پنگوئن‌های کمیاب در آفریقای جنوبی بر اثر نیش زنبور تلف شدند

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
در رویدادی نادر، گروهی از زنبورها در آفریقای جنوبی به جمعیتی از پنگوئن‌ها حمله کردند و در این حادثه ناگوار، ۶۴ پنگوئن آفریقایی کشته شدند.
تبلیغات

در حادثه‌ای عجیب، ۶۴ پنگوئن آفریقایی (Spheniscus demersus) در معرض خطر انقراض در آفریقای جنوبی، پس از نیش خوردن از زنبورهای عسل کیپ (Apis mellifera capensis) کشته شدند. محیط‌بانان سازمان پارک‌های ملی آفریقای جنوبی (SANParks) روز جمعه، ۱۷ سپتامبر، ۶۳ قطعه از ۶۴ پنگوئن مرده را از کلنی در نزدیکی کیپ تاون، در پارک ملی کوه تیبل پیدا کردند.

کلنی پنگوئن های آفریقایی

پنگوئن‌های آفریقایی کلنی آسیب‌دیده در نزدیکی کیپ تاون در آفریقای جنوبی

پنگوئن‌های آفریقایی گونه‌ای محافظت‌شده در آفریقای جنوبی هستند و در حال‌ حاضر در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند و جمعیت آن‌ها در سراسر جهان به حدود ۴۲ هزار پرنده بالغ می‌رسد. سازمان پارک‌های ملی آفریقای جنوبی در فیسبوک گفت: «این مرگ‌و‌میر به‌طور ناگهانی بین بعدازظهر پنج‌شنبه و جمعه صبح رخ داده بود. اثری از آسیب فیزیکی روی پرنده‌ها دیده نمی‌شد.»

پرندگان مرده به‌ منظور کالبدشکافی به بنیاد محافظت از پرندگان ساحلی آفریقایی جنوبی (SANCCOB) منتقل شدند تا مشخص شود علت مرگ ناگهانی آن‌ها چه بوده است. دیوید روبرتز، دامپزشک SANCCOB، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پس از آزمایش‌ها، نیش زنبور را در اطراف چشمان پنگوئن‌ها پیدا کردیم. همچنین لاشه‌ی زنبورهای مرده در آن محل وجود داشت.»

فرضیه اصلی این است که گروهی از زنبورهای عسل کیپ به کلنی پنگوئن‌ها حمله کرده‌اند؛ اما مشخص نیست علت حمله زنبورها به پنگوئن‌ها چه بوده است یا چرا آن‌ها خصوصاً اطراف چشم پنگوئن‌ها را نیش زده‌اند. روبرتز می‌گوید: «این رویداد بسیار نادری است و انتظار نداریم چنین چیزی اغلب رخ بدهد»

صبح شنبه (۱۸ سپتامبر)، پنگوئن مرده دیگری در ساحل نزدیک پیدا شد که اطراف چشمش اثر نیش زنبور وجود داشت. به‌ گفته‌ی SANParks، این پنگوئن احتمالا بر اثر حمله اولیه‌ی زنبورها جان خود را از دست داده است، نه در جریان حمله‌ی دوم. آلیسون کاک، زیست‌شناس SANParks، روز شنبه گفت: «امروز هیچ پنگوئن آفریقایی مرده‌ای در محل پیدا نشد و این وضعیت را همچنان تحت‌ نظر خواهیم داشت.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات