شهر شناور دوگن؛ ایده بلندپروازانه ژاپنی‌ها برای آینده زندگی شهری

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
طرح اولیه شهر حلقه‌ای شکل و شناور دوگن
شرکتی ژاپنی به تازگی با هدف رسیدگی به چالش‌های تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و بالا آمدن سطح آب دریاها، طرح شهر پایدار شناور روی آب را ارائه داده است.
تبلیغات

تداوم افزایش سطح آب دریاها احتمالا بدین معنی است که بسیاری از ما باید در ۳۰ سال آینده مکان‌های دور از ساحل را برای زندگی درنظر بگیریم. برای رفع این معضل، استارتاپ معماری ژاپنی ان‌آرک (N-ARK) طرحی را ارائه داده که ممکن است آینده‌ی زندگی شهری باشد.

به‌گزارش Interesting Engineering، چشم‌انداز ژاپنی‌ها از شهر آینده، دوگن نام دارد. دوگن یک شهر مفهومی خودکفا و شناور روی اقیانوس است که راهکاری منحصربه‌فرد برای رفع چالش‌های شهرهای شلوغ و تغییرات اقلیمی ارائه می‌دهد.

دوگن به گونه‌ای طراحی شده است تا در زمان صلح به عنوان یک شهر شناور سلامت‌محور با اهداف درمانی و در صورت بروز بلایای طبیعی به عنوان یک شهر مستقل عمل کند. این شهر با قطر تقریباً ۱٫۵۸ کیلومتر و محیط تقریباً ۴ کیلومتر، بیشتر شهرک به حساب می‌آید تا کلان شهر، اما ماهیت طراحی ماژولار آن بدین معناست که می‌تواند به سرعت گسترش پیدا کند.

سطح مقطع اجزای حلقه در شهر شناور دوگن
سطح مقطع حلقه‌ی شهر شناور دوگن

براساس طرح ان‌آرک، شهر آینده‌ی آن‌ها که برای سکونت دائم تقریبا ۱۰ هزار نفر طراحی شده است، در زمان عادی کاملاً بر مراقبت‌های درمانی متمرکز خواهد بود. بااین‌حال، شهر در طول روز ممکن است پذیرای ۳۰ هزار نفر باشد. ساکنان دوگن می‌توانند به صورت روزانه با مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های منطقه‌ی زندگی از دستگاه‌های حلقه، نمونه‌گیری خون، تجزیه و تحلیل ژنوم و سیستم عامل شهری، خدمات پزشکی از راه دور دریافت کنند.

علاوه بر این، «با ترکیب داده‌های پزشکی و داده‌های ژنومی، ارزیابی دقیق‌تر وضعیت سلامت افراد و دریافت مراقبت‌های پزشکی پیشرفته، مانند شبیه‌سازی‌های کشف دارو و جراحی رباتیک از راه دور با پردازش اطلاعات در پایگاه داده‌ی زیر آب امکان‌پذیر است.»

منطقه مسکونی شهر دوگن
منطقه مسکونی شهر دوگن

شهر دوگن با تمرکز بر خودکفایی، امکاناتی برای کشاورزی شهری دارد که به ساکنان این امکان را می‌دهد تا مواد غذایی مورد نیاز خود را پرورش و وابستگی به منابع خارجی را کاهش دهند.

طراحی‌های شهری شامل تأسیسات تولید مواد غذایی، مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه، استادیوم‌ها، باغ‌های عمودی و پارک‌ها است. شهر شناور ژاپنی‌ها همچنین به گونه‌ای طراحی شده است تا انرژی مورد نیازش را به صورت ترکیبی از منابع تجدیدپذیر، از جمله پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تامین کند.

علاوه بر این، دوگن سیستم‌های مدیریت آب پیشرفته‌ای را در خود جای داده است که فاضلاب را تصفیه و بازیافت و از این طریق، تأمین انرژی پایدار را تضمین می‌کند.

در زمینه‌ی حمل و نقل، شهر دوگن دارای شبکه‌ای از وسایل نقلیه‌ی برقی و هواپیماهای بدون سرنشین خودران است که ازدحام جمعیت را به حداقل می‌رسانند و انتشار کربن را کاهش می‌دهند.

چیدمان شهر دارای یک زیرساخت کارآمد از جمله سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و شبکه‌های هوشمند برای بهینه‌سازی استفاده از منابع و آسان‌تر شدن ارتباطات است. به نقل از ان‌آرک، هدف این طرح ایجاد یک محیط شهری انعطاف‌پذیر و سازگار است. طراحی ماژولار، امکان گسترش و تنظیم محیط بر اساس نیازهای در حال تحول و رشد جمعیت را فراهم می‌کند.

برای پیشگیری و کاهش بلایا و تضمین ایمنی و رفاه ساکنان، شهر دوگن به فناوری پیشرفته‌ای مجهز است. خانه‌های مسکونی در مکانی دور از حلقه‌ی بیرونی، در یک خلیج داخلی قرار گرفته‌اند که به عنوان محیطی برای محافظت از ساکنان در برابر سونامی در نظر گرفته شده است. هرچند دوگن هنوز در مرحله‌ی مفهومی به‌سر می‌برد، چشم‌اندازی تأمل‌برانگیز برای آینده‌ی زندگی شهری ارائه می‌دهد.

ایده‌ی ساخت شهر شناور، رویکردی جایگزین برای سیستم شهری سنتی مبتنی بر خشکی ارائه می‌دهد و به چالش‌های فضای محدود، پایداری محیطی و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد. همان‌طور که تکامل در فناوری و نوآوری ادامه می‌یابد، پروژه‌هایی مانند شهر دوگن نیز مرزهای طراحی شهری را جابجا می‌کنند و الهام‌بخش مفهوم شهرهای آینده هستند.

به نقل از وب‌سایت ان‌آرک، این شرکت قصد دارد «کنسرسیوم اقیانوس جدید» را راه‌اندازی کند؛ یک سرمایه‌گذاری مشترک صنعتی، دانشگاهی و دولتی که صنایع، فناوری‌ها و مقررات را برای تحقق «اقیانوس» جدید ادغام می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات