افزایش دما باعث دگرگونی بی‌سابقه‌ای در قطب شمال شده است

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شانزدهمین گزارش سالانه قطب شمال که توسط انجمن ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نوشته شده از اثرات مخرب تغییرات آب‌وهوایی بر این منطقه خبر می‌دهد.
تبلیغات

انجمن ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در شانزدهمین گزارش سالانه قطب شمال که اوایل امروز منتشر شد، می نویسد، تغییرات آب و هوایی همچنان به ایجاد «اختلال‌های آبشاری» در قطب شمال ادامه می‌دهد، زیرا این منطقه به سرعت در حال گرم‌تر شدن است.

به گزارش ورج، با جمع‌آوری جدیدترین داده‌ها در مورد روند دما، پوشش یخ دریا و مواردی دیگر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، Arctic Report Card امسال دارای ۱۱۱ نویسنده از ۱۲ کشور است که تغییراتی که در نتیجه اعمال انسان رخ داده‌اند را شرح می‌دهند. تغییرات اقلیمی پیامد‌هایی دارد که شامل از بین رفتن چشمگیر یخ دریا، ذوب شدن سریع لایه یخی گرینلند و پاییزهای فوق‌العاده گرم می‌شود. قطب شمال بین اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰ گرم‌ترین پاییز خود را تجربه کرد.

متاسفانه هیچ‌کدام از مشاهدات انجام‌شده آنچنان هم تعجب‌آور نیستند. قطب شمال یکی از مناطقی است که به سریع‌ترین روش ممکن در حال گرم شدن است. دانشمندان NOAA و جاهای دیگر چندین دهه است در حال ثبت آثار چنین فاجعه‌ای هستند.

ریک اسپینراد، مدیر NOAA در کنفرانس مطبوعاتی در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا گفت:

روندها ثابت، هشداردهنده و غیرقابل انکار هستند.

تویلا مون، دانشمند مرکز ملی داده برف و یخ که گزارش اخیر را ویرایش کرده، می‌گوید مجموعه‌ای از «وقایع وحشتناک» شرایط بد بی‌سابقه‌ای را برای ورقه یخی گرینلند به همراه آورده، که باعث شده این بخش در تابستان ۲۰۲۱ سه ذوب یخ جداگانه را تجربه کند. امسال گرینلند نیز برای اولین بار در ماه اوت بارندگی را در قله خود تجربه کرد. مون گفت ممکن است این اتفاق باعث شود ورقه یخ منطقه مذکور در برابر ذوب شدن در آینده آسیب‌پذیرتر شود.

در گزارش علاوه بر ذوب شدن یخ‌ها در خشکی و دریا، چگونگی تغییر دما در اکوسیستم قطب شمال نیز نشان داده شده است. یکی از گونه‌های حیوانات در این گزارش جدید مورد توجه قرار گرفته‌اند: سگ‌های آبی. به گفته NOAA، این مهندسان زیست‌محیطی به سرعت در حال استعمار تاندرای آلاسکا هستند و با ایجاد حوضچه‌هایی که می‌توانند بر خاک همیشه منجمد زیرین تأثیر بگذارند، طبیعت را تغییر می‌دهند.

مردمانی که در قطب شمال زندگی می‌کنند تلاش کرده‌اند خود را با شرایط در حال تغییر سازگار کنند، اما تکامل سریع منطقه توجه بیشتری را از سوی افرادی که در آنجا هستند، می‌طلبد. کار سیکواک اریکسون، رابط علمی از روستای دریای برینگ در Unalakleet آلاسکا، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:

مردم ما هزاران سال در این شرایط بسیار متغیر زندگی می‌کنند و در مورد تغییراتی که امروز برجسته شده بسیار نگران هستیم. حتی زندگی در آنجا دشوار است، چه برسد به پیشرفت.

کارشناسانی که در کنفرانس مطبوعاتی صحبت کردند تأکید داشتند آنچه در قطب شمال اتفاق می‌افتد در آنجا باقی نمی‌ماند و این تغییرات همچنان تشدید خواهند شد و همه جای جهان را در بر خواهند گرفت، مگر اینکه بشریت اقدامات تهاجمی‌تری در مورد تغییرات اقلیمی انجام دهد. براساس گزارش NOAA، از اواسط دهه ۱۹۶۰، قطب شمال شاهد نزدیک به ۳ درجه سانتیگراد گرمایش بوده است.

اسپینراد گفت:

قطب شمال تهویه هوای زمین است. میلیاردها نفر به تأثیر تعدیل‌کننده آن بر آب‌و‌هوا متکی هستند. پنجره زمانی باریکی برای جلوگیری از تأثیرات آب و هوایی بسیار پرهزینه، کشنده و غیرقابل برگشت در آینده داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات