بزرگترین عنکبوت جهان کدام است؟

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
عنکبوت پرنده‌خوار جالوت روی دست انسان
از عنکبوت‌هایی به اندازه بشقاب غذا گرفته تا عنکبوت‌هایی با دندان‌های نیش ۲٫۵ سانتی‌متری، با بزرگترین عنکبوت‌های دنیا آشنا شوید.
تبلیغات

در طول تاریخ بشر، افسانه‌هایی از عنکبوت‌های غول‌پیکر فراوان است: از آراخنه، شخصیت نیمه‌زن و نیمه‌عنکبوت در اساطیر یونان گرفته تا عنکبوت افسانه‌ای J'ba Fofi (عنکبوتی به اندازه میمون که بنا به روایت‌های قدیمی در جنگل‌های بارانی کنگو مشاهده شده است) و شلوب، عنکبوت ددمنش داستان ارباب حلقه‌ها. اما آیا عنکبوت‌های واقعی وجود دارند که الهام‌بخش این داستان‌ها و افسانه‌ها بوده باشند؟ بزرگ‌ترین عنکبوت دنیا کدام است؟

درحالی‌که هیچ‌کدام از عنکبوت‌های واقعی به بزرگی عنکبوت‌های خیالی نیستند، در دنیای واقعی عنکبوت‌های بزرگ مختلفی وجود دارند. عنکبوت‌های غول‌پیکر هانتسمن را درنظر بگیرید که از نظر طول پا بزرگ‌ترین عنکبوت‌های دنیا هستند. این عنکبوتیان با عرض ۳۰ سانتی‌متر می‌توانند به اندازه بشقاب غذا باشند.

گونه دیگری از عنکبوت وجود دارد که چنان بزرگ است که اندازه آن می‌تواند به اندازه یک توله سگ برسد. ری هیل عنکبوت‌شناس در گفتگو با لایوساینس می‌گوید: «بزرگترین گونه تارانتولا عنکبوت پرنده‌خوار جالوت (Theraphosa blondi) است.»

عنکبوت پرنده‌خوار جالوت چه‌قدر بزرگ است؟

بیشتر عنکبوت‌ها را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم کرد: تارتنک‌ریختان(یا عنکبوت‌های واقعی که شامل ۹۰ درصد از عنکبوت‌های روی زمین می‌شود) و رتیل‌ریختان.

تارانتولاها از گروه رتیل‌ریختان هستند. این گروه نسبت‌به عنکبوت‌های واقعی بدوی‌تر درنظر گرفته می‌شوند. این بدان معنا است که در طول زمان کمتر تکامل پیدا کرده‌اند و برخی از ویژگی‌هایی را که عنکبوت‌های واقعی از دست داده‌اند(مانند نیش‌های رو به پایین و اندازه بزرگ بدن) را حفظ کرده‌اند.

تارانتولاها شامل بزرگ‌ترین عنکبوت‌های روی زمین می‌شوند. عنکبوت بابون هرکول (Hysterocrates hercules) که طول پاهای آن‌ به حدود ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و رتیل آذینی صورتی (Poecilotheria rajaei) که قطر آن می‌تواند به ۲۰ سانتی‌متر برسد و بومی سریلانکا است، از عنکبوت‌های بزرگ هستند. اما از این عنکبوت‌ها بزرگ‌تر، عنکبوت پرنده‌خوار برزیلی (Lasiodora parahybana) است که طول پاهای آن به ۲۸ سانتی‌متر می‌رسد.

از نظر وزن، عنکبوت پرنده‌خوار جالوت بزرگ‌ترین عنکبوت جهان است

هیچ‌ عنکبوتی از عنکبوت پرنده‌خوار جالوت که در جنگل‌های بارانی شمال آمریکای جنوبی زندگی می‌کند، بزرگ‌تر نیست.

درحالی‌که عنکبوت‌های جالوت نسبت‌به عنکبوت‌های هانتسمن پاهای کوتاه‌تری دارند، خصوصیت متمایز آن‌ها وزن بالایی است که دارند. آن‌ها با وزنی در حدود ۱۷۵ گرم و بدنی به اندازه ۱۳ سانتی‌متر، دو برابر عنکبوت پرنده‌خوار برزیلی هستند و ازنظر وزنی بزرگ‌ترین عنکبوت‌های جهان هستند.

در سال ۲۰۱۴، حشره‌شناسی در جنگل‌های گویان قدم می‌زد که با پرنده‌خوار جالوتی برخورد کرد که آن قدر بزرگ بود که صدای خش‌خش حرکتش زیر درختان شنیده می‌شد. این عنکبوت به اندازه توله سگ کوچکی بود.

عنکبوت پرنده‌خوار جالوت
عنکبوت پرنده‌خوار جالوت یک پستاندار را شکار کرده است

غذای عنکبوت پرنده خوار جالوت چیست؟

درحالی‌که نام عنبکوت پرنده‌خوار جالوت حاکی از آن است که او پرنده می‌خورد، غذای او پرنده نیست.

تئوری‌هایی مختلفی دراین‌باره پیشنهاد شده است که نام عنکبوت پرنده‌خوار از کجا آمده است. عده‌ای بر این باورند که این نام از حکاکی مربوط به قرن ۱۹ منشأ گرفته است که عنکبوت‌های مذکور را درحال خوردن پرنده‌ها نشان می‌داد. این درحالی است که به‌گفته‌ی هیل، نام عنکبوت پرنده‌خوار از گزارش‌های کاوشگران آمریکای جنوبی در قرن ۱۶ می‌آید که جوجه‌هایی را دیده بودند که درون لانه ابریشمی این عنکبوت‌ها افتاده بودند و نتیجه‌گیری کردند عنکبوت یادشده پرنده‌ها را می‌خورد. عنکبوت جالوت روی زمین لانه می‌سازد.

مارها، زنبورهای بی‌عسل و انسان‌ها عنکبوت‌های جالوت پرنده خوار را شکار می‌کنند

درحالی‌که عنکبوت‌های جالوت شبگرد ممکن است به پرندگان آسیب‌پذیر و گاهی اوقات موش‌ها حمله کنند، بخش اعظم رژیم غذایی آن‌ها را جیرجیرک‌ها، مارمولک‌ها و قورباغه‌ها تشکیل می‌دهند. این عنکبوت‌ها تقریبا نابینا هستند،‌ بنابراین از موهای خیلی ظریف روی پاها و شکم خود استفاده می‌کنند تا لرزش‌های خفیفی را احساس کنند که آن‌ها را به سمت طعمه هدایت می‌کند.

عنکبوت‌های پرنده‌خوار جالوت با نیش ۲٫۵ سانتی‌متری خود به طعمه حمله می‌کنند و مقدار کشنده‌ای از سم عصبی را به او تزریق می‌کنند. آن‌ها همچنین شیره‌های گوارشی را وارد بدن طعمه می‌کنند که بافت‌های او را به مایع تبدیل می‌کند تا عنکبوت بتواند آن را سر بکشد.

عنکبوت پرنده‌خوار جالوت شکارچیان خاص خود را دارد و مارها، زنبورهای بی‌عسل و انسان آن‌ها را شکار می‌کنند. گزارش شده است که وقتی این عنکبوت‌ها در برگ‌های موز برشته می‌شوند، طعمی مانند میگو دارند.

بیشتر بخوانید

آیا عنکبوت پرنده خوار جالوت برای انسان خطرناک است؟

احتمال اینکه پرنده‌خوار جالوت از انسان فرار کند، بیشتر از آن است که به انسان حمله کند. درحالی‌که نیش خوردن از آن‌ها تجربه جالبی نیست و ازنظر درد، نیش آنها شبیه نیش زنبور است، زهر آن‌ها آن‌قدر قوی نیست که به انسان آسیب بزند یا موجب مرگ شود.

عنکبوت پرنده‌خوار جالوت ماده می‌تواند تا ۲۵ سال عمر کند

عنکبوت‌های جالوت سلاحی مخفی برای دور کردن توجه ناخواسته از خود دارند: آن‌ها با مالیدن پاهای عقب به شکمشان موهای قلاب‌مانندی را در هوا منتشر می‌کنند که می‌توانند در پوست و چشم قربانی گیر کند و موجب سوزش شود تا او بتواند فرار کند.

عنکبوت‌های پرنده‌خوار جالوت قبل از آزاد کردن موهای قلاب‌مانند خود هشدار می‌دهند: آن‌ها پاهای جلویی خود را به هم می‌مالند و صدای هیس‌مانند بلندی را تولید می‌کنند که به حیوانات ناخوانده هشدار می‌دهد دور شوند.‌ صدا از فاصله‌ی ۴٫۶ متری شنیده می‌شود.

نکته جالب دیگر درمورد عنکبوت‌های پرنده‌خوار جالوت این است که عمر بسیار طولانی دارند. پرنده‌خوار جالوت ماده می‌تواند تا ۲۵ سال عمر کند. بنابراین، در کنار سایر ویژگی‌های شگفت‌آور عنکبوت‌های پرنده‌خوار جالوت، شاید طول عمر بسیار طولانی آن‌ها دلیل دیگری باشد تا بیشتر از اینکه از آن‌ها بترسیم، آن‌ها را تحسین کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات