لاک‌پشت گالاپاگوسی که تصور می‌شد یک قرن پیش منقرض شده است، زنده پیدا شد

پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
یک لاک‌پشت ماده‌ی تنها از گونه لاک‌پشت زمینی جزیره فرناندینا که برای یک قرن تصور می‌شد منقرض شده، در جزایر گالاپاگوس مشاهده شده است.
تبلیغات

یک گونه غول‌پیکر از لاک‌پشت‌ها که تصور می‌شد کاملاً منقرض شده‌اند، در جزیره فرناندینای گالاپاگوس مشاهده شده‌اند. این یافته نخستین گزارش از شناسایی یک لاک‌پشت جزیره فرناندینا (Chelonoidis phantasticus) توسط دانشمندان در بیش از یک قرن اخیر است.

زیست‌شناسان این لاک‌پشت را که «فِرناندا» نام‌گذاری شده، در سال ۲۰۱۹ در غربی‌ترین جزیره از این مجمع‌الجزایر پیدا کردند. او دومین لاک‌پشتی است که تاکنون در این جزیره مشاهده شده است. پیش از او، لاک‌پشتی نر در سال ۱۹۰۶ دیده شده بود.

فرناندا ممکن است توسط انسان‌ها یا طوفان از جزیره‌ای نزدیک، به این جزیره آورده شده باشد. ازآنجاکه جزایر مجاور میزبان گونه‌های دیگری از لاک‌پشت‌های غول‌پیکر هستند، پژوهشگران نمی‌دانستند که او از کدام گونه است. فرناندا فاقد لاک زینی‌شکل شاخص لاک‌پشت‌های نر صد ساله‌ی این گونه‌ها است.

برای تعیین گونه این لاک‌پشت، استفان گورن و همکارانش در دانشگاه پرینستون، DNA او را با سایر لاک‌پشت‌های گالاپاگوس مقایسه کردند. با استفاده از نمونه خون فرناندا و نمونه استخوان لاک‌پشت نر ۱۹۰۶ که اکنون در موزه نگه‌داری می‌شود، پژوهشگران تأیید کردند که ژن آن‌ها کاملاً مطابقت دارد و از ۱۳ گونه دیگر لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس متفاوت است.

گورن می‌گوید: «ما هم‌زمان توانستیم رابطه بین فرناندا و دیگر لاک‌پشت فرناندینا و تفاوت این دو با گونه‌های ساکن جزایر دیگر را نشان دهیم. من در ابتدا شگفت‌زده شدم، ولی پس از هضم موضوع، در این‌باره بسیار خوشحالم.»

پژوهشگران در گذشته شواهدی از مدفوع لاک‌پشت در این جزیره کشف کرده بودند. اما این جزیره آتشفشانی، غیر‌مسکونی بوده و دسترسی به آن دشوار است. این شرایط، جست‌وجو برای لاک‌پشت‌های بازمانده را دشوار می‌کند. ولی گورن درباره وجود بازماندگان پنهان دیگری در جزیره فرنادینا خوش‌بین است.

او می‌گوید: «ما امیدواریم هنوز چند لاک‌پشت دیگر در این جزیره وجود داشته باشند ولی به احتمال زیاد، تعدادشان زیاد نخواهد بود.»

اگر دانشمندان بتوانند عضو نری از این گونه را شناسایی کنند، لاک‌پشت‌های جزیره فرناندینا ممکن است بتوانند با تولیدمثل از خطر انقراض بگریزند.

تخمین زده می‌شود که فرناندا بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد ولی می‌تواند تا ۲۰۰ سالگی زندگی کند و این به پژوهشگران فرصت کافی برای پیدا کردن جفتی مناسب برای او را می‌دهد. تا آن زمان، فرناندا زیر نظر متخصصان مرکز لاک‌پشت گالاپاگوس و تحت مدیریت پارک ملی گالاپاگوس به زندگی خود ادامه می‌دهد.

مقاله پژوهشگران در این‌باره در نشریه Communications Biology در Nature منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات