بیش از ۹۰۰۰ گونه درخت هنوز کشف نشده‌اند

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس جدیدترین تخمین‌ها بیش از ۹۰۰۰ گونه‌ درخت در سراسر جهان وجود دارند که هنوز به‌طور دقیق کشف و مستندسازی نشده‌اند.
تبلیغات

تلاشی بلندپروازانه برای تخمین تعداد گونه‌های درختی موجود در زمین، نشان داد هنوز هزاران گونه‌ درخت کشف نشده‌اند. این تلاش عظیم بین‌المللی که شامل همکاری بیش از ۱۰۰ دانشمند است، نشان می‌دهد نزدیک به ۷۳ هزار گونه‌ درخت به‌طورکلی در زمین وجود دارند؛ بااین‌حال تنها ۶۴ هزار گونه مستندسازی شده‌اند.

به گفته‌ پژوهشگران هنوز اطلاعاتی از ۹۲۰۰ گونه‌ درخت در دست نیست. به گفته‌ی جینگجینگ لیانگ، بوم‌شناس جنگل از دانشگاه پردیو:

مجموعه ‌داده‌های واحد را ترکیب کردیم و به مجموعه‌ داده‌ عظیمی شامل داده‌های درختی رسیدیم. هر مجموعه، از افرادی به دست آمده است که به جنگل رفتند و با ارزیابی درختان اطلاعاتی را درباره‌ گونه‌های درختان، اندازه‌ها و ویژگی‌های دیگر جمع‌آوری کردند. شمارش تعداد گونه‌های درختی در سراسر جهان مانند پازلی از گونه‌ها است که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند.
پایگاه داده درخت‌های جهان

گونه‌های درختی در هر قاره براساس پایگاه داده‌ی GFBI

در این نمونه، پازل شامل دو مجموعه داده‌‌ای گسترده از درختان است. یک مجموعه متعلق به برنامه‌ تنوع زیستی جنگل‌های سراسر جهان است که لیانگ مسئولیت آن را برعهده دارد و پایگاه داده‌ دیگر TreeChange نامیده می‌شود. پروژه‌ ترکیب داده‌ها برای رسیدن به داده‌های بهتر، شامل ترکیب دسته‌بندی‌های چندین ساله‌ درختان و تجزیه و تحلیل مجموعه‌ داده‌ای گونه‌های درختان در شبکه‌ای شامل نه هزار سلول ۱۰۰ در ۱۰۰ کیلومتری در سیاره‌ زمین است.

با توجه به تطبیق‌های آماری برای میزان غنی بودن اقلیم‌ زیست‌ها در مناطق مختلف، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ۹۲۰۰ درخت هنوز کشف نشده‌اند؛ گرچه تأکید می‌کنند که این تخمین براساس داده‌های ناقص به دست آمده است و ناحیه‌هایی را پوشش می‌دهد که نقشه‌برداری و تحلیل گونه‌های درختی در آن‌ها محدود است. به نقل از پژوهشگرها در مقاله‌ جدیدشان:

تخمین ما در مقیاس‌های قاره‌ای نشان می‌دهد دقیقاً ۴۳ درصد از کل گونه‌های درختان زمین در آمریکای جنوبی قرار دارند. رتبه‌های بعدی به اوراسیا (۲۲ درصد)، آفریقا (۱۶ درصد)، آمریکای شمالی (۱۵ درصد) و اقیانوسیه (۱۱ درصد) می‌رسد. گونه‌های کشف نشده احتمالاً بیشتر در آمریکای جنوبی قرار دارند.

به نظر می‌رسد گونه‌های کشف‌‌نشده‌ آمریکای جنوبی، ۴۰ درصد از گونه‌های کشف نشده را پوشش دهند. آمریکای جنوبی همچنین دارای بیشترین آمار گونه‌های نادر (نزدیک به ۸۲۰۰ گونه) و بیشترین درصد گونه‌های بومی (۴۹ درصد) است که در قاره‌های دیگر وجود ندارند. به گفته‌ پیتر ریچ، بوم‌شناس دانشگاه میشیگان:

علاوه بر ۲۷ هزار گونه‌ درختی شناخته‌شده در آمریکای جنوبی، ممکن است ۴۰۰۰ گونه‌ دیگر هنوز در انتظار کشف شدن باشند. به‌این‌ترتیب با توجه به بحران جنگل‌های گرمسیری به دلیل تأثیر انسان و عواملی مثل جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و تغییرات اقلیمی، محافظت از جنگل‌ها به یک اولویت در آمریکای جنوبی تبدیل شده است.

در سال‌های گذشته، بحران جنگل‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به گفته‌ پژوهشگران شناسایی تنوع واقعی حیات درختی و محافظت از گونه‌های درمعرض خطر درمقابل تغییرات ضروری است. به گفته‌ی اندی مارشال، پژوهشگر جنگل از دانشگاه سانشاین کاوست استرالیا:

مجموعه‌ داده‌ جهانی جدید، بخش قابل توجهی از پازل بوم‌شناسی در تنوع زیستی به شمار می‌رود. هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشیم بهتر می‌توانیم طرح‌های ملی و بین‌المللی را برای اولویت‌های محافظتی و اهداف تنوع زیستی و مدیریت آن‌ها ارائه کنیم و مهم‌تر از هر چیز گونه‌های درمعرض خطر را نجات دهیم.

یافته‌های این پژوهش در PNAS منتشر شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات