سوئیس برای جلوگیری از ذوب یخ، یخچال‌ها را با روکش می‌پوشاند

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
در پیست اسکی سوئیس، برای ممانعت از آب‌شدن یخ‌ها در طول تابستان، روکش‌هایی روی دامنه‌های یخی منطقه کشیده می‌شود.
تبلیغات

در یکی از مقاصد محبوب آلپی سوئیس، کارکنان تفریحگاه در طول ماه‌های تابستان تلاش می‌کردند تا با کشیدن روکش‌هایی روی یخ برای جلوگیری از تابش خورشید، تأثیر دمای گرمایش زمین را بر دامنه‌های یخچالی آن محدود کنند.

کوه تیتلاس با ارتفاع ۳۲۳۸ متر، در دهه‌های اخیر از‌بین‌رفتن قطعه‌های بزرگی از یخ‌های یخچال‌های طبیعی خود را شاهد بوده است. پیش‌بینی می‌شود در نیم قرن آینده، کل این یخچال‌ها ذوب شوند. کاهش پوشش برف درنتیجه تغییرات اقلیمی تهدیدی برای پیست‌های اسکی سراسر اروپا ایجاد کرده است. یخچال‌های طبیعی می‌توانند قدری محافظت فراهم کنند و توده‌های برف را در تمام طول سال حفظ کند که حتی می‌توانند در قسمت‌های برهنه پیست‌ها استفاده شوند.

دراین‌میان، دولت سوئیس اعلام کرده است اگر هیچ اقدامی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام نشود، ۹۰ درصد از ۱،۵۰۰ یخچال باقی‌مانده این کشور تا پایان قرن جاری از بین خواهند رفت. در سال‌های اخیر مقدار روکش موردنیاز برای پوشاندن یخ‌ها افزایش پیدا کرده است. چند نفر از کارکنان چندین هفته کار می‌کنند تا قسمت‌هایی از یخچال طبیعی را با پوشش پلی‌استر محافظی بپوشانند که به ممانعت از ذوب‌شدن تابستانی و حفظ مقدار بیشتری از برفی کمک می‌کند که زمستان گذشته باریده است.

آن‌ها اکنون چیزی حدود صدهزار مترمربع یا تقریبا منطقه‌ای به وسعت چهارده زمین فوتبال را با روکش‌های بازتابگر می‌پوشانند که به برگرداندن انرژی خورشید به اتسمفر کمک می‌کند و پس از مدتی، دوباره چندین هفته را صرف برداشتن آن‌ها می‌کنند. سپس، برف جمع‌آوری‌شده برای پرکردن شکاف‌های یخچال استفاده می‌شود؛ در‌غیر‌این‌صورت، موجب ترک‌خوردن پیست‌های اسکی می‌شود و به حفظ پایه‌های بالابر ثابت‌شده در یخ کمک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات