جنگل‌ها درحال ازدست‌دادن توانایی خود برای نگهداری کربن هستند

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جنگل‌های آمریکا
گزارش جدید وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد که ممکن است تا سال ۲۰۷۰، جنگل‌های ایالات متحده به یکی از منابع اصلی انتشار کربن در جهان تبدیل شوند.
تبلیغات

گزارش جدید وزارت کشاورزی آمریکا حاکی از این است که جنگل‌های ایالات متحده می‌توانند به‌جای کاهش گرمایش جهانی، آن را بدتر کنند؛ چراکه از یک طرف براثر بلایای طبیعی ازبین می‌روند و از طرف دیگر با افزایش سن، توانایی خود را برای جذب گازهای مؤثر در گرمایش زمین ازدست می‌دهند.

به‌نقل از ساینتیفیک امریکن، گزارش اخیر پیش‌بینی می‌کند که پس از سال ۲۰۲۵، توانایی جنگل‌ها برای جذب کربن کاهش می‌یابد و ممکن است سالانه تا ۱۰۰ میلیون تن کربن در هوا منتشر کنند؛ زیرا میزان انتشار کربن از درختان درحال‌ پوسیدن، بیشتر از مقدار کربنی است که توسط درختان سرسبز و جوان جذب می‌شود. براساس این گزارش، جنگل‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۷۰ به منبع قابل‌توجه انتشار کربن روی کره‌ی زمین تبدیل شوند.

در بخشی از این گزارش آمده است که درحال‌حاضر جنگل‌های ایالات متحده، سالانه ۱۱ درصد یا به‌عبارت بهتر ۱۵۰ میلیون تن از کربن منتشر‌شده در آمریکا را جذب می‌کنند. این مقدار کربن، معادل مجموع گازهای گلخانه‌ای منتشرشده توسط ۴۰ نیروگاه زغال‌سنگ است.

جنگل‌های آمریکا تا سال ۲۰۷۰ ممکن است به منبع انتشار کربن تبدیل شوند

به‌عقیده‌ی لین رایلی، مدیر ارشد علوم آب‌وهوا در بنیاد جنگل‌های آمریکا، ازبین‌رفتن جنگل‌ها ایالات متحده را ملزم می‌کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را با کاهش سرعت هرچه بیشتر به صفر خالص برساند. به‌گفته‌ی رایلی، جنگل‌ها یکی از بهترین‌ ابزارهای تحت اختیار آمریکا برای کربن‌زدایی هستند و درصورت ازبین‌رفتن آن‌ها، سهم ایالات متحده در انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش چشمگیری خواهد داشت.

گزارش اخیر وزارت کشاورزی آمریکا به ارزیابی و پیش‌بینی میزان منابع تجدید‌پذیر ارائه‌شده توسط جنگل‌ها و چشم‌انداز توسعه‌‌نیافته‌ی این کشور مانند زمین‌های کشاورزی، تالاب‌ها و عفزارها می‌پردازد. بخشی از روند ازبین‌رفتن جنگل‌ها و کاهش میزان جذب کربن، از بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی‌ها، گردبادها و طوفان نشئت می‌گیرد. فراوانی و قدرت این بلایا نیز همراه با تسریع روند گرمایش زمین درحال افزایش است.

توسعه مناطق جنگلی که براساس پیش‌بینی گزارش اخیر، تداوم خواهد یافت، همان تأثیر ناشی از مهاجرت فزاینده‌ی مردم به مناطق به‌ اصطلاح حائل شهری و حیات‌وحش را خواهد داشت. این اصطلاح به محدوده‌ای اطلاق می‌شود که در آن، محیط انسان‌ساخت و محیط طبیعی به‌یکدیگر می‌رسند.

یکی دیگر از عواملی که در کاهش جذب کربن توسط جنگل‌ها نقش دارد، پدیده‌ی پیری جنگل‌ها است. براساس گزارش، درختان مسن‌تر و بالغ‌تر یک گونه، نسبت به درختان جوان‌تر همان گونه کربن کمتری جذب می‌کنند. ازسوی دیگر، گزارش اخیر روی این نکته نیز تأکید می‌کند که جنگل‌های آمریکا به‌سرعت درحال پیرشدن هستند.

رایلی در توضیح کاهش جذب کربن توسط جنگل‌های پیر به این نکته اشاره می‌کند که جنگل‌ها به‌طور طبیعی نیز به‌مرور زمان به نقطه‌ی اشباع می‌رسند و دیگر قادر به جذب کربن از جو نیستند. به‌عقیده‌ی او، مدیریت تهاجمی‌تر جنگل‌ها و قطع بخش کوچکی از درختان مسن می‌تواند زمینه را برای جذب کربن بیشتر توسط درختان جوان فراهم آورد؛ البته رایلی روی این نکته هم تأکید می‌کند که قبل از انجام چنین کاری باید مطالعات کاملی درمورد هر جنگل انجام شود.

گزارش اخیر وزارت کشاورزی آمریکا، مجموعه‌ای از عوامل مانند سرعت گرمایش جهانی، رشد جمعیت و انتقال انرژی را در انجام ده‌ها پیش‌بینی در مورد اندازه‌ی جنگل، تغییر کاربری زمین، خطر آتش‌سوزی و توانایی جنگل‌ها برای جذب و ذخیره‌ی کربن درنظر گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات