بیش از یک‌سوم از مرگ‌‌و‌میر ناشی از گرما با تغییرات اقلیمی ارتباط دارد

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مرگ‌های ناشی از گرما در فصول گرم به‌‌دلیل تغییرات اقلیمی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
تبلیغات

براساس مطالعه جدیدی که بر ضرورت اقدامی محکم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌منظور محافظت از سلامت عمومی تأکید می‌کند، بیش از یک‌سوم از مرگ‌و‌میر ناشی از گرما در بسیاری از مناطق جهانی می‌تواند ناشی از گرمای شدید مرتبط با تغییرات اقلیمی باشد.

این پژوهش جدید را هفتاد پژوهشگر و با استفاده از داده‌های پروژه‌های بزرگ همه‌گیرشناسی و مدل‌سازی اقلیمی در ۴۳ کشور انجام داده‌اند و نتایج آن روز دوشنبه در مجله Nature Climate Change منتشر شده است‌. براساس این مطالعه، مرگ‌و‌میر ناشی از گرما در فصول گرم براثر تغییرات اقلیمی به‌طور متوسط ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده و دامنه‌ افزایشش از ۲۰ تا ۷۶ درصد بود.

به‌گزارش نیویورک تایمز، برخی مطالعات پیشین تجزیه‌و‌تحلیل مشابهی برای شهرها به‌صورت انفرادی در جریان امواج گرمایی خاص به‌کار برده‌اند؛ اما مقاله جدید این ایده را درباره صدها منطقه در طول چندین دهه به‌کار می‌برد تا به نتیجه جامع‌تری برسد. کریستی ال. ابی، استاد مرکز بهداشت و محیط زیست جهانی در دانشگاه واشینگتن گفت: «این رویکردی هوشمندانه با هدف تلاش برای درک این موضوع است که تغییرات اقلیمی چگونه مرگ‌و‌میر ناشی از گرما را تغییر می‌دهد.»

زمین یک درجه سانتی‌گراد از دوران پیش از صنعتی‌سازی گرم‌تر شده است و پیش‌بینی می‌شود اگر انتشارات جهانی گازهای گلخانه‌ای مانند کربن‌دی‌اکسید و متان مهار نشود، گرمای بیشتری اتفاق بیفتد که پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت. نویسندگان در مقاله‌شان نوشتند:

درمجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که بخش چشمگیری از کل موارد مرگ‌ومیر و مرگ‌و‌میر ناشی از گرما در جریان دوره مطالعه می‌تواند با تغییرات اقلیمی مرتبط با فعالیت انسان در ارتباط باشد.

به‌گفته نویسندگان، تغییرات اقلیمی در برخی قسمت‌های جهان مرگ‌و‌میر کلی ناشی از تمامی دلایل را تا ۵ درصد افزایش داده است. آن‌ها متوجه افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از گرمای تقویت‌شده براثر تغییرات اقلیمی در هر قاره دارای سکنه‌ای روی زمین شدند.

درحالی‌که تفاوت‌ها در مرگ‌و‌میر در میان مناطق مطالعه‌شده پیچیده است و از عوامل مختلفی شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و معماری، تراکم شهر و سبک زندگی ناشی می‌شود، پژوهش جدید به‌طور غیرمستقیم نشان‌دهنده اختلاف میان مناطق فقیر و ثروتمند است. پژوهشگران متوجه شدند آمریکای‌شمالی و آسیای‌شرقی معمولا نسبت کمتری از مرگ‌و‌میر مرتبط با تغییرات اقلیمی داشتند؛ ولی  برخی کشورهای آمریکای‌جنوبی و آمریکای‌مرکزی افزایش بیش از ۷۰ درصدی را درمقایسه‌با مرگ‌و‌میر ناشی از گرمایش شاهد بودند.

مقاله جدید در میان انبوهی از مقالات اخیر مرتبط با استرس گرمایی و نابرابری اقتصادی در سراسر جهان منتشر می‌شود. درحالی‌که مردم درسراسر جهان به‌طور فزاینده‌ای بر تهویه مطبوعمتکی هستند که می‌تواند نرخ نرگ‌و‌میر را پایین نگه دارد و درعین‌حال در افزایش انتشارات گرم‌کننده زمین نقش داشته باشد، تغییرات اقلیمی شبکه‌های برق را نیز با اختلال مواجه می‌کند و فقط در کشور آمریکا قطعی برق از سال ۲۰۱۵ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این بدان‌معنا است که تکیه‌گاه تهویه مطبوع نیز با گذشت زمان قابلیت اطمینانش را از دست می‌دهد.

آنا ماریا ویسدو کابررا، نویسنده مقاله جدید و پژوهشگری در مؤسسه پزشکی اجتماعی و پیشگیرانه در دانشگاه برن سوئیس، گفت این مطالعه نشان داد که تغییرات اقلیمی فقط مشکلی برای آینده نیست. وی بیان کرد:

درباره مشکلات اقلیمی به‌عنوان مسئله‌ای که نسل آینده با آن مواجه می‌شود، فکر می‌کنیم؛ اما آنچه درحال‌حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم. درواقع درحال آسیب‌زدن به خودمان هستیم... آینده حتی وحشتناک‌تر به‌نظر می‌رسد. این بار افزایش پیدا می‌کند و واقعا باید کاری انجام دهیم.

دکتر ابی موافق بود و به این موضوع اشاره کرد که مرگ‌و‌میرهای ناشی از گرما پیشگیری‌کردنی است. وی افزود تغییرات اقلیمی درحال‌حاضر سلامتی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این مسئله بیشتر به تصمیمات بستگی دارد. جوامع باید با اقداماتی مانند ایجاد مراکز سرمایشی و اجرای برنامه‌هایی برای کمک به آسیب‌پذیرترین اقشار با گرما سازگاری پیدا کنند. وی درادامه گفت در طولانی‌مدت، گزینه‌های زیادی ازجمله کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای وجود دارد که آسیب‌پذیری آینده ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ازآنجاکه دانشمندان نتوانستند داده‌های مطمئن از برخی نقاط جهان ازجمله قسمت‌هایی از آفریقا و آسیای‌جنوبی جمع‌آوری کنند، دکتر ویسدو کابررا به گفتن این مسئله تمایلی نداشت که متوسط مرگ‌و‌میر به‌دست‌آمده می‌تواند به کل جهان تعمیم داده شود. او گفت: «برآوردی که به‌دست آوردیم، برای مناطقی نمی‌تواند به‌کار رود که ارزیابی نکردیم.»

همراه مقاله یادشده تفسیری منتشر شده و در آن آمده است: «کشورهایی که درباره آن‌ها اطلاعات بهداشتی موردنیاز را نداریم، اغلب فقیرترین و آسیب‌پذیرترین جوامع دربرابر تغییرات اقلیمی هستند و موضوع نگران‌کننده این است که نقاطی هستند که پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیتشان رشد زیادی پیدا کند. به‌دست‌آوردن این داده‌ها برای فراهم‌کردن اطلاعات موردنیاز برای کمک به سازگاری این کشورها مهم خواهد بود.»

دن میچل، نویسنده تفسیر مذکور و دانشمند علم اقلیم‌شناسی از دانشگاه بریستول، گفت افزایش بار امواج گرمایی تقویت‌شده تغییرات اقلیمی روی جوامعی مانند هند می‌تواند شرایط تحمل‌ناپذیر و ناپایداری ایجاد کند که در آن مردم درحال‌حاضر در وضعیت پرازدحام و فقر زندگی می‌کنند و خدمات بهداشتی آن‌ها زیرفشار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات