کوه اتنا در شش ماه گذشته ۳۰ متر بلندتر شده است

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوه اِتنا، بلند‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان اروپا، در شش ماه گذشته بارها فوران کرده و درنتیجه حدود ۳۰ متر بلندتر شده است.
تبلیغات

جوان‌ترین و فعال‌ترین دهانه از چهار دهانه‌ی قله‌ی کوه اتنا (دهانه جنوب شرقی)، اکنون بلندترین بخش این آتشفشان است. بنا بر گزارش مؤسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌‎شناسی ایتالیا واقع در کوهپایه اتنا در سیسیل، محلی که این دهانه در آن قرار دارد، اکنون ۳۳۵۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد که این رقم، بلندترین مقدار ثبت‌شده در تاریخ برای آن است.

به گزارش لایوساینس، این رشد ناگهانی ریشه در ۵۰ فوران دهانه جنوب شرقی از روز ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ تاکنون دارد که باعث تغییر شکل قابل توجه آن شده است. دانشمندان زمانی که مشغول بررسی تصاویر ماهواره‌های پلایادیز (Pleiades) در تاریخ‌های ۱۳ و ۲۵ جولای بودند، متوجه این رشد انفجاری شدند.

تصاویر ماهواره ای کوه اتنا بعد از فوران

تصاویر ماهواره‌های پلایادیز از کوه اتنا در تاریخ ۱۳ جولای (چپ) و ۲۵ جولای (راست)

دهانه جنوب شرقی اکنون بالاتر از برادر بزرگ‌تر خود، یعنی دهانه شمال شرقی ایستاده است که در ۴۰ سال گذشته عنوان بلندترین نقطه‌‌ی کوه اتنا را در اختیار داشت.

نقشه توپوگرافی کوه اتنا

نقشه توپوگرافی کوه اتنا، دهانه شمالی شرقی (چپ) و دهانه جنوب شرقی (راست) را نشان می‌دهد

دهانه شمال شرقی پس از فوران در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱، به ارتفاع ۳۳۵۰ متری رسید؛ ولی این ارتفاع در سال‌های بعد با فروریزی لبه‌های دهانه کاهش یافت. ارتفاع این دهانه در سال ۲۰۱۸، ۳۳۲۶ متر اندازه‌گیری شده است.

تصور می‌شود کوه اتنا ابتدا یک آتشفشان زیردریایی بوده که به‌تدریج با فوران و سرد شدن گدازه‌ها، از زیر آب خارج شده و بر ارتفاع خود افزوده است. اکنون لایه ضخیمی از گدازه‌های سردشده متعلق به فوران‌هایی به قدمت ۳۰۰ هزار سال، این کوه را در بر گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات