ماهی‌های قرمز بزرگ در حال تصرف دریاچه‌های آمریکا هستند

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ماهی‌های قرمز کوچکی که مردم آن‌ها در آب‌های محلی آمریکای شمالی آزاد کرده‌اند، بسیار بزرگ می‌شوند و اثرات ویرانگری برای محیط زیست به همراه دارند.
تبلیغات

مردم ماهی‌های قرمز کوچک خود را در دریاچه مینه‌سوتا در آمریکا رها کرده‌اند و این ماهی‌ها که تا اندازه توپ فوتبال رشد می‌کنند، در حال تصرف این دریاچه هستند. مقامات برنزویل، شهری در حدود ۲۴ کیلومتری جنوب مینیاپولیس، پس از پیدا کردن چندین ماهی قرمز بزرگ در دریاچه، به اهالی شهر هشدار داده‌اند که از آزاد کردن ماهی خانگی خود در دریاچه کلر خودداری کنند. مقامات شهر در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر شد، گفتند: «لطفاً ماهی‌های قرمز خانگی خود را در استخرها و آبگیرها رها نکنید. آن‌ها از چیزی که فکر می‌کنید، بزرگ‌تر می‌شوند و با تخریب رسوبات بستر و گیاهان، کیفیت آب را کاهش می‌دهند.»

ماهی‌های قرمزی که در طبیعت رها می‌شوند، تا چندین برابر اندازه‌ی اولیه خود رشد می‌کند و شبکه‌های اکولوژیکی را که گونه‌های بومی برای بقا به آن وابسته‌اند، به ویرانی می‌کشانند.

لایو ساینس قبلاً گزارش کرده بود که ماهی‌های قرمز (Carassius auratus) اگر در آکواریوم‌های خانگی نگه‌داری شوند، معمولا تا بیش از ۵٫۱ سانتی‌متر رشد نخواهند کرد؛ اما هنگامی که این ماهی‌های کوچک در طبیعت رها می‌شوند، می‌توانند بسیار بزرگ شوند. در سال ۲۰۱۳، ماهی قرمز غول‌پیکری در دریاچه تاهو در آمریکا کشف شد که ۴۶ سانتی‌متر طول و بیش از دو کیلوگرم وزن داشت.

 ماهی‌ قرمز در حالت اسارت معمولا می‌میرد؛ اما در طبیعت بسیار مقاوم است و می‌تواند به مدت ۲۵ سال زنده بماند و بدون اکسیژن تا پنج ماه دوم می‌آورد. این نوع ماهی برای زندگی در آبگیرهایی تکامل پیدا کرده است که طی زمستان منجمد می‌شوند. بدن آن‌ها در این دوران کربوهیدرات‌ را به الکل تبدیل و آن را از راه آب‌شش‌ دفع می‌کند. وقتی این خصوصیات با نرخ تولید مثل بالا همراه شود، ماهی‌های قرمز می‌توانند با سرعت زیستگاه‌های جدید را اشغال کنند و موجب از بین رفتن گونه‌های بومی شوند.

به گزارش واشینگتن‌ پست، مقامات شهرستان کارور مینه‌سوتا در نوامبر ۲۰۲۰، حدود ۵۰ هزار ماهی قرمز را از آب‌های محلی خارج کردند. این شهرستان قراردادی ۸۸ هزار دلاری با شرکت مشاوره‌ای امضا کرده است تا به نحوه مدیریت بهتر این ماهی‌های سرکش پی ببرد. بر اساس بیانیه‌ی اداره منابع طبیعی مینه‌سوتا: «ممکن است برخی افراد فکر کنند اضافه کردن چند ماهی قرمز به آب‌های محلی بی‌ضرر است؛ اما این‌طور نیست. ماهی‌ قرمز از خانواده مینو (minnow) است و می‌تواند راه خود را به آبگیرها و سپس دریاچه‌ها و جریان‌های آب پیدا کند و با تولید مثل سریع، قدرت بقا در زمستان‌های سخت و تغذیه و برهم زدن بستر ماهی‌هایی همچون کپور که خویشاوندان نزدیک آن‌ها است، اثرات بزرگی بر اکوسیستم داشته باشد.»

مینه‌سوتا تنها بخش آمریکای شمالی نیست که از هجوم ماهی‌های قرمز آسیب دیده است. آلبرتا در کانادا با مشکل مشابهی رو‌به‌رو است و مقامات اسپوکن واشینگتن نیز برای احیای دریاچه‌ای در آن نزدیکی، ۱۵۰ هزار دلار هزینه کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات