رابطه‌ی چاقی و کرونا

بهترین ماسک برای سالم‌ماندن در هوای آلوده کدام است؟

آلودگی هوا رابطه تنگاتنگی با بیماری‌های مرگ‌بار دارد
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰مطالعه 3 دقیقه
در هوای آلوده‌ی تهران و برخی از شهرهای دیگر، استفاده از ماسک مناسب به معنی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرگ‌بار است. از چه ماسکی باید استفاده کنیم؟
تبلیغات

در روزهایی که آلودگی هوا کشور ما و به‌خصوص پایتخت را درنوردیده، شناسایی ماسک‌های مناسب اقدامی ضروری است. فهرست بیماری‌های مرتبط‌به آلودگی هوا بسیار طولا‌نی‌تر از آن است که فکرش را بکنید. افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری قلبی و عفونت‌های تنفسی تنها چند مورد از مضرات تنفس هوای آلوده هستند.

هر ماسکی توانایی مقاومت در برابر ذرات آلوده‌کننده‌ی هوا را ندارد. ماسک‌های N95 (که با نام FFP2 و KN95 هم شناخته می‌شوند) عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی حفاظت از شما در برابر آلودگی هوا و فیتلر کردن کوچک‌ترین ذرات دارند. این ماسک‌ها همانطور که از نام‌شان پیدا است تا ۹۵ درصد از ذرات هوابرد را فیلتر می‌کنند. تنفس از طریق ماسک‌های N95 کمی دشوار است، اما این ماسک‌ها تقریبا هیچ راهی برای نفوذ هوای آلوده باقی نمی‌گذارند و محکم به صورت می‌چسبند.

ماسک‌های N95 تا ۹۵ درصد از ذرات معلق هوا را فیلتر می‌کنند

سایر ماسک‌ها مثل ماسک‌های جراحی، باندانا و ماسک‌های پارچه‌ای اثرگذاری چندان زیادی ندارند. ذرات معلق در هوا بسیار کوچک‌اند و به‌راحتی می‌توانند از میان الیاف پارچه یا ماسک‌های جراحی عبور کنند. به‌علاوه، این ماسک‌ها به‌خوبی اطراف صورت را پوشش نمی‌دهند. این یعنی هر بار که تنفس می‌کنید، ذرات از شکاف بین ماسک و صورت شما (خصوصا در ناحیه‌ی بینی) عبور می‌کنند و وارد بدن می‌شوند.

یک مطالعه نشان می‌دهد ماسک‌های N95 و به میزان کمتر ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای، ممکن است احتمال بستری شدن در بیمارستان به علت تنفس دود را ۲۲ تا ۳۹ درصد کاهش دهند.

مرد پرستار با لباس آبی و ماسک مخصوص ویروس کرونا / کووید 19

بهترین ماسک برای آلودگی هوا چه ویژگی‌هایی دارد؟

به هنگام خرید ماسک مناسب، باید یک‌سری معیارها را در نظر بگیرید. برخی از ماسک‌ها توانایی زیادی برای جلوگیری از نفوذ ذرات معلق در هوا ندارند و استفاده از آن‌ها ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد. بر اساس نوشته‌ی نشریه‌ی AirCare، یک ماسک خوب افزون‌بر توانایی جلوگیری از ذرات معلق، باید به‌خوبی روی صورت بنشیند.

اولین معیار مهم، فیلتر ذرات است. به هنگام خرید ماسک، به ویژگی‌هایی که روی بسته‌بندی ذکر شده است دقت کنید تا بفهمید که آن ماسک تا چه حد از شما در برابر ذرات معلق‌ در هوا محافظت می‌کند.

ماسک‌هایی که با حرف N علامت‌گذاری می‌شوند مخصوص استانداردهای آمریکا هستند، ماسک‌های FFP مطابق‌با استانداردهای اروپا تولید شده‌اند و KN مختص‌به چین است. دررابطه‌با ماسک‌های دارای برچسب N، عددی که پس از این حرف می‌آید، سطح فیلتر ذرات معلق در هوا را اعلام می‌کند.

در شهرهای بسیار آلوده مثل تهران استفاده از ماسک N99 بهتر از N95 است

ماسک N95 (در اروپا FFP2 و در چین KN95) انتخابی کم‌نظیر است، اما اگر در شهرهای بسیار آلوده مثل تهران زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنیم سراغ ماسک‌هایی با توانایی فیتلر ۹۹ درصد از ذرات معلق هوا بروید (این ماسک‌ها با نام N99 یا FFP3 یا KN99 شناخته می‌شوند). به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این ماسک‌ها هم‌اکنون به‌طور گسترده در دسترس‌اند.

شماری از ماسک‌ها فیلتری اختصاصی دارند. ماسک‌های فیلتردار نه‌تنها راحتی بسیار بیشتری ارائه می‌دهند بلکه از طریق مهار نشت ذرات معلق در هوای محیط به داخل، میزان حفاظت از فرد را بالاتر می‌برند.

مورد سوم و بسیار مهم این است که ماسک باید به‌طور کامل روی صورت قرار بگیرد. ماسک‌های باکیفیت نه‌تنها بخش جلویی صورت را پوشش می‌دهند بلکه کناره‌ها را نیز به‌خوبی می‌پوشانند. در صورتی که ماسک شما ۹۹ درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر کند اما به‌خوبی روی صورت قرار نگیرد، به نتایج مدنظر دست پیدا نخواهید کرد.

اکثر ماسک‌های باکیفیت دارای بخشی فلزی هستند که در بالای بینی فرد قرار می‌گیرد. به هنگام استفاده از ماسک، آن بخش فلزی را به‌خوبی فشار دهید تا ناحیه‌ی بالایی ماسک هم‌شکل صورت شما شود و جلوی نفوذ ذرات هوا را به داخل بگیرد.

کدام ماسک را برای آلودگی هوا بخریم؟

ماسک‌های N95 یکی از بهترین، معمول‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین ماسک‌های دنیا برای مقابله‌ با آلودگی هوا هستند. فراموش نکنید که برای افزایش اثرگذاری، باید این ماسک‌ها به دقت روی صورت قرار بگیرند و کنار‌ه‌ها را پوشش دهند.

ماسک برای حفاظت از آلودگی در محیط‌های روباز بسیار کاربردی است، اما ما بخش قابل توجهی از زندگی‌مان را در خانه و محیط‌های سربسته سپری می‌کنیم. آلودگی هوا حتی در داخل خانه نیز وجود دارد و در بلندمدت اثر منفی قابل توجهی روی بدن انسان می‌گذارد. از آن‌جایی که استفاده از ماسک در خانه آزاردهنده است، توصیه می‌کنیم دستگاه تصفیه‌ی هوا تهیه کنید. آموزش انتخاب بهترین دستگاه تصفیه‌ی هوا را می‌توانید در زومیت بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات