلیون مرگ شود.

طبق «قانون هزار تن» هر هزار تن کربنی که بشر می‌سوزاند، به‌طور غیرمستقیم موجب مرگ یک نفر در آینده می‌شود

محاسبه نرخ مرگ‌ومیر انسان‌ها براثر تغییرات اقلیمی حتی در عصر حاضر دشوار است. به گزارش سازمان ملل، هر سال عوامل محیطی جان حدود ۱۳ میلیون نفر را می‌گیرند و هنوز مشخص نیست چه تعدادی از این مرگ‌و‌میرها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تغییرات اقلیمی مربوط می‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند دمای غیرطبیعی به تنهایی می‌تواند سالانه جان پنج میلیون نفر را بگیرد. تخمین‌های دیگر پایین‌تر است.

تأثیرات جهانی تغییرات اقلیمی فراوان است و به همین دلیل برآورد تأثیر آن‌ها دشوار است. عدم ثمردهی محصولات کشاورزی، سیل، آتش‌سوزی، گرما و سرمای شدید و افزایش سطح آب دریا همگی می‌توانند به روش‌های پیچیده‌ای زندگی انسان‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند.

پیش‌بینی تلفات آینده ناشی از فجایع اقلیمی دقیق نخواهد بود، اما به باور پژوهشگران ارزش ارزیابی را دارد. اندازه‌گیری انتشارات گازهای گلخانه‌ای برحسب جان انسان‌ها موجب می‌شود مردم بهتر بتوانند وضعیت را درک کنند و همچنین عواقب اقدام نکردن در راستای مهار تغییرات اقلیمی را برجسته می‌کند.

مسئله گرمایش جهانی برای یک میلیارد نفر موضوع مرگ و زندگی است. پژوهشگران برای تأیید بر این موضوع قانون هزار تن را درمورد معدن زغال سنگ کارمایکل در استرالیا به کار بردند که قرار است به بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ استرالیا تبدیل شود.

به‌گفته‌ی نویسندگان، اگر کل ذخایر معدن سوزانده شود، می‌تواند موجب مرگ زودهنگام حدود ۳ میلیون نفر در آینده شود. بیشتر کسانی که جان خود را از دست خواهند داد، هم‌اکنون به‌عنوان کودک در جهان جنوب زندگی می‌کنند. سوزاندن زغال‌های معدن زغال‌سنگ کارمایکل موجب افزایش احتمال مرگ آن‌ها خواهد شد.

قانون هزار تن حلقه‌های بازخورد احتمالی آب‌وهوا را درنظر نمی‌گیرد. این بازخوردها می‌توانند پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از انتشار کربن را بدتر و سریع‌تر کنند. پژوهشگران می‌گویند برآوردهای آن‌ها محافظه‌کارانه بوده است و تحت سناریوهای بدتر احتمال مرگ‌ومیر گسترده‌تری وجود دارد.

این مطالعه مروری در مجله‌ی Energies منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات